Doel van het spel
Zo snel mogelijk al jouw handkaarten afleggen en zo weinig mogelijk minpunten scoren.
Setup
De vier rijenkaarten - vier dubbelzijdige kaarten in rood, geel, blauw en paars - worden onder elkaar gelegd. De acht - grijze - startkaarten worden geschud. Willekeurig komt er eentje links en rechts te liggen van de rijenkaarten. Deze acht kaarten zijn het begin van de aflegstapels. Alle getallenkaarten worden geschud en elke speler krijgt er acht. De resterende kaarten vormen een trekstapel. Voor dit spelletje hebben we ook pen en papier nodig. Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
De actieve speler speelt een kaart uit zijn hand. Hij legt die dan op één van de acht beschikbare aflegstapels. De kleur moet wel overeenkomen met de rijenkaart. Je kan dus geen blauwe kaart afleggen bij de gele rijenkaart. De waarden moeten niet opeenvolgend zijn om een kaart te kunnen/mogen afleggen. Als je dezelfde kleur speelt als de vorige speler, dan moet je wel een kaart nemen van de trekstapel.
Wanneer de kaart op één van de aflegstapels ligt, en andere spelers hebben in die kleur waarden tussen de net afgelegde waarde en de waarde op de andere aflegstapel van dezelfde kleur, dan roepen zij 'Cabanga' - of geven ze dit gewoon aan - en geven de actieve speler deze kaart(en). Het is niet verplicht om kaarten weg te geven! De eventueel gegeven kaarten worden opzijgelegd en de actieve speler trekt een aantal kaarten van de trekstapel, gelijk aan het aantal ontvangen kaarten.
De kaarten die opzij liggen heb je in principe niet meer nodig, hetzij voor het samenstellen van een nieuwe trekstapel.
Wanneer een speler al zijn kaarten heeft afgelegd, hetzij door te plaatsen op de aflegstapel, hetzij door deze aan een andere speler te geven, eindigt de ronde. Als je jouw laatste kaart op een aflegstapel hebt gelegd, kan het zijn dat andere spelers je nog kaarten toestoppen, en eindigt de ronde dus niet. Wanneer een speler dus erin slaagt om al zijn kaarten weg te spelen, tellen de andere spelers het aantal ruitvormige symbolen op van de kaarten die ze nog in handen hebben. Deze symbolen staan onder het getal en komen één, twee of drie keer voor. Deze som is het aantal minpunten. Hebben alle spelers minder dan 18 minpunten, dan eindigt deze ronde, maar gaat het spel door. De minpunten worden op een blaadje genoteerd.
Het spel eindigt wanneer iemand minstens 18 minpunten heeft. De speler met de minste minpunten, die wint het spel. Bij een gelijkstand winnen er meerdere spelers.
Materialen
De materialen van Cabanga bestaan uit een groot aantal kleurrijke kaarten van een standaardgrootte -en kwaliteit. Voor dit soort spelletje is dit ruimschoots voldoende.
Conclusie
Ondanks het party-element dat zeker aanwezig is bij Cabanga, zijn er hier en daar toch wel tactische overwegingen te maken. Het valt soms voor dat de kaart die je kan weg geven, jou kan helpen om zelf in een latere ronde geen kaarten te ontvangen, of dat de kans daarop toch kleiner is. Dan moet je de keuze maken of je de kaart toch weggeeft, en iemand een strafkaart geeft, en je zelf weer een kaart minder hebt, maar dat je later in het spel dan misschien een kaart moet spelen die ervoor kan zorgen dat je zelf een hoop kaarten moet bijtrekken. Al bij al is Cabanga dus een simpel kaartspel met een party-karakter.
Overzicht
Speelduur | 20 minuten |
Aantal Spelers | Drie tot zes |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Op het doosje staat 8+, maar het kan wel iets jonger |
Wij danken 999 Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.