
Doel van het spel
Over zes ronden de minste punten scoren.
Setup
De kaarten worden geschud en iedere speler ontvangt er zes, die geplaatst worden in een rooster van twee rijen en drie kolommen. De resterende kaarten vormen een trekstapel. De bovenste kaart hiervan wordt omgedraaid en naast de trekstapel gelegd. Deze kaart is het begin van de aflegstapel. Elke speler mag dan twee kaarten in zijn rooster bekijken. Een eerste speler wordt aangeduid en de spelrichting is in wijzerzin.
Spelverloop
De actieve speler neemt een kaart, ofwel van de trekstapel, ofwel van de aflegstapel, en bekijkt de kaart. De actieve speler heeft dan enkele opties:
- De getrokken kaart wordt gedekt geruild met een kaart van zijn rooster. De kaart uit zijn rooster komt dan open op de aflegstapel terecht.
- Hij wil de kaart niet gebruiken en legt die open op de aflegstapel. Hierna moet hij één kaart van zijn rooster open leggen. Die kaart blijft liggen tot het einde van de ronde en is dus geblokkeerd.
- Als de getrokken kaart een actiekaart is, dan mag de speler de actie hierop uitvoeren, of kiezen uit één van bovenstaande opties.
Wanneer een kaart op de aflegstapel is gelegd is het de beurt aan de volgende speler.
Je kan ook snel kaarten kwijtraken door combo's te vormen. Heb je drie of meer gelijke getallenkaarten en liggen deze nog gedekt, dan mag je na het trekken van de kaart de combo omdraaien en deze op de aflegstapel plaatsen. De getrokken kaart komt dan wel gedekt in je speelgebied. Bij zwarte actiekaarten zijn twee gelijke kaarten al voldoende. Als een speler zich vergist, dan moet hij de kaarten houden, alsook de getrokken kaart.
Een ronde kan op twee manieren eindigen. Ofwel heeft een speler al zijn kaarten open liggen, ofwel denkt een speler de laagste som te hebben. Dan roept de speler 'Arschmallows'. Dan maken alle spelers de som van de kaarten die in hun rooster liggen en worden de scores bijgehouden. In het geval dat een speler 'Arschmallows' roept, en fout is, wordt diens score verdubbeld.
Het spel stopt na zes ronden, de speler die de minste punten gescoord heeft, die wint het spel.
Materialen
De ludieke vormgeving met brutale marshmallows die hun achterste showen, geeft het spel een eigenzinnig karakter. De kwaliteit van het materiaal is standaard, maar voldoende voor dit type kaartspel.
Conclusie / Onze Mening
Arschmallows is een heerlijk chaotisch en luchtig kaartspel dat perfect past binnen een gezellige spelavond met vrienden of familie. De combinatie van geheugenelementen, bluffen en tactische keuzes maakt elke ronde spannend en onvoorspelbaar. Het doel is simpel: zo weinig mogelijk punten scoren in zes ronden. Maar de weg ernaartoe zit vol verrassingen en hilarische actiekaarten.
Het spelmechanisme doet denken aan klassiekers als Skyjo, maar voegt daar met de actiekaarten en combo’s een leuke twist aan toe. De mogelijkheid om kaarten te ruilen, om te draaien of een combo weg te spelen, zorgt ervoor dat je constant moet nadenken en je geheugen scherp houden. Het risico van ‘Arschmallows’ roepen op het verkeerde moment – en je score zien verdubbelen – maakt het extra spannend.
Kortom, Arschmallows is een ideaal tussendoortje voor wie houdt van eenvoudige regels, een vleugje humor en een tikje leedvermaak. Verwacht geen strategisch meesterwerk, maar wel een hoop onderbroekenlol aan tafel!
Overzicht
Speelduur | 45 minuten |
Aantal Spelers | Twee tot zes spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Vanaf 9 jaar |
Wij danken 999 Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.