Doel van het spel
De eerste speler zijn die zijn bezem volledig maakt.
Setup
Alle 63 ingrediënten worden met de ingrediëntzijde naar boven in het midden van de tafel gelegd. De drie slangenfiches worden enkel gebruikt met de 'Meester'-regels. De drie ketels worden in het midden, tussen de ingrediënten geplaatst, iedere gekleurde lepel gaat in een aparte ketel.
Alle ingrediënt-tegels en bezem-tokens (borstel of punt) worden geschud met de ingrediëntzijde naar beneden. Iedere speler ontvangt dan willekeurig twee ingrediënttegels, één borstel en één 'tip'-tegel. Deze worden open gedraaid en voor de speler gelegd. Alle overgebleven tegels worden terug in de doos gelegd.
Spelverloop
Er zijn twee soorten modi met Abrada-Broom: de leerling- en de meesterregels. Wanneer we spelen met de leerlingenregels wordt er enkel gekeken naar de iconen en worden de kleuren genegeerd. Met de meesterregels moeten beide facetten van de ingrediënten kloppen en worden ook nog twee slangenfiches ingevoerd.
De jongste speler mag beginnen en het spel gaat na iedere beurt verder in wijzerzin.
Allereerst kan de speler kiezen om de inhoud van een ketel te tonen. Hij roept dan 'Abracada-Broom' en toont de inhoud van de ketel. Wanneer er drie ingrediënten in de ketel zitten, mogen die geplaatst worden in de daarvoor voorziene velden - naargelang je speelt volgens de leerling- of meesterregels. Wanneer er niet exact drie ingrediënten in de ketel zitten worden deze opnieuw in het midden geplaatst en mag iedere andere speler één ingrediënt kiezen. Wanneer men de ingrediënten niet zou mogen plaatsen, mag je deze in de reserve leggen - het gebied met de drie sterren. Wanneer hier drie ingrediënten liggen, mogen de spelers 'Transformo' en worden die drie ingrediënten opnieuw in het midden gelegd en mag de speler een ingrediënt kiezen uit het midden van de tafel of de reserve van een andere speler.
Daarna rolt de actieve speler met de dobbelstenen. Er zijn twee soorten dobbelstenen. De ene geeft enkel een kleur aan en de andere ofwel een lepel of ketel in één van de drie kleuren. Eerst wordt er gekeken naar de dobbelsteen die enkel een kleur aangeeft. De speler mag dan een ingrediënt van die kleur in eender welke ketel leggen, of eender welk ingrediënt in de ketel gooien van de geworpen kleur.
Daarna wordt er gekeken naar de andere dobbelsteen. Als die dezelfde kleur heeft als de eerste dobbelsteen, dan gebeurt er volgens de leerlingenregels niets. Volgens de meesterregels moet de speler één van de slangentokens in één van de ketels gooien. Wat de gevolgen zijn lees je zo dadelijk. In het geval dat de tweede dobbelsteen een andere kleur heeft dan de eerste dobbelsteen, wordt gekeken naar het afgebeelde voorwerp. Is het een lepel, dan worden de lepels van de geworpen kleuren verwisseld. Is het een ketel, dan verwisselen de posities van de ketels waarvan de lepels de geworpen kleuren zijn. Is de geworpen kleur bijvoorbeeld blauw, en van de tweede dobbelsteen een groene lepel, dan worden de blauwe en de groene lepel in de tweede fase verwisseld. Is de geworpen kleur bijvoorbeeld blauw, en de andere dobbelsteen is de groene ketel, dan veranderen de blauwe en de groene ketel van positie. Hierna is het de beurt aan de volgende speler in wijzerzin.
Wanneer een speler denkt dat de actieve speler een vierde ingrediënt in een ketel gooit, mag die het spel onderbreken en roept die 'Alerto Exploso'. De inhoud van de ketel wordt onthuld. Als de speler juist is, en de ketel bevat minstens vier ingrediënten, dan mag die twee ingrediënten uit die ketel kiezen, of één uit de ketel en een andere van een andere speler (reserve, of reeds in het bord). Ben je fout en heb je onterecht een medespeler beticht, dan verlies je je volgende beurt. De overgebleven fiches komen sowieso terug in het midden van de tafel terecht.
Als je speelt met de meesterregels, dan spelen de slangenfiches ook mee. Deze mag je enkel in een ketel gooien wanneer de geworpen kleur van beide dobbelstenen dezelfde is. Je mag dan een slangenfiche gooien in een ketel naar keuze. De slang eet ook een ingrediënt op, dus in plaats van drie ingrediënten zouden er dan bijvoorbeeld slechts twee in zitten. Er mogen ook geen twee slangen in dezelfde ketel zitten. Als de actieve speler dat zou doen, mag een andere speler 'Alerto Serpento' roepen. De gevolgen en beloningen zijn hetzelfde als wanneer men 'Alerto Exploso' (zie hierboven) zou roepen. Wanneer een speler de inhoud van een ketel onthuld en er zitten twee of meer slangen in, wordt dit sowieso beschouwd als een gefaalde onthulling en mogen dus alle spelers, behalve de actieve, een ingrediënt naar keuze kiezen.
Het spel eindigt wanneer één speler zijn/haar laatste ingrediënt-tegel vult en zo zijn/haar bezem vervolledigd.
Materialen
De gebruikte materialen zijn gewoonweg top. De kartonnen fiches en borden zijn dik, stevig, en belangrijker: zeer duidelijk.Wat echt de aandacht trekt zijn de ketels en de lepels. Deze zijn mooi afgewerkt en vrij zwaar en robuust. Het is duidelijk dat deze componenten kwalitatief zijn.
Conclusie / Onze Mening
Abracada-Broom kan je simpelweg opvatten als een originele memory-game met een leuke insteek en mooi gericht op het doelpubliek (+5). Gezien de jonge leeftijd zou je je hieraan kunnen mispakken, want het spel biedt ook een mooie uitdaging voor volwassenen. Eens je aan het spel begint besef je al snel hoe moeilijk het is om in je hoofd bij te houden hoeveel ingrediënten waar zijn, en als de kenmerken (zoals de lepels of de locatie) dan ook nog eens beginnen te veranderen, begint het moeilijk te worden.
Ik leg deze game graag op tafel voor een tweetal spelletjes, waarbij men in alle rust speelt. Met te veel afleiding vond ik het gewoon te moeilijk om bij te houden wat waar zit, en dan moet je beginnen gokken wanneer er te veel, of precies exact drie ingrediënten in een ketel zitten. Voor mij persoonlijk is de afgebeelde leeftijd iets té jong om te spelen met de meesterregels, ik ben van mening dat +7 misschien iets beter is, anders heeft de kleine weinig kans op winst. Als volwassene heb je namelijk ook al snel door dat je de ketels best vult tot twee ingrediënten om dan er een hoop te incasseren bij een onthulling. Zijn er meerdere volwassenen, dan wordt dit al snel een blufspelletje, al wil dat niet altijd zeggen dat de winst niet naar de jongste speler zou gaan.
Overzicht
Speelduur | 20 minuten |
Aantal Spelers | Twee tot vijf |
Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld |
Voor wie? | +5, maar voor ons eerder +7 |
Wij danken Day One MPM voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.