Doel van het spel
De meeste punten scoren door gebieden te claimen, je koningin goed te zetten en een goede kolonie te vormen.
Setup
Elke speler neemt een set koloniekaarten in zijn kleur, deze stapel wordt geschud en als een persoonlijke trekstapel gebruikt. Iedere speler trekt vier kaarten en neemt deze op hand. Elke speler neemt ook een vlagkaart in zijn kleur en legt deze voor zich neer.
Er wordt aangeraden om bij een eerste spel met de 25 gebiedskaarten met een ster op de achterkant te spelen, deze zorgen voor een makkelijker begin. Let wel op bij een tweespelerspel mag er maar één koningin-gebiedskaart gebruikt worden, je kiest dan nog een andere gebiedskaart ter vervanging.
Met onze stapel kaarten maken we een rooster van 5x5, bij een tweespelerspel maken we een grid van 4x4 kaarten, de overgebleven kaarten mogen terug in de doos.
De rekruutkaarten worden geschud en de bovenste drie worden opengelegd en noemen we de markt, de rest van de kaarten houden we gedekt als trekstapel.
Iedere speler ontvangt ook een grondverzetkaart. Deze legt hij, net zoals de vlagkaart, voor zich neer. De bonuskaarten worden geschud en er wordt één getrokken - of gekozen - en deze wordt open gelegd op tafel. Deze kaart is het hele spel actief.
Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
De actieve speler voert een aantal stappen uit, sommige optioneel, maar steeds in dezelfde volgorde.
Een actie spelen is optioneel. Hiervoor wordt er een kaart uit de hand op de persoonlijke aflegstapel gelegd, en de daarbij horende actie wordt uitgevoerd. Dit gebeurt steeds in het begin van een beurt.
Daarna moet een speler ofwel een gebied claimen, ofwel een mier rekruteren.
- Wanneer je een gebied claimt moet je voor dat gebied de kost betalen met kaarten waarbij één of meerdere symbolen overeenstemmen. Het miericoon is hierbij een joker. Eén van de gebruikte kaarten wordt omgedraaid en gedekt geplaatst op het geclaimde gebied. Hiervoor gebruik je een koloniekaart van je eigen kleur gebruiken. Heb je echter alleen maar rekruutkaarten, dan gebruik je jouw vlagkaart. Is die reeds gebruikt, dan neem je de eerstvolgende koloniekaart van je trekstapel die jouw kleur aanduidt. De overige kaarten leg je op je aflegstapel. Te veel iconen hebben mag, maar je krijgt geen overschot.
- Daarnaast mag je ook je volledige hand afleggen op de aflegstapel en één rekruutkaart uit de markt nemen en op je aflegstapel leggen.
Daarna vul je je hand weer aan tot je vier kaarten op handen hebt. Je vult ook de markt weer aan mochten hier kaarten uit genomen zijn. Als je trekstapel leeg is, dan wordt je aflegstapel geschud en wordt dit je trekstapel.
Iedere speler heeft één grondverzetkaart. Die kaart mag je te allen tijde tijdens je beurt inzetten. Je legt die kaart over een andere niet-geclaimde kaart en om deze kaart te claimen heb je driemaal hetzelfde icoontje nodig. Opgelet: iedereen mag deze kaart claimen!
Het spel eindigt wanneer alles vol - alle gebiedskaarten zijn geclaimd - is, of wanneer de twee koningingebieden overblijven - het kan zijn dat alle andere gebieden geclaimd zijn, en dat de koninginnen reeds in het veld liggen.
Daarna worden de punten geteld. Eerst en vooral de punten van de bonuskaart. Hierbij bekijk je of er aan de voorwaarde(n) wordt voldaan. Als je jouw koningin hebt gebruikt om een gebied te claimen ontvang je twee extra punten. Als laatste worden de punten van de geclaimde gebieden bij elkaar opgeteld. De speler met de meeste punten wint het spel. Indien gelijkspel wint de speler die de meeste koloniekaarten over heeft (in zijn hand, trekstapel en aflegstapel).
Materialen
Antscape bestaat volledig uit kaarten van standaard formaat en degelijke kwaliteit. De vormgeving is kleurrijk en speels, met grappige illustraties van strijdlustige mieren. De iconografie is duidelijk en makkelijk te interpreteren, waardoor het spel meteen toegankelijk aanvoelt. We missen wel een player aid, en ook het regelboekje had op sommige punten duidelijker gekund. Op die manier komt een bepaald icoon voor op enkele kaarten, maar wordt dit nergens in de regels uitgelegd.
Conclusie / Onze Mening
Antscape is een toegankelijk kaartspel waarin je probeert om met de juiste iconen gebieden te claimen en zo een sterke kolonie op te bouwen. Het spel combineert planning met een vleugje tactiek, maar er komt ook een zekere dosis geluk bij kijken. Het aanbod van de markt kan soms tegenvallen, en ook gebieden die op het juiste moment door een andere speler worden weggekaapt, kunnen voor wat frustratie zorgen.
De kleurrijke kaarten en duidelijke iconografie zorgen voor een aangename eerste indruk, al hadden een player aid en een iets helderder regelboekje het speelcomfort nog kunnen verbeteren. Hoewel het spel zeker werkt voor spelers die houden van luchtige kaartspellen met een gelukselement, bleef het voor ons gevoel wat op de oppervlakte. Dat neemt niet weg dat Antscape een vlot en licht spel blijft dat in de juiste groep zeker zijn fans zal vinden.
Overzicht
| Speelduur | 20 minuten |
| Aantal Spelers | 2- 4 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
| Voor wie? | Vanaf 8 jaar |
Wij danken Jolly Dutch voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.