Doel van het spel
Het eerst 80 punten behalen.
Setup
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De apenkaarten worden gesplitst in acht stapels - niveau één en twee van chimpansees, gorilla's, mandrils en orang-oetangs - en op de desbetreffende plaats van het speelbord gedekt gelegd. De grondstoffen - bloemen, vruchten, graan en energie - worden naast het bord geplaatst.
De voorwerptegels worden geschud en er worden er drie willekeurig gekozen. De andere gaan terug in de doos. Elke speler kiest een kleur en kiest zijn spelersbord, markers, actiefiches en acht actiekaarten. De startkaarten - met de tamarins - worden geschud en links van het spelersbord gelegd, als trekstapel. De actiefiches worden op de daarvoor bestemde plek op het spelersbord geplaatst. De markers worden op plaats 0 gelegd van het woedespoor - op het spelersbord - en op plaats nul van het scorespoor - van het speelbord - gelegd. Elke speler ontvangt ook nog een overzichtskaart.
Spelverloop
Het spel verloopt steeds in drie fasen, die op dezelfde manier moeten gespeeld worden. De spelers mogen de fasen ook tegelijkertijd spelen, dus je moet niet wachten op elkaar.
De apenraad samenstellen
Er worden vier kaarten van de trekstapel getrokken en elke speler mag die onder zijn spelersbord, in zijn gebied, plaatsen hoe die wil. Je krijgt grondstoffen wanneer de kaders, die dan over meerdere kaarten gaan, volledig zijn. Soms zijn er ook reeds afgewerkte kaders op de kaarten.
Eens je de kaarten hebt geplaatst, wordt de apenraad afgehandeld, van boven naar beneden en van links naar rechts. Opgelet: open kaders kan je niet activeren en je mag elke kader slechts eenmaal activeren. Op de bovenste rij zal je veelal grondstoffen vergaren, op de tweede kan je overwinningspunten verdienen en op de derde rij zal je grondstoffen omzetten naar andere grondstoffen, overwinningspunten, of woedepunten.
Enkele effecten waar je moet op letten:
- Het lampje betekent overwinningspunten.
- Soms staat er >> rechts van de ene kaart en links van een aangrenzende. Hierbij moet er aan de voorwaarde links voldaan zijn om de grondstoffen/overwinningspunten/... rechts te kunnen krijgen.
- Als er '-' staat, betekent dit dat je de grondstoffen/overwinningspunten/... rechts zomaar krijgt.
- Soms staat er een aantal met daarnaast een 'verschillend van' teken - gelijkheidsteken met een streep door. Dit betekent dat er zoveel verschillende grondstoffen moeten zijn om de grondstoffen/overwinningspunten/... rechts te krijgen.
- Soms zie je een afbeelding van een hand, en dit is een verwijzing naar de tamarins - de startkaarten.
Nieuwe apen lokken
Als je alle grondstoffen hebt ontvangen en eventueel hebt omgezet, kan je nieuwe apen lokken. Elke speler kiest één van de vier actiefiches - waarop een chimpansee, gorilla, orang-oetang of mandril staat - en legt die eerst gedekt. Wanneer iedereen zijn actiefiche heeft liggen wordt deze omgedraaid. Hierop staat zowel een bonus bovenaan, als een apensoort onderaan afgebeeld. De bonus wordt onmiddellijk uitgevoerd. Daarna mag je een aap rekruteren van degene die afgebeeld staat.
Je mag één kaart nemen van de stapels van de aap die je gespeeld hebt. Je hebt daarvoor drie óf zes grondstoffen nodig, die staan afgebeeld op het speelbord. Je hebt er drie nodig voor een kaart van niveau één, en zes voor een kaart van niveau twee. Elke aap heeft ook zijn eigen specialiteit:
- Chimpansees laten je acties - kaders - tijdens fase één nogmaals doen;
- Gorilla's genereren vooral woedepunten;
- Mandrils genereren overwinningspunten;
- Orang-Oetangs leveren energie.
De kaart die je eventueel 'gekocht' hebt komt bovenop je trekstapel - je hebt die dus de volgende ronde.
Daarna mag je ook nog een actiefiche kopiëren. Je legt twee grondstoffen af en je mag de bonusactie kopiëren van de actiefiche van een andere speler.
Rustfase
In de laatste fase leggen de spelers hun gespeelde kaarten op de aflegstapel - links van hun spelersbord - en leggen de actiefiche terug op de stapel. De grondstoffen worden behouden en we beginnen opnieuw met de eerste fase.
Wanneer een speler 80 punten haalt, eindigt het spel, en wint die speler. Indien er meerdere spelers tegelijkertijd meer dan 80 punten halen en ze behalen dezelfde waarde, dan wordt de overwinning gedeeld.
Voorwerpen en woedepunten
In het spel zijn er zeven voorwerpen, waarvan er drie willekeurig getrokken zijn. Elke speler mag elk van die voorwerpen eenmaal gebruiken per ronde. Je moet daarvoor een aantal energie afgeven, om die apparaten te activeren.
Tijdens het spel zal je ook in staat zijn om woedepunten te verkrijgen. Bij het inleveren van vier zo'n punten mag je een kaart uit de apenraad verwijderen. Die kaart doet niet meer mee. Let op: je kan enkel kaarten uit de apenraad verwijderen, maar je mag dat doen wanneer je wil tijdens het spel/de ronde. Je kan dus eerst de bonussen krijgen en daarna pas de apenkaart verwijderen. Rechtsboven de kaart staat ook steeds een woedebonus. Als je die kaart verwijdert, krijg je die bonus ook. Opgelet: het kan zijn dat er hierdoor gaten ontstaan in de apenraad, en kaders die niet meer volledig zijn, dus denk goed na wanneer je zo'n kaart inlevert.
Solomodus
After Us kan je ook alleen spelen, en dat doe je met een virtuele andere speler: de apenkoning. In het solospel win je als je 80 overwinningspunten behaalt voor de apenkoning. De spelregels en voorbereiding komen grotendeels overeen, toch zijn er nog enkele verschillen.
Voorbereiding
Kies een spelerskleur voor de Apenkoning en leg al het materiaal in deze kleur klaar. Je schudt de actiefiches gedekt en draait er 3 willekeurig om. De vierde fiche mag terug in de doos. Geef de Apenkoning de twee grondstoffen die overeenkomen met de meest linkse actiefiche. Als de computer niet bij de drie voorwerpen ligt die je tijdens de voorbereiding omdraaide dan geef je de computer aan de Apenkoning. Alleen de Apenkoning mag dit voorwerp gebruiken.
Spelverloop
De Apenkoning begint in elke fase, dus voor jou.
De apenraad samenstellen
Geef de Apenkoning drie vruchten, drie bloemen, drie graan en twee energie. Je legt deze grondstoffen onder de actiefiches. De Apenkoning moet ook zijn kaarten niet schikken tijdens de Apenraad. In de plaats daarvan ontvangt hij grondstoffen, overwinningspunten of speciale vaardigheden. Trek de bovenste vier kaarten van zijn trekstapel en leg ze open onder het spelersbord.
- Voor elke tamarin die je omdraait, ontvangt de Apenkoning de grondstoffen die bij het woedesymbool rechtsboven op de kaart staan.
- Voor elke aap van niveau 1 ontvangt hij direct 3 overwinningspunten.
- Voor elke aap van niveau 2 ontvangt hij direct 6 overwinningspunten.
De Apenkoning ontvangt ook de bonussen die bij elke soort aap horen.
- Voor elke gorilla ontvangt hij 2 woedepunten.
- Voor elke orang-oetan ontvangt hij 2 energie.
- Voor elke mandril ontvangt hij 2 overwinningspunten.
- Voor elke chimpansee ontvangt hij de grondstoffen die op alle tamarinkaarten rechtsboven naast het woedesymbool staan.
Nu is het aan jou. Je voert de fase uit zoals gebruikelijk maar neemt de grondstoffen uit de persoonlijke voorraad van de Apenkoning. Als de Apenkoning niet voldoende grondstoffen heeft mag je deze uit de algemene voorraad nemen.
Nieuwe apen lokken
Van de 3 actiefiches boven het spelersbord kiest de Apenkoning de fiche waarmee hij de aap van het hoogste niveau kan lokken. Zijn er meerdere die aan deze voorwaarde voldoen dan kiest de Apenkoning altijd voor de meest linkse fiche. Zodra er een fiche gekozen is, wordt het effect meteen uitgevoerd. Als hij kiest voor de chimpansee, ontvangt hij de grondstoffen die bij het woedesymbool staan. Bij het lokken van de aap betaald de Apenkoning met de nodige grondstoffen en legt deze in de algemene voorraad.
In het solospel mag je eveneens een actiefiche kopiëren door 2 identieke grondstoffen af te leggen. Je let er wel op dat je de grondstoffen zoveel mogelijk uit de voorraad van de Apenkoning haalt.
Rustfase
Telkens de Apenkoning vier of meer woedepunten heeft verzameld, zal hij deze woedepunten uitgeven en één kaart uit het spel verwijderen. Hij zal eerst de tamarinkaarten verwijderen, dan de apen van niveau één en dan de apen van niveau twee. Als hij moet kiezen tussen apen van dezelfde soort zal hij altijd de laatst getrokken kaart kiezen.
Als de Apenkoning vijf of meer energie heeft, zal hij direct de computer gebruiken en vijf overwinningspunten ontvangen. De computer mag slechts één keer per ronde gebruikt worden.
Tenslotte leg je de kaarten van de Apenkoning af en start een nieuwe ronde, tot of jij of de Apenkoning 80 overwinningspunten behaald.
Materialen
Het gebruikte materiaal zijn grote, stevige spelersborden, wat kartonnen fiches en een hoop kaarten. We geven zeker en vast een pluim voor de mooie artwork. Ieder spelersbord is immers uniek en de artwork van zowel borden als kaarten nemen je mee in het thema van post-apocalyptische wereld waar de aap het voor het zeggen heeft.
Conclusie
After Us is een spelletje van het type 'solo multiplayer'. Ieder speelt zijn spel en puzzelt zijn weg naar de snelste manier om punten te scoren en er als eerste 80 punten te behalen. De enige vorm van spelersinteractie zit in het element waar je de bonus van een andere speler kan kopiëren, in ruil voor twee grondstoffen. Als je niet van dit type spel houdt, ga je hier best omheen. Je kan het spelletje best bovenhalen als je een rustige puzzelavond wil.
Overzicht
Speelduur | 30-40 minuten |
Aantal Spelers | Eén tot zes |
Moeilijkheidsgraad | Qua spelmechaniek gemakkelijk |
Voor wie? | Iedereen kan ermee aan de slag, maar om tactisch te werk te gaan en te spelen naar het doel is +10 aangeraden. Op de doos staat +14 vermeld. |
Wij danken Geronimo Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.