
Doel van het spel
Samen de toren voltooien. Een laag kan je voltooien als deze gemaakt is voor de stapel ideekaarten ernaast op is.
Setup
De stapel grondstofkaarten worden geschud. Elke speler ontvangt er drie en worden open geplaatst. De rest vormt een gedekte trekstapel. Elke speler ontvangt een set van vier startwoordkaarten in dezelfde kleur.
De woordkaarten worden geschud en iedere speler ontvangt er één. De speler vervangt zijn startwoordkaart met hetzelfde commandosymbool door deze kaart. Deze kaart wordt gedekt terug in de doos gelegd. De bouwkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er één.
Er worden vier verschillende stapels met ideekaarten gemaakt - bestaande uit woord- en bouwkaarten - in functie van het aantal spelers. Deze stapels worden geschud en worden in een kolom links van het speelveld geplaatst. Aan de rechterkant wordt plaats voorzien voor het bouwen van de toren.
Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
De actieve speler voert twee acties uit. Hij mag tweemaal dezelfde actie uitvoeren.
- Geef een commando aan een andere speler. De speler kiest een andere speler en zegt een woord waarvan die denkt een commando te zijn, die moet uitgevoerd worden. Als de gekozen speler dat commando heeft staan en kan uitvoeren, voert hij dit uit. Als de speler die kaart niet heeft, schud die gewoon het hoofd.
- Een speler mag ook een kaart onthullen. Als dit een woordkaart is, toont hij deze aan de andere spelers en neemt die daarna terug op handen. Als dit een bouwkaart is, laat de speler die kaart open liggen.
In het spel Bable mag je dus niet vrij communiceren wat je kaarten zijn en wat de spelers het beste kunnen doen. Het is de bedoeling van het spel dat de spelers dit zelf achterhalen. Je mag alleen kaarten onthullen als je daarvoor het commando krijgt of een woordkaart te onthullen tijdens je eigen beurt.
Op het einde van de beurt trekt de actieve speler een kaart van de ideestapel van de onderste rij. Als dit de laatste kaart is en die rij is nog niet voltooid, verliezen de spelers het spel. Als je een woordkaart trekt, dan vervangt deze kaart de actie in de hand en gaat deze kaart uit het spel. Als dit een bouwkaart is, dan komt deze kaart gedekt in de voorraad te liggen. De grondstoffen nodig om de kaart te bouwen staan onderaan vermeld. Daarna is het de beurt aan de volgende speler in wijzerzin.
Het spel eindigt wanneer de laatste ideekaart wordt getrokken van een trekstapel en de rij nog niet volledig gebouwd is. In dat geval verliezen de spelers het spel. De spelers winnen het spel wanneer de laatste bouwkaart van de bovenste rij geplaatst wordt.
Je kan ook kiezen voor een geavanceerd spel. Hiervoor gebruik je de extra verwarringkaarten. Wanneer een speler een commando niet heeft, trekt de speler een verwarringkaart en voert uit wat hierop vermeld staat.
Materialen
Het spel bevat 110 kaarten van standaardformaat en degelijke kwaliteit. Het artwork sluit mooi aan bij het thema en roept de sfeer op van de legendarische stad Babylon – ook wel bekend als Babel. Alles zit netjes verpakt in een compact, thematisch doosje dat je makkelijk overal mee naartoe neemt.
Conclusie / Onze Mening
Bable is een bijzonder coöperatief kaartspel dat inzet op vertrouwen, deductie en beperkte communicatie. Het spel daagt spelers uit om samen een toren te bouwen, maar zonder open overleg over wat iedereen in handen heeft. Enkel via zorgvuldig gekozen commando’s kunnen spelers achterhalen wie welke acties kan uitvoeren, een originele insteek die zorgt voor verrassende interactie en grappige misverstanden. De combinatie van woord- en bouwkaarten, samen met het onvoorspelbare effect van verwarringkaarten in het geavanceerde spel, zorgt voor spanning tot het einde. De tijdsdruk die ontstaat doordat de ideekaarten langzaam uitgeput raken, maakt het spel extra meeslepend.
Bable blinkt niet uit in bombastische visuele elementen of complexe spelmechanismen, maar wel in de eenvoud van zijn concept dat leidt tot boeiende speelmomenten. Het is een spel dat het best tot zijn recht komt in een groep die houdt van subtiele samenwerking en experimenteren met communicatie.
Overzicht
Speelduur | 20 - 45 minuten |
Aantal Spelers | 2 - 5 spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld |
Voor wie? | Vanaf 10 jaar |
Wij danken Wulfhorn Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.