Bug Run

Bug Run is een vlot spelende dungeon crawler waarin je samenwerkt om te overleven, maar elkaar subtiel beconcurreert om als slimste en rijkste insectenheld uit de kerker te ontsnappen.

Doel van het spel

Samen de verschillende niveaus van de kerker doorlopen, maar er ondertussen voor zorgen dat jij de meeste overwinningspunten bij elkaar sprokkelt.

Setup

Het bord wordt in het midden van het speelgebied gelegd. De marktkaarten worden geschud en op het overeenkomstige veld gelegd. Hiervan worden er drie kaarten open gelegd om het aanbod te vormen. Daarnaast komt de stapel met de basisuitrusting te liggen. De schatkaarten worden geschud en vormen een stapel die op de overeenkomstige plaats wordt gelegd.

De levelkaarten worden geschud en er wordt willekeurig één getrokken. Zorg ervoor dat die met de juiste zijde naar boven ligt in functie van het spelersaantal. Die wordt dan naast de schatkaarten geplaatst. Naast die stapel komt de stapel geschudde exploratiekaarten te liggen. De monsterkaarten worden gescheiden per level (één tot vier) en afzonderlijk geschud.

Men vormt het eerste niveau van de kerker door te kijken naar de levelkaart en onder het bord een rij kaarten te plaatsen in overeenstemming met deze kaart. Het onderste niveau gebruikt de niveau één monsterkaarten, daarboven van het tweede enzovoort.

De trapkaarten worden geschud en er worden er vier van genomen. Deze worden op het einde van de rij geplaatst die je zonet gevormd hebt. Als er minder dan vijf spelers meedoen, moet er een fiche met een hangslot geplaatst worden op de laatste icoontjes. Alle fiches, markeerders en het flash-token worden naast het bord geplaatst.

Elke speler neemt een spelersbord en dan wordt beslist of het spel gespeeld wordt met de speciale krachten. Indien niet wordt de kartonnen fiche over dit veld geplaatst. Elke speler neemt dan de fiche van zijn held, overeenkomstig met zijn spelersbord, de stand om die fiche in te plaatsen, een 'flip'-fiche, vijf overwinningspunten, twee dobbelstenen en drie markeerders in de spelerskleur. Die markeerders worden op de gekleurde velden geplaatst van het spelersbord - vijf hartjes, vier pijlen en vijf munten.

Een eerste speler wordt willekeurig gekozen. De standee van deze speler komt op de startpositie te staan. De andere spelers plaatsen hun standee in de deuropening, grenzend aan de startlocatie.

Spelverloop

Het spel bestaat uit vier ronden, die de vier levels van de kerker voorstellen, die elk bestaan uit verschillende fasen.

De eerste fase is de ruilfase. Beginnende met de eerste speler - en daarna de volgende speler in wijzerzin - mag de actieve speler uitrusting en objecten uit het aanbod kopen met de beschikbare munten. De kost van de objecten staat rechtsonder. Een speler kan ook hartjes, pijlen en basisuitrusting kopen voor drie munten. De gespendeerde munten worden aangeduid op het spelersbord. Je kan niet meer dan tien harten, zes pijlen en vijftien munten hebben. Wanneer je uitrusting koopt, leg je dit onder je spelersbord bij de bijhorende velden. Je kan twee upgrades kopen voor je zwaard en boog, en eentje voor je schild. In deze fase mag je ook kaarten verkopen voor de prijs van één munt. Wanneer je klaar bent, vul je het aanbod opnieuw aan. De laatste speler legt alle overgebleven kaarten op een aflegstapel en vult nadien het aanbod aan.

In de avontuurfase heeft de actieve speler, beginnende met de startspeler en daarna verder in wijzerzin, de keuze uit twee acties. Een speler mag zich verplaatsen, enkel van links naar rechts, naar een kaart wanneer er daar nog plaats is die niet ingevuld is door een andere speler, en zonder dat er een hangslot of 'verslagen'-token op die kaart ligt. De speler mag kaarten overslaan tijdens deze fase, niet alle vijanden moeten verslagen worden en niet alle plaatsen moeten opgevuld worden. De tweede beschikbare actie is de actie van de kaart uitvoeren. Er zijn twee soorten kaarten: vijanden en avontuurkaarten.

Op sommige locaties zullen icoontjes in de cirkel staan, deze beloningen ontvang je. Op sommige locatie zullen de randen van de cirkel opgevuld zijn met rode kristallen, deze moet je betalen om er te mogen staan. Op sommige locaties zal je bovenaan ofwel een zwaard of boog zien, met dit wapen moet je die vijand aanvallen, of de queeste uitvoeren. Er zijn verschillende soorten kaarten: bruggen, schatkamers die al niet geboobytrapt zijn, duels en ga zo maar door. Hoe je elke specifieke kaart afhandelt, staat uitgelegd in het regelboek.

Wanneer je een vijand wil aanvallen, moet je eerst op die kaart staan en dan de zogenaamde actie uitvoeren. Wanneer je met het zwaard aanvalt, zal je de dobbelstenen rollen en het aantal hits, samen met eventuele hits van je uitrusting, optellen. Opgelet, om je uitrusting te activeren, moet je sowieso een hit rollen! Daarna trek je de verdediging (schildsymbool) af van je hits en dit is dan de schade die je toebrengt. Je legt dan een aantal schadefiches op deze kaart. Wanneer je beenderen rolt, ontvang je schade en de eventueel extra schade afgebeeld op de kaart. Wanneer je al jouw leven verliest, doe je vijf van je overwinningspunten terug in de voorraad en krijg je opnieuw vijf hartjes. Je kan ook met de boog aanvallen, hiervoor moet je een pijl afgeven en pas je eerst je markeerder zo aan. Daarna voer je een aanval uit, analoog zoals die met het zwaard.

Wanneer de vijand verslagen is, plaatst men daar een 'verslagen'-fiche op. De speler die de genadeslag heeft toegediend legt het 'flash'-token voor hem en mag als eerste één van de afgebeelde beloningen kiezen. Daarna in wijzerzin de andere spelers die ook op deze kaart staan. Zo gaat het verder tot wanneer er geen beloningen meer zijn. Zijn er geen andere spelers, dan krijgt de speler alle afgebeelde beloningen. Dan mogen de spelers, startende met de speler die het flash-fiche voor hem heeft liggen, een gratis beweegactie uitvoeren, en dan de volgende speler in wijzerzin die ook op de monsterkaart staat. Het flash-token wordt dan terug naast het speelgebied geplaatst en het spel gaat gewoon verder met de volgende speler in wijzerzin.

Op het einde van al de bewegingen en het verslaan van vijanden ligt de kaart met de toegang tot het volgende niveau. De speler die er als eerste raakt, mag kiezen waar die staat en die beloning in ontvangst nemen. Denk eraan dat in een spel met minder dan vijf spelers de uiterst rechtse velden niet toegankelijk zijn. Wanneer het jouw beurt is, en je staat reeds op die kaart, dan krijg je ook de afgebeelde beloning naast de zandloper. Op sommige van deze kaarten staat ook een vechtsymbool (vuist). Als dat zo is zullen de spelers op de bovenste rij vechten tegen de spelers op de onderste rij. De dobbelstenen worden gerold en de regels volgens een gevecht tegen een vijand worden toegepast. Dobbelstenen waarbij men beenderen rolt hebben hier geen effect. Het team dat de meeste hits genereert wint het gevecht en mag de afgebeelde beloning nemen.

In de laatste fase worden de standees geplaatst op het beginveld, en de speler die op de plaats met het kroontje stond wordt de eerste speler in het volgende niveau. De kaart met de trap wordt omgedraaid en op de overeenkomstige locatie geplaatst. We hebben vier virtuele plaatsen waarbij de vier niveaus een 2x2 rooster moeten vormen. De eerste kaart wordt geplaatst linksonder, de tweede rechtsonder, de derde linksboven en de laatste rechtsboven. Alle monsterkaarten en exploratiekaarten gaan naar een aflegstapel. Het volgende level wordt gevormd in overeenstemming met de getrokken levelkaart en het volgende niveau wordt gestart.

Wanneer men de vierde trapkaart plaatst in het rooster, start de laatste ontsnapping. De speler die op de kroonlocatie staat begint en plaatst zijn held volledig onderaan. Dan wordt er een pad gekozen. Hierbij worden hartjes, pijlen, munten en dergelijke afgegeven, alsook soms gevochten of geworpen met de 'flip'-fiche. Je krijgt ook maar één poging om de eventuele uitdagingen tot een goed einde te brengen. Als je erin slaagt ga je naar het volgende vakje. Slaag je niet, dan blijft je held staan en krijgt men de overeenkomstige overwinningspunten.

Daarna worden de punten geteld van de fiches, van de eventuele schatten, van de vergaarde punten van de laatste ontsnapping en krijgt men per drie munten één overwinningspunt. De speler met de meeste punten wint het spel.

Men kan het spel ook met twee spelers spelen, dan hebben beide spelers twee helden en zijn er enkele minieme aanpassingen tijdens het spelverloop.

Materialen

De materialen van Bug Run zijn verzorgd en thematisch uitgewerkt. Het spel bevat exploratie- en monsterkaarten in standaardformaat, uitgevoerd in een degelijke kwaliteit. Daarnaast zijn er markt- en schatkaarten in mini-formaat, wat bijdraagt aan een duidelijke scheiding tussen de verschillende kaarttypes.

De houten componenten springen meteen in het oog. De kubusjes doen dienst als markeerders en ook de standees en dobbelstenen zijn volledig uit hout vervaardigd, telkens in de kleur van de speler. Het grote flash-token, eveneens van hout, is opvallend en voelt stevig aan.

Het speelbord is gemaakt van dik karton en biedt overzichtelijke plaatsen voor het aanbod en de schatkaarten. Tijdens de avontuurfase worden de exploratie- en monsterkaarten onder het bord geplaatst, wat zorgt voor een nette en functionele opstelling. Alle overige tokens, zoals de overwinningspunten, zijn van stevig karton en voelen duurzaam aan.

Elke speler beschikt over een dubbellagig spelersbord van stevig karton, waarin de verschillende elementen mooi op hun plaats blijven liggen. De spelerspion bestaat uit een kartonnen figuur met de afbeelding van het insect van het spelersbord, die in een gekleurd voetje wordt geplaatst. 

Ook aan het opbergen is duidelijk gedacht: de doos bevat een mooie, thematische insert waarin alle onderdelen overzichtelijk kunnen worden opgeborgen.

Alle spelelementen zijn geïllustreerd met stoere insecten en dieren, uitgevoerd in een duistere maar tegelijk ludieke stijl. Die unieke sfeer sluit perfect aan bij het thema en maakt Bug Run tot een echte blikvanger op tafel.

Conclusie / Onze Mening

Bug Run is een toegankelijk maar verrassend spannende dungeon crawler die erin slaagt om samenwerking en competitie mooi met elkaar te verweven. Samen probeer je de verschillende niveaus van de kerker te overleven, maar ondertussen ben je ook voortdurend bezig met het optimaliseren van je eigen acties om zoveel mogelijk overwinningspunten te verzamelen. Die combinatie zorgt ervoor dat elke beslissing telt, zonder dat het spel zwaar of traag aanvoelt.

Het spel speelt vlot, met duidelijke fases en een logische flow. De ruilfase biedt voldoende mogelijkheden om je held gericht te verbeteren, terwijl de avontuurfase zorgt voor spanning, keuzes en interactie tussen de spelers. Je moet niet elke vijand verslaan en niet elke locatie bezetten, wat ruimte laat voor verschillende speelstijlen en strategieën. De finale ontsnapping is een leuke climax die nog een laatste portie spanning en onzekerheid toevoegt.

De materialen dragen sterk bij aan die vlotte speelervaring. Alles voelt stevig en overzichtelijk aan, van de dubbellagige spelersborden tot de houten componenten en het grote flash-token. Het unieke flip-token, dat je moet opgooien, is een originele toevoeging die perfect binnen het spel past. De duistere maar ludieke illustraties met insecten en dieren maken het geheel thematisch sterk en zorgen ervoor dat Bug Run meteen opvalt op tafel.

Geluk speelt uiteraard een rol, vooral bij het gooien van de dobbelstenen en het opgooien van het token, maar dat is typisch voor het dungeon-crawlergenre. In Bug Run voelt dit nooit frustrerend of beperkend aan, omdat je genoeg mogelijkheden hebt om je kansen bij te sturen via uitrusting, positionering en timing.

Bij ons komt Bug Run op tafel wanneer we met het gezin zin hebben in een dungeon crawler die vlot speelt, toegankelijk is, maar toch voldoende uitdaging en interactie biedt. We raden aan het spel met minstens drie spelers te spelen, vooral omwille van de interactie. Met twee spelers moet men elk twee helden kiezen.

Bug Run is een geslaagde, vlot spelende dungeon crawler met een sterk thema, leuke interactie en genoeg diepgang om keer op keer opnieuw op tafel te komen.

Overzicht

Speelduur60 minuten
Aantal Spelers2 - 6 spelers
Moeilijkheidsgraad Gemakkelijk
Voor wie?Vanaf 10 jaar

Wij danken Studio Bombyx voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.

70 views
Genre: Fantasy , Animals , Dice , Medieval
Publishers: Bombyx
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.