Doel van het spel
Je moet ofwel zoveel mogelijk slagen binnenhalen, of een vooraf bepaald aantal slagen zodat je de bonus kan meepikken. Wie de meeste punten heeft na een aantal ronden gelijk aan het aantal spelers, die wint het spel.
Setup
Alle spelers krijgen een spelersbord en kiezen hun 12 fiches. Het spelersbord moet zo worden gelegd dat het correcte aantal spelers (2 - 3 of 4 - 5) zichtbaar is. Er wordt op elk kruisje van het spelersbord een fiche geplaatst. Er wordt bepaald met welke zijde van de onderzoekskaarten wordt gespeeld - wit of paars. Deze worden in het onderzoeksbord geplaatst. Je kan kijken in een tabel in de regelboek welke je moet plaatsen en waar men de observatiefiches - 4 zwarte - moet plaatsen. Speel je met drie of vijf, dan worden er geen observatiefiches gelegd.
Het deck moet ook worden voorbereid als er minder dan vijf spelers zijn. Speel je met vier, dan gaan de kaarten met waarde '9' er uit, speel je met drie, dan gaat '7' en '8' er ook uit, en speel je met twee, dan speel je met de kaarten met waarde '1' tot '5'. Er wordt een startspeler gekozen.
Spelverloop
De startspeler geeft iedereen eenzelfde aantal kaarten, dit zijn er 10, behalve in een spel met vijf spelers, dan zijn dit er 9. Iedere speler legt één kaart af, die kaart wordt niet gebruikt deze ronde. Iedere speler voorspelt - in wijzerzin - het aantal slagen dat hij zal halen. Hij toont dit aan door één fiche op zijn spelersbord te plaatsen bij het getalletje dat daarmee overeenstemt.
Wanneer een kaart gespeeld wordt, moet er een kleur gekozen worden die de kaart aanneemt, maar daarbij moeten er enkele regels gevolgd worden:
- Op het onderzoeksveld moet het veld met het getal van de gekozen kleur leeg zijn;
- Op het spelersbord mag geen 'x' te zien zijn bij die gekozen kleur - de fiche moet er dus met andere woorden nog op liggen.
De speler dit uitkomt - de slag start - mag geen rood kiezen, tenzij er al een fiche ligt bij de rode kleur van een andere speler, of als die niets anders kan dan de rode kleur kiezen in functie van de kaarten die hij in zijn hand heeft. De gespeelde kaart wordt naast het spelersbord gelegd, bij de desbetreffende kleur.
De kleur die men uitkomt noemen we ook de basiskleur. De daaropvolgende spelers mogen elke kleur spelen die ze willen, zolang het veld op het onderzoeksbord nog vrij is, en de speler geen kruisje heeft van die kleur op zijn spelersbord. Als de speler ervoor kiest om de basiskleur niet te volgen, verwijdert hij de fiche bij die kleur op zijn spelersbord - die speler kan dan de volledige ronde geen kaart meer spelen van die kleur.
Bij een slagenspel zal je slagen moeten binnenhalen, en daarvoor zijn er enkele regels. Rood is altijd troef. De speler die de rode kleur kiest, die wint de slag. Als er zo meerdere spelers zijn, dan wordt gekeken naar de hoogst gespeelde (rode) waarde. Als er geen troef gespeeld is, dan wint de speler die de hoogste kaart heeft gespeeld in de basiskleur - de kleur die de eerste speler uitkomt. De speler die de slag wint, legt die naast de andere gewonnen slagen, zodat ze snel te tellen zijn.
Het kan zijn dat er tijdens het spelen een paradox ontstaat. Deze ontstaat wanneer een speler geen kaart meer kan spelen - alle waarden van zijn hand zijn reeds bezet op het onderzoeksbord, of hij kan geen kleur meer spelen of ... In dit geval eindigt de slagenfase onmiddellijk en wordt er overgegaan naar de scorefase, waar de punten geteld worden. De slag waarin de paradox voorkomt telt niet meer mee en gaat dus naar niemand. De geplaatste fiche blijft wel op het bord liggen. Opgelet: je kan niet vrijwillig een paradox uitlokken, je moet je handkaarten aan de andere spelers tonen. De speler die de paradox veroorzaakt krijgt ook geen bonus.
Als er geen paradox veroorzaakt wordt, wordt er gespeeld tot wanneer elke speler nog één kaart over heeft. Dan gaan de spelers ook over naar de scorefase.
De punten worden nu geteld. Elke speler ontvangt een aantal punten gelijk aan het aantal slagen. Als ze correct waren in het voorspellen van hun aantal slagen, dan krijgen zij een bonus. Er wordt gekeken naar het onderzoeksbord en de grootste groep fiches van elke speler die de bonus krijgt, wordt geteld. Deze fiches grenzen aan elkaar orthogonaal (dus niet diagonaal) en per fiche ontvangt de speler een extra punt.
De speler die een paradox heeft veroorzaakt krijgt geen bonus, en elke gewonnen slag telt als een minpunt!
Na de puntentelling wordt alles gereset: de fiches gaan van het onderzoeksbord, er worden fiches geplaatst op de spelersborden en de startspeler geeft de startspelerkaart door aan de speler links. Een nieuwe ronde start. Het spel eindigt wanneer iedereen één keer de startspeler is geweest. De speler met de meeste punten, die wint het spel. In het geval van een gelijkstand wint de speler die in de laatste ronde de meeste punten haalt. Indien nog gelijkstand, dan delen die spelers de overwinning.
Twee spelers
Als je het spelletje met twee wil spelen, dan moeten er wel enkele aanpassingen gebeuren.
Iedere speler krijgt tien kaarten, van de overgebleven vijf worden er drie omgedraaid. Dan wordt er een spelersfiche van een niet gebruikte kleur gelegd op die waarde op de groene rij van het onderzoeksbord. Zijn er kaarten met twee dezelfde waarden, dan wordt ook de gele rij gebruikt, in het geval van drie dezelfde waarden, wordt ook de blauwe rij gebruikt.
Er wordt ook geen voorspelling gedaan wat betreft het aantal behaalde slagen. Als een speler vier of minder slagen haalt, ontvangt die de bonus, op voorwaarde dat die geen paradox heeft veroorzaakt.
Materialen
De componenten van Cat in the Box zijn zeer degelijk. Het onderzoeksbord is dubbelgelaagd, net zoals de spelersborden. De fiches zijn van mooie transparante plastic met daarop leuke symbolen. Je krijgt er ook een scoreboekje bij. Daarnaast krijg je de zwarte kattenkaarten van waarde één tot negen die van standaardformaat -en kwaliteit zijn. Alles zit in een stevige insert, al is het wel een heel gedoe als je alle fiches er weer mooi moet in krijgen. Extra plaats voor gesleevde kaarten is niet voorzien.
Conclusie
Cat in the Box lijkt in eerste instantie nogal bombastisch over te komen door de componenten en de werkwijze waarop de kleur van een slag wordt bepaald. Echter zal je al bij de tweede of derde slag het spelletje snappen. De extra gelaagdheid zit er in om correct te voorspellen hoeveel slagen je zal hebben om je bonus te activeren, en om je fiches dan zo te plaatsen dat die vele punten oplevert. Op die manier kan je pas echt het verschil maken met je tegenspelers. Je kan er ook voor kiezen om gewoon alle slagen binnen te halen, want dit is en blijft een slagenspel en iedere slag is ook een punt waard.
Overzicht
Speelduur | Ongeveer 30 minuten |
Aantal Spelers | Twee tot vijf; we raden aan met vier |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Op de doos staat +10, maar iets jonger kan |
Wij danken Geronimo Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.