Doel van het spel
60 elixir bemachtigen, of de meeste elixir hebben na 30 beurten.
Setup
Het spelersbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke gekozen koning komt op de startpositie te staan. In het midden van het bord worden de elixirfiches geplaatst. Op de binnenste eilanden komen de volgerfiches te liggen, nadat die gedekt geschud zijn.
Elke speler ontvangt een spelersbord in zijn kleur, alsook de vaandels, voorgesteld door pionnen, de acht afgebeelde wapens, twee portaalfiches, een spelershulp, een versterkingsfiche (met '6') en zes rode legerfiches, alsook zes grijze. Elke speler ontvangt ook een elixirspoor en legt de marker op positie '0' en een soort aflegkaart waar legers, portalen, wapens... komen te liggen die verloren gegaan zijn in de strijd. De strijderskaarten worden geschud en elke speler ontvangt zes kaarten. De overige kaarten dienen als een trekstapel.
Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
De actieve speler speelt eerst één van zijn zes krijgerskaarten. Daarna moeten er enkele stappen doorlopen worden.
Optioneel mag die speler tot drie legers (van waarde '1' en '2' en/of gemixt) kiezen om bij de gekozen kaart te leggen. Op de kaart zien we linksboven een waarde, de sterkte van de kaart, en daaronder het wapen. Dat wapen heeft enkel invloed als je aangevallen wordt, of als je zelf aanvalt.
De speler berekent dan waar zijn koning zal terechtkomen, en voert dan de basisbeweging uit. Dit betekent ofwel in wijzerzin of tegenwijzerzin een aantal stappen zetten gelijk aan de kracht van de kaart en de eventueel gespendeerde legers.
Daarna kan de speler een optionele actie uitvoeren, en hij kiest uit ofwel zijn speciale beweging uit de voeren die als eerste icoon op zijn kaart staat, of een portaalactie uit te voeren. Hiermee kan hij een portaalfiche (ver)plaatsen, of maximaal twee legerfiches teleporteren vanaf een eiland onder diens invloed, dat een portaal heeft.
Komt de koning terecht:
- op een leeg gebied, dan neemt die dat gebied in en plaatst daar één van zijn vlaggen en ontvangt één elixir.
- op vijandelijk gebied, dan kan de speler deze innemen als zijn kracht groter is dan de kracht van de vijand + eventuele versterkingen van een ander gebied dat een portaal heeft. Hiervoor moet de aanvallende speler een kaart spelen met dezelfde kleur als de kaart die er al ligt en de wapenfiche van de gespeelde kaart nog op zijn spelersbord hebben liggen. Het verschil in kracht wordt dan uitgerekend, de verliezende speler verliest dan dit aantal legers en zijn koning komt in het startgebied of een gebied dat hij controleert. De kaart die er lag wordt op de aflegstapel gelegd en de kaart van de aanvaller komt te liggen op het vasteland. De winnaar ontvangt dan 5 elixir, plaatst zijn legers op het buitenste eiland, zijn kaart op het vasteland en het wapen van de gespeelde kaart op het buitenste eiland.
- op een gebied dat de speler zelf al controleert, dan zal die versterken. De kaart die er ligt wordt vervangen en komt op de aflegstapel terecht, de legers zelf blijven liggen op het buitenste eiland en de gespeelde legers komen hierbij te liggen.
Als de situatie zich voordoet dat een speler 15 of meer kracht heeft op een eiland, dan krijgt die de gave van onsterfelijkheid. De legers komen terecht op het spelersbord, de kaart die er ligt wordt afgelegd, de pion en een eventueel wapenfiche gaan terug naar het spelersbord, de koning gaat naar het startgebied of een ander gebied dat de speler controleert en de speler krijgt 15 elixir.
Op het einde van een beurt trekt de speler een krijgerskaart van de trekstapel.
De speler kan er ook voor kiezen om een rustactie uit te voeren. Hij kiest dan een kaart die meteen naar de aflegstapel gaat, krijgt één elixir en trekt een nieuwe krijgerskaart.
Na een beurt zal de volgerfiche zich ook verplaatsen. In de eerste tien ronden wordt de fiche die aan de laagste waarde ligt opengedraaid op het middeneiland. In de volgende tien ronden gaat de fiche naar het buitenste eiland en activeren de vaardigheden. Ofwel komt daar een nieuw portaal, ofwel zullen legers die verloren worden in die gebieden terug gaan naar het spelersbord, ofwel ontvangen de spelers die daar het vasteland hebben ingenomen daar met de activatie een aantal elixir. In de laatste tien ronden worden de volgers oplopend opnieuw gedekt in het midden van het bord geplaatst. Als de laatste - tiende - volger opnieuw gedekt ligt, is het spel afgelopen.
Het spel eindigt wanneer een speler 60 elixir heeft, of na de dertigste beurt, waarbij de speler met de meeste elixir wint.
Materialen
Het spel dat we ontvangen hebben is een prototype, maar bevatte al zeer degelijke onderdelen. De fiches zijn stevig genoeg, de artwork is aantrekkelijk en de iconografie op zowel de kaarten als het speelbord is duidelijk en thematisch. Het speelbord is groot, mooi vormgegeven en functioneel dankzij de verschillende overzichtelijke gebieden.
Conclusie / Onze Mening
Amrtaka is een zeer tactisch en strategisch spel dat je van begin tot eind op het puntje van je stoel houdt. Het spel combineert slimme zetmogelijkheden met een beetje geluk bij het trekken van krijgerskaarten, waardoor elke beurt spannend blijft. Nadat je een land hebt ingenomen, ben je meteen een potentieel doelwit voor andere spelers, en beslissingen zoals het najagen van de immortality kunnen grote gevolgen hebben: je verliest tijdelijk controle over een gebied, maar wint wel waardevolle elixir.
Het spel verloopt snel; een beurt gaat vlot voorbij, maar de complexiteit van keuzes en interactie met andere spelers zorgen ervoor dat je steeds goed moet nadenken. Het is daardoor een vrij zuiver strategisch spel, waarin je plannen moet maken, risico’s moet inschatten en tactisch moet reageren op je tegenstanders. Bij ons zal Amrtaka zeker op tafel komen wanneer we een uitdagend en interactief strategiespel willen spelen.
Overzicht
| Speelduur | 60 minuten |
| Aantal Spelers | 2 - 4 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Afhankelijk van de tegenstander(s) |
| Voor wie? | Vanaf 14 jaar |
Wij danken Undertree Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.