
Doel van het spel
Zoveel mogelijk punten behalen op het einde van het spel.
Setup
Als het de eerste keer is dat je het spel speelt, moeten de productiewielen nog gemonteerd worden. Deze uitleg staat in het regelboek.
Leg het speelbord in het midden van de tafel. Speel je alleen, dan speel je met de kant met het koekoekskloksymbool linksboven, speel je met twee of meer, dan zie je linksboven de startgrondstoffen voor verschillende spelersaantallen.
Plaats de twee gebouwborden voor kleine gebouwen naast het speelbord. De kleine gebouwen komen op hun overeenkomstige plaats te liggen - zie de Romeinse getallen. Je legt alle gebouwen met hun A-kant naar boven. Daarna draai je er willekeurig tien om - dus naar hun B-zijde. Als dit het eerste spel is, laat je alle gebouwen met de A-kant naar boven liggen.
Het kleine gebouwbord - voor grote gebouwen - leggen we ook naast het spelbord. Let ook hierbij op het spelersaantal (1-3 of 4). De grote gebouwen worden geschud op basis van hun achterzijde. Daarna worden de velden op het gebouwbord gevuld met overeenkomstige gebouwen. De resterende gebouwen gaan terug in de doos.
De handelaren worden gesorteerd volgens hun achterzijde, gedekt geschud, en geplaatst op het speelbord volgens hun overeenkomstig symbool. Daarna mogen ze allemaal open gedraaid worden. De opdrachten worden geschud en komen op het veld linksonder te liggen.
Er wordt een voorraad gemaakt van kleine landgoederen, akkers, vijvers, weilanden, bossen, varkens en runderen. Iedere speler krijgt een overzichtskaart. Een startspeler wordt gekozen.
Elke speler neemt een productiebord en zet beide wijzers op '8 uur'. De verschillende schijven die de grondstoffen voorstellen worden op de startvelden geplaatst. Deze staan afgebeeld op beide wielen. De steenschijf komt op veld '3' van het steenspoor. De spelers plaatsen een opdracht- en grondstofherinneringstegel op het aangegeven veld op het grondstofwiel.
Er worden extra grondstoffen ontvangen in functie van het aantal spelers - zie regelboek of de kader linksboven. Elke speler neemt één groot landgoed en plaatst dit rechts van het productiebord. Elke speler plaatst één glasoven en een glasovervoortgangssteen op de startposities. Elke speler neemt twee akkers, twee vijvers en drie bossen en legt die op de overeenkomstige velden van het grote landgoed. Elke speler kiest een kleur, neemt het speelstuk en de overeenkomstige tegel. De tegel wordt op het productiebord geplaatst.
In een spel met twee spelers wordt nog een extra kleur gekozen als neutrale speler. De startspeler kiest het dorp waar deze pion terechtkomt, en de andere speler kiest het veld binnen dat dorp.
Spelverloop
Het spel duurt een op voorhand onbepaald aantal ronden. Wanneer het spel stopt kan je later in deze bespreking vinden.
Vooraleer we beginnen met het eigenlijke spelverloop zijn er enkele basisregels. Op beide wielen zijn er basisgrondstoffen, dat zijn de producten die je kan vinden in het grootste gedeelte van de 'verdeelde' cirkel. De grondstoffen die je in het andere gebied kan vinden zijn schaarse grondstoffen. Wanneer je basisgrondstoffen krijgt zal je je markeercilinder verschuiven in wijzerzin, schaarse grondstoffen verschuif je in tegenwijzerzin - of wanneer je het rad moet draaien. Verlies je grondstoffen, dan verplaats je de markeerstenen op tegenovergestelde wijze. Het wiel draai je ook enkel in wijzerzin.
Houtskool en proviand zijn speciaal, want houtskool komt op beide wielen, en je hebt proviand verdeeld over twee stenen. Algemeen geldt de regel dat als je grondstoffen ontvangt, je dit doet op één van de wielen of stenen, en als je grondstoffen betaalt, je dit mag verspreiden over beide wielen of stenen.
Wanneer het eerste veld in wijzerzin van de basisgrondstoffen leeg is - dus je hebt meer dan één van alle basisgrondstoffen - en je hebt minder dan drie schaarse grondstoffen - dus dat veld is leeg, dan draait het wiel. Dit betekent dat je basisgrondstoffen verliest, maar schaarse grondstoffen krijgt. Je moet deze actie onmiddellijk uitvoeren indien van toepassing. In dat verlengde moet je ook alle beloningen pakken (behalve als je meer dan '7' basisgrondstoffen of '3' schaarse grondstoffen zou ontvangen. Je kan er dus niet voor kiezen om een gedeelte van een beloning niet te ontvangen. Als je grondstoffen ontvangt die je niet kan plaatsen, ook landschaps- of bostegels die je niet kan plaatsen, dan verlies je ze.
Zodra de wijzer van het kookwiel voorbij de fiche op je bord gaat, wordt er één opdrachtfiche omgedraaid en ontvangt de speler één basisgrondstof naar keuze. Die fiche mag dan terug in de doos. Er zijn twee soorten opdrachten. De ene is gekoppeld aan een locatie op het bord. Die opdracht komt dan op het overeenkomstige veld. De andere soort is gekoppeld aan een handelaar. De fiche wordt dan geplaatst in het dorp waar die handelaar zich bevindt. Mocht daar al een fiche liggen, dan gaat legt men de opdrachtfiche in het volgende dorp in wijzerzin. Het is nodig dat een speler naar de juiste locatie gaat om een opdracht te vervullen. Zodra een opdracht vervuld is, komt deze te liggen naast je productiebord. In een tweespelerspel worden er twee opdrachten genomen wanneer de tweede speler de wijzer voorbij de fiche plaatst.
Nu dit achter de rug is kunnen we beginnen met de uitleg en de flow van het spel.
Tijdens zijn beurt zal de actieve speler drie stappen uitvoeren, waarvan de eerste optioneel. Tijdens je eerste beurt zal je in de tweede stap je pion plaatsen in een dorp op een vrije positie naar keuze.
Tijdens de eerste optionele stap mag de speler een handelsgoed betalen. Daarna mag hij de 'reizende koopman' verwisselen met een andere handelaar uit eender welk dorp. Je mag tijdens een beurt deze actie maar één keer uitvoeren. In een spel met twee spelers verplaatst de actieve speler het neutrale speelstuk naar een vrije locatie op het speelbord.
In de tweede stap moet een speler zijn pion verplaatsen. Dit kan zijn binnen hetzelfde dorp, dan verplaatst men de pion gewoon naar een ander vrij veld. Je kan je pion ook verplaatsen naar een ander dorp. Hiervoor moet je proviand betalen. Je mag zo ver reizen als je wil, zolang je de proviand kan betalen. Als een andere pion reeds in het dorp staat waar je jouw pion naartoe verplaatst, dan moet je die speler of spelers een basisgrondstof - of meerdere - aan de andere spelers betalen. Spelers mogen de grondstof ook weigeren, maar de actieve speler moet ze wel betalen. Als de neutrale pion daar staat in een tweespelerspel, dan verliest de actieve speler een basisgrondstof. Je kan je ook verplaatsen naar een locatieopdracht, op een andere locatie dan een dorp dus. Als er geen opdracht zou liggen op dat veld, of je kan de opdracht niet vervullen, mag je je ook niet hiernaartoe verplaatsen. Aks je je niet kan verplaatsen, dan moet je bedelen. Je plaatst je pion dan in het midden van het dorp en ontvangt één proviand. Dit is dan je volledige beurt.
Als derde stap voer je jouw actie uit. Ofwel zal je één of twee aangrenzende handelaren bezoeken, ofwel zal je een opdracht vervullen. Als je naar de handelaren gaat zal je ofwel grondstoffen ontvangen, ofwel ruilen. Degene in het rood afgebeeld moet je betalen, degene die er gewoon op staan ontvang je. Soms geeft een handelaar je ook meerdere opties, waarvan je er dan één kiest. Je mag tijdens je actie ofwel één handelaar, of ze beide bezoeken. Je kan ook een opdracht vervullen in het dorp, of op een locatieopdracht. Als dat het tweede geval zou zijn, mag je daar niet staan mocht je de opdracht niet vervullen. Als een opdracht vervuld is, wordt er een nieuwe getrokken en op het speelbord gelegd.
De uitleg van de verschillende handelaren en gebouwen staat uitvoerig in het regelboek.
Het einde van het spel wordt geactiveerd als de proviandmarkeerder van het kookwiel een speler aan het einde van zijn beurt voorbij het overeenkomstig symbool geplaatst wordt. Elke speler komt dan nog één keer aan de beurt, ook de speler die het einde heeft geactiveerd. Daarna gaan we over tot de puntentelling.
Iedere speler maakt de som van de volgende:
- 1 punt per glas;
- Een aantal punten overeenkomstig van de positie van de wijzer van het kookwiel;
- 2 punten per klein landgoed;
- 1 punt per vee op een weiland;
- De som van de punten van je gebouwen;
- Een aantal punten voor effecten op het einde van het spel.
De speler met de meeste punten wint het spel. Indien gelijkstand wint de speler die eventueel het einde van het spel heeft geactiveerd. Anders wint de speler die als eerstvolgende aan de beurt zou zijn.
Solospel
Je kan Black Forest ook alleen spelen. Kort gezegd zal je de correcte kant van het bord gebruiken en de koekoeksklok als timer op het bord plaatsen. Je verplaatst dan steeds de vijf pionnen en je speelt grotendeels volgens dezelfde spelers. Als de vijf pionnen hun beurten hebben gedaan, schuif je de koekoeksklok één veld verder. Als je één opdracht zou nemen, neem je er onmiddellijk drie.
Op het einde van het spel behaal je een aantal punten dat je moet vergelijken met de score in het regelboek om te zien hoe goed je het gedaan hebt.
Materialen
De materialen van Black Forest zijn voornamelijk vervaardigd uit stevig karton. Het grote speelbord is dubbelzijdig: één zijde is ontworpen voor het solospel, de andere voor een spel met twee tot vier spelers. Alle iconen zijn duidelijk en consistent weergegeven, waardoor het spel overzichtelijk blijft. Het productiebord biedt een duidelijke plek voor elke houten markeerder en kan je makkelijk met de wijzers draaien. Daarnaast bevat het spel houten speelstukken, waaronder koeien en varkens. De illustraties zijn rustig en sfeervol, volledig passend bij het thema van het spel.
Conclusie / Onze Mening
Black Forest is een strategisch en tactisch bordspel dat spelers uitdaagt om hun grondstoffen, gebouwen en opdrachten slim te beheren en zo de meeste punten te verzamelen. Het spel biedt een mooie balans tussen planning en interactie: je moet niet alleen je eigen acties optimaliseren, maar ook rekening houden met de andere spelers en hun posities op het bord.
De regels zijn uitgebreid maar duidelijk, waardoor zowel nieuwe als ervaren spelers het spel snel kunnen oppakken. De solo-modus biedt bovendien een toegankelijke en uitdagende ervaring voor één speler. Dankzij de verschillende stappen per beurt – van het verplaatsen van je pion tot het vervullen van opdrachten of handelen met handelaren – blijft elke ronde interessant en strategisch.
Black Forest is een aanrader voor liefhebbers van strategische bordspellen met tactische diepgang, veel keuzes en een sfeervolle, thematische uitvoering. Het gebruik van de productiewielen is een bijzonder slimme vondst en werkt perfect binnen het spel. Hoewel de setup in het begin wat overweldigend kan lijken, is het spel zelf niet heel moeilijk, speelt het vlot en leggen wij het graag regelmatig op tafel.
Overzicht
Speelduur | 60-120 minuten |
Aantal Spelers | 1-4 spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld |
Voor wie? | Vanaf 12 jaar |
Wij danken White Goblin Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.