Bomb Busters

Bomb Busters: werk samen, combineer jullie deductie en knip de juiste draden door voor de bom ontploft!

Doel van het spel

Samen ervoor zorgen dat de rode draad niet gekozen wordt.

Setup

Je kan het spel vrij opbouwend spelen wanneer je de eerste acht missiekaarten na elkaar speelt. Hierin worden de beginselen en het spelverloop vrij simpel uitgelegd. Hieronder volgt een eerder algemene aanpak over het klaarzetten en het spelen van het spel.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Er wordt een missie gekozen en deze wordt linksonder in de daarvoor bestemde uitsparing geplaatst. Een leider wordt gekozen voor deze missie en ontvangt de leiderskaart. Alle andere spelers nemen een andere personagekaart. De leider voor de volgende missie wordt dan de volgende speler in wijzerzin. De leider leest de missiekaart voor. Op de voorkant zie je de voorbereiding van de missie en onderaan de aanpassing voor twee spelers. Op de achterzijde zie je nog eventueel extra regels, bovenop de standaardregels.

Bij twee spelers heeft elke speler twee tegelhouders, bij drie spelers heeft de leider twee tegelhouders en de andere spelers één, bij vier of vijf spelers heeft elke speler er één.

Alle blauwe draden worden genomen en gedekt geplaatst. Op deze draden staan de waarden 1 tot 12 en deze komen vier keer voor. Dan wordt er gekeken naar de voorbereiding voor de huidige missie en een aantal gele en/of rode draden genomen. Deze worden eerst bekeken en de waarden worden aangeduid door gele en rode markeerders op het spelbord. Daarna worden alle draden door elkaar gedekt geschud.

In sommige missies staat 'neem x van y' gele/rode draden. Er worden er dan y van het totale aantal genomen, en wederom worden de waarden aangeduid op het bord. De tegels worden dan gedekt geschud en dan worden er x van genomen en vermengd met de andere draden, de draden die niet genomen zijn gaan terug, gedekt in de doos. x moet uiteraard kleiner zijn dan y. Op die manier zijn er slechts x draden, maar y mogelijkheden.

Wanneer alle draden geschud zijn nemen alle spelers er evenveel, of daar wordt zo goed mogelijk naar gestreefd. Het is mogelijk dat de ene speler een draad meer/minder heeft dan de andere. Iedere speler ordent de getrokken draden oplopend.

Wanneer een speler twee houders heeft, dan horen de draden bij een bepaalde tegelhouder, maar beide zijn 'zijn hand' en worden ook als 'één hand' beschouwd wat betreft bepaalde spelregels, uitrusting, informatiefiches.

De stapel met uitrustingkaarten wordt geschud en er worden er evenveel genomen als het aantal spelers. Ze worden op het speelbord zo geplaatst dat het kruisje zichtbaar is. Dit betekent dat de kaarten nog niet actief zijn. De ontsteker wijst naar het aantal spelers. Op de velden worden er informatiefiches en valideringsfiches geplaatst.

Te beginnen met de leider, en daarna in wijzerzin legt iedere speler een informatiefiche voor één van zijn draden in zijn hand. Opgelet, als je twee tegelhouders hebt, plaats je toch maar één informatiefiche. Je mag hierbij de gele informatiefiche niet gebruiken.

Spelverloop

Eerst komt de leider aan de beurt, daarna de volgende speler in wijzerzin. Tijdens zijn beurt kan de actieve speler een duoknip uitvoeren, een soloknip, of op het einde van het spel en onder bepaalde voorwaarden rode draden tonen.

Bij het uitvoeren van een duoknip moet je twee gelijke draden doorknippen: één van jezelf en één van een medespeler. Je wijst hiervoor naar de draad van een teamlid en vraagt of de waarde van die draad overeenkomt met het getal dat jij denkt. Als dat het geval is, dan leggen zowel jij als je teamlid deze draad open voor de tegelhouder zonder de positie te veranderen. Is het niet gelukt en is het de rode draad, dan mislukt de missie. Is het niet gelukt en heeft deze draad een andere waarde, dan gaat de wijzer van de ontsteker één veld verder in wijzerzin - staat de wijzer nu op het doodshoofd, dan eindigt het spel en verliezen jullie - en legt het teamlid een informatiefiche voor de aangewezen draad om de werkelijke waarde aan te duiden. Dit kan ook een gele draad/informatiefiche zijn. Jijzelf geeft geen informatie over de locatie van jouw draad met die waarde.

Een soloknip mag je uitvoeren als je vier gelijke draden hebt, of de resterende twee draden - dus wanneer er al ergens twee met dezelfde waarde open liggen. Je neemt dan de draden en legt die open voor je tegelhouder neer.

Wanneer het jouw beurt is en al je resterende draden zijn rood, dan mag je deze tonen.

Als je gele draden wil doorknippen moet je de exacte waarde, zoals de blauwe draden, niet vernoemen. Je vraagt dan gewoon aan de speler of de betreffende draad een gele draad is.

Wanneer er twee draden zijn doorgeknipt en de waarde ervan komt overeen met één van de uitrustingkaarten, dan schuift deze kaart naar boven zodat het vinkje zichtbaar is en het kruisje niet meer. Deze is nu actief en kan eenmalig gebruikt worden. Na gebruik wordt de kaart gedekt geplaatst. Wanneer men deze kaart kan gebruiken staat op de kaart zelf vermeld.

De valideringsfiches gebruik je wanneer vier draden met dezelfde waarde open liggen. Op die manier kan je vlot zien welke draden niet meer in het spel zijn.

Op elke karakterkaart staat dezelfde vaardigheid vermeld, de 'Dubbele detector'. Een speler kan naar twee draden wijzen en één waarde vragen. Is één van de twee draden deze waarde, dan wordt deze open gelegd. Is geen van beide deze waarde, dan legt de speler een informatiefiche voor één van de draden. Is één van de draden de rode draad, dan ontploft de bom niet, en wordt de informatiefiche op de andere draad gelegd.

Tijdens het spel mag je niet praten over draden in je houder, waarden aangeven en dergelijke meer. Je mag wel een algemene tactiek bespreken en overleggen over de beschikbare uitrusting, bijzondere spelregels of doen herinneren aan de Dubbele detector.

De spelers verliezen wanneer de bom afgaat: de rode draad wordt gekozen, of er worden te veel foute draden aangeduid. De spelers winnen het spel wanneer alle draden open liggen.

Materialen

Bomb Busters bestaat uit een groot speelbord waarop duidelijk aangegeven staat waar elk onderdeel thuishoort. Er is een vaste plaats voorzien voor de missiekaart, de valideringsfiches en de uitsparingen voor de gele en rode markeerders. De kaarten zijn van goede kwaliteit en hebben een iets groter formaat dan gebruikelijk. De draden zijn gemaakt van stevig karton en kunnen geplaatst worden in een plastic houder. De rode en gele markeerders zelf zijn van hout. De illustraties op zowel de kaarten als het speelbord zijn vrij sober, maar sluiten wel mooi aan bij het thema.

Conclusie / Onze Mening

Bomb Busters weet op een eenvoudige manier een grote spanning en samenhorigheid aan tafel te creëren. Het doel is duidelijk - ervoor zorgen dat niemand per ongeluk de rode draad kiest - maar de weg ernaartoe zit vol keuzes, teamwork en kleine zenuwslopende momenten. Dankzij de maar liefst 66 missies blijft het spel bovendien voortdurend verrassen. Elke missie introduceert een nieuw element, zoals het gebruik van een timer, extra regels of bijzondere situaties. Hierdoor is de herspeelbaarheid extreem hoog: je kan alle missies één voor één proberen oplossen, of je speelt jouw favoriete uitdaging gewoon opnieuw.

Het deductiespel werkt uitstekend: samen zoeken naar de draden, risico’s inschatten en tactisch gebruikmaken van uitrustingskaarten zorgen keer op keer voor een leuk spanningsveld. Het enige minpuntje dat we zelf ervaren, is het plaatsen van de draden in de houder, wat soms wat onhandig is. We hebben daarom uiteindelijk zelf een houder ge-3D-print, maar dit doet geen afbreuk aan het spelplezier.

Ben je op zoek naar een spannend familiespel of iets luchtigs maar toch uitdagends om met vrienden te spelen? Dan is Bomb Busters absoluut een aanrader. Bij ons komt hij dan ook heel vaak op tafel, we zijn telkens opnieuw benieuwd welke missie ons te wachten staat.

Overzicht

Speelduur30 minuten
Aantal Spelers2 - 5 spelers
Moeilijkheidsgraad Gemakkelijk qua regels
Voor wie?Vanaf 10 jaar

Wij danken 999 Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.

50 views
Genre: Deduction , Spies / Secret Agents
Publishers: 999 Games , Broadway Toys LTD , MINDOK , Pegasus Spiele , Ghenos Games , Nasza Księgarnia , Cocktail Games , Ігромаг , Engames , GaGa Games
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.