Doel van het spel
Op het einde van het spel de meeste punten hebben door deze te scoren op de verschillende sporen en de gemaakte sets.
Setup
Het spel bevat zes grote locatietegels. Deze worden in het midden van de tafel geplaatst. Deze zijn dubbelzijdig, en je mag zelf kiezen welke zijden je wil gebruiken. In het regelboek staat een opstelling voor als je het spelletje een eerste keer speelt.
In het spel zitten twaalf personages. Deze worden allemaal voorgesteld door kaarten. Van deze twaalf moeten er zes gekozen worden om het spel te starten. Opgelet: om sommige personages te gebruiken heb je soms nog andere spelelementen nodig. Lees zorgvuldig het regelboek alvorens het spel te starten.
Elke speler kiest een kleur en daarbijhorend voertuig. Het scorespoor wordt ergens naar de locatietegels geplaatst en zes voertuigmeeples worden op de locatietegels in het begin geplaatst en eentje op plaats nul van het scorebord. Er zijn nog twee extra voertuigen, maar deze worden pas gebruikt als je de taalkundige en de locatie Ta Sekhet Ma'at in het spel gebruikt.
Spelverloop
Het spel verloopt over een aantal seizoenen; met twee of drie spelers zijn er twee seizoenen, met vier tot zes spelers spelen we drie seizoenen. Meer uitleg wat een seizoen is volgt.
Alle kaarten van de gekozen personages worden geschud. Elke speler ontvangt er één. Daarna wordt de markt gemaakt. Er worden een aantal kaarten in het midden gelegd gelijk aan het aantal spelers + 2. Deze kaarten noemen we het aanbod.
Daarna worden de kaarten in twee helften verdeeld. In één van de helften worden de drie apenkaarten geschud. Deze stapel wordt onder de andere gelegd, zodat de drie apenkaarten in de onderste helft van de trekstapel zitten.
Een eerste speler wordt gekozen in het eerste seizoen. In de daaropvolgende seizoenen is de eerste speler degene die de derde apenkaart heeft getrokken.
In een seizoen spelen de spelers om de beurt. Een beurt bestaat uit ofwel een kaart nemen, ofwel op expeditie gaan. Een kaart nemen kan je doen van het aanbod, of van de trekstapel die gesloten ligt. Het aanbod wordt niet aangevuld. Mochten er geen kaarten in het aanbod liggen, dan kan de speler in zijn beurt twee kaarten trekken. Let op: er is een maximum van tien kaarten in je hand. Mocht je negen kaarten hebben en er twee willen trekken omdat het aanbod leeg is, mag je er maar één trekken. Als je een apenkaart trekt, dan leg je deze af en trek je onmiddellijk een andere kaart. Wordt de derde apenkaart getrokken, dan is het seizoen ten einde en gaan we over naar de puntentelling voor dat seizoen.
De andere optie is op expeditie gaan. Dit doe je door een set kaarten te spelen. Een set kaarten bestaat ofwel allemaal uit dezelfde kleur kaarten, ofwel uit dezelfde personages met een verschillende kleur. De kaart die het eerste ligt is belangrijk. Deze wordt de expeditieleider genoemd en de vaardigheid van dit personage zal actief worden. Dit kan een onmiddellijk effect zijn, of een effect tijdens de puntentelling. Daarnaast is de kleur van de eerste kaart van belang. Deze stemt overeen met één van de zes locatieborden. Als je verder wil gaan op dat spoor, moet je over die bepaalde drempelwaarde raken. Is de drempelwaarde bijvoorbeeld '3', dan moet je drie kaarten spelen om je voertuig te mogen verplaatsen op die locatie. Je mag je voertuig nooit meer dan één veld verplaatsen per beurt. Na de expeditie worden alle handkaarten van de actieve speler in het aanbod geplaatst - tenzij je de arts vooraan hebt geplaatst en diens speciale vaardigheid gebruikt.
Wanneer de derde apenkaart getrokken wordt, is het seizoen ten einde en worden de punten geteld. Alle handkaarten en kaarten uit het aanbod gaan terug naar de trekstapel - of aflegstapel. Sommige personages hebben 'einde van het seizoen' vaardigheden die nu actief worden.
Elke speler krijgt de punten bij elke locatie daar waar zijn voertuig dit aangeeft. Je zal dus de waarden van de zes locaties moeten optellen. Daarnaast krijgen de spelers nog punten op basis van de grootte van hun expeditie - het aantal gespeelde kaarten in hun sets.
Eens iedereen zijn voertuig heeft verplaatst op het scorespoor, wordt een nieuw seizoen ingeluid. Indien dit het laatste seizoen was, wint de speler met de meeste punten het spel. Bij gelijkspel wint de speler die de grootste expeditie heeft geleid in het laatste seizoen.
Verschillende sites en personages
Naast de beginnerskant - de zijde met het kompas op - is er ook nog een kant van de locaties met extra regels, laten we zeggen: de gevorderde kant.
- Chichén Itza: wanneer je je voertuig hier verplaatst tijdens een expeditie mag je terug een aantal handkaarten trekken;
- Rapa Nui: de spelers van wie het voertuig het verste staat op het einde van het seizoen krijgen drie extra punten, hun voertuigen worden terug op het uiterst linkse veld geplaatst;
- Ta-Sekhet-Ma'at: hierbij worden twee voertuigen gebruikt, de punten die je scoort op het einde van het seizoen zijn degene waar je minst 'verre' voertuig staat;
- Tantallon Castle: als je op het einde van het seizoen alleen staat op het veld, scoor je de onderste punten, sta je niet alleen, dan scoor je de punten die hierboven aangegeven staat - en minder zijn;
- Uluru: hier scoor je geen punten op het einde van het seizoen, je kan enkel punten scoren als je je voertuig verplaatst en ervoor kiest om de punten te scoren die aangegeven staan. Na deze actie gaat je voertuig opnieuw naar de startpositie, naar het volledig linkse veld;
- Ur: na het trekken van de derde apenkaart mag elke speler om de beurt nog een expeditie leiden, de grootte van de expeditie is afhankelijk van de waarde van het veld waarin het voertuig van de speler staat.
Daarnaast heeft nog elk personage een speciale vaardigheid en eventueel bijkomende spelelementen die je moet gebruiken;
- De botanicus: hiervoor heb je een extra bord nodig. De speler die als leider de botanicus speelt, controleert of de expeditie groter of gelijk aan de expeditie is waar het bord op dit ogenblik ligt - als die de eerste keer gespeeld wordt is dit een evidentie. Is dit het geval, dan neemt die speler het bord en legt die om de net gespeelde expeditie en scoort direct twee overwinningspunten. Op het einde van het seizoen krijgt de speler waar dit bord bij ligt nog eens twee extra overwinningspunten.
- De cartograaf: als je deze expeditie een voertuig verplaatst, mag je direct opnieuw een expeditie spelen.
- De curator: hiervoor heb je de kartonnen relikwieën nodig, en een museumbord. Je legt een relikwie van de kleur van je expeditieleider bij je museumbord. Het aantal relikwieën zorgt voor een puntenbonus op het einde van het seizoen. Je mag slechts één relikwie van elke kleur hebben.
- De gids: als je deze expeditie je voertuig verplaatst, mag je deze expeditie beschouwen alsof er één kaart extra ligt.
- De taalkundige: hiervoor heb je het grotere taalkundige-spoor nodig en nog een extra voertuig op dit bord op de startpositie. Je verplaatst dit voertuig evenveel als de expeditie groot is. Wanneer je voertuig stopt op, of door één van de afbeeldingen gaat mag je een voertuig om het even waar één stapje vooruit zetten.
- De huurling: dit personage mag je gebruiken als een soort jokerkaart en telt mee voor een expeditie, maar niet tijdens het scoren op het einde van het seizoen. De huurling kan ook nooit de expeditieleider zijn.
- De opdrachtgever: je trekt een aantal handkaarten, evenveel als de grootte van je expeditie.
- De fotograaf: bij het scoren op het einde van het seizoen mag je deze expeditie beschouwen als één kaart extra.
- De arts: tijdens het spelen van een expeditie mag je een aantal handkaarten houden, gelijk aan de grootte van de gespeelde expeditie.
- De piloot: je mag een voertuig verplaatsen op om het even welke site, binnen de grenzen van de grootte van de expeditie.
- De professor: hierbij moeten we gebruik maken van de professorfiches. Je neemt één professorfiche met een waarde kleiner dan of gelijk aan de expeditie die je speelt. Op het einde van het seizoen worden alle waarden opgeteld en degene met de hoogste waarde mag één voertuig een stapje verder verplaatsen, degene die het minste heeft moet één voertuig dat zich niet uiterst links bevindt, één stapje terug verplaatsen.
- De student: van deze zijn er dubbel zoveel kaarten, maar als hij de expeditieleider is, mag er geen voertuig verplaatst worden.
Materialen
De materialen zijn een hele hoop kartonnen elementen, en 159 expeditiekaarten van een normale grootte, maar van zeer degelijke kwaliteit en dikte. De kartonnen borden die de sites voorstellen zijn duidelijk en mooi geïllustreerd. De voertuigen komen in meeplevorm en zijn goed van elkaar te onderscheiden door vorm en kleur, en zitten trouwens in een mooi doosje, dat ook plaats biedt voor de andere, kleinere spelelementen. Alles zit stevig in een kartonnen insert en de personages hebben elk hun eigen plaatsje hierin.
Conclusie
Archeos Society is een set collection spelletje waarbij je grotendeels je 'eigen' spel moet spelen, maar ook de anderen in het oog moet houden, zeker als je speelt met de gevorderde kant. Personages, locaties en bepaalde expedities van andere spelers kunnen namelijk een impact hebben op jouw score op het einde van het seizoen. De regels zijn op zich makkelijk genoeg zodat iedereen er snel mee weg is, maar de kunst bestaat erin om tactisch met personages en locaties om te gaan zodat je mooie combo's uit je mouw kan schudden... Als je de juiste kaarten trekt!
Overzicht
Speelduur | Ongeveer een uurtje |
Aantal Spelers | Twee tot zes, met hoe meer hoe liever |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Op de doos staat +12, maar het mag gerust wat jonger |
Wij danken Asmodee voor het ontvangen van een reviewexemplaar.