Chronicles of Light - Darkness Falls

In Chronicles of Light - Darkness Falls nemen bekende Disney-heldinnen het op tegen het schaduwrijk. Ga jij hen helpen om de Vortex een halt toe te roepen?

Doel van het spel

Samenwerken om verschillende queesten te volbrengen, de schaduwen op het bord verslaan en de Vortex vernietigen.

Setup

Elke speler kiest een heldin en ontvangt hiervan alle onderdelen. Die lijst kan je bekijken op de achterzijde van het spelersbord. De heldin heeft de volle gezondheid en de hartfiche wordt volledig bovenaan op het spelersbord geplaatst, op het desbetreffende spoor. De vier ontgrendelde actiefiches worden met de beeldzijde naar boven geplaatst op het bord. Het vergrendelde plaatsen we met de slotzijde naar boven. Deze wordt actief als de heldin haar missie volbracht heeft. De dobbelstenen en alle andere voorwerpen worden naar het spelersbord geplaatst. Elke speler kiest willekeurig één van de Quest kaarten van zijn heldin. Alle nodige componenten worden genomen en degene die je niet nodig hebt voor de quest, worden terug in de doos gelegd.

We nemen de 'Rijk van Lichttegels' in functie van de gekozen helden en voeg de Universal Crystal Castle tegel toe. Voor een spel met twee spelers wordt ook nog de Universal Starlight Lake tegel toegevoegd. De tegels worden geschud, één voor één getrokken en zo geplaatst dat wegen/landschappen/meren op elkaar passen. De tegels mogen op eender welke manier gedraaid worden en het speelgebied kan eender welke vorm aannemen.

Elke speler plaatst dan zijn figuur op Crystal Castle. Alle schaduwfiches die horen bij de gekozen helden worden in de zak met schaduwfiches gestopt. Er worden een aantal fiches getrokken en geplaatst op elk veld, gemarkeerd met een schaduwicoon.

Het actiebord wordt naast het speelgebied geplaatst en de teamgezondheidsfiche op de plek op het team-gezondheidsspoor dat overeenkomt met het spelersaantal. De Crystal Castle Duisternis-kaarten worden samengeschud met die van de gekozen helden. Voor een tweespelerspel wordt de Starlight Lake Duisternis kaart hieraan toegevoegd. Er worden van deze stapel een aantal kaarten getrokken in functie van het aantal spelers. Met twee spelers worden er vijf kaarten getrokken, met drie spelers zes, en met vier spelers worden er zeven kaarten getrokken. Deze trekstapel wordt open gelegd naast het speelgebied. De overige kaarten worden terug in de doos gelegd.

Er wordt een speler gekozen die eerst de leider zal zijn en die ontvangt de leidersbadge. De bovenste kaart wordt van de Duisternis-stapel getrokken en de instructies worden opgevolgd. De Vortex-fiche - op volle kracht '6' - en eventuele extra schaduwfiches komen op het bord.

Spelverloop

Alle beschikbare acties liggen open op de spelersborden. Dit is een coöperatief spel, maar de leider hakt uiteindelijk de knoop door en bepaalt de verschillende acties. Deze acties, in de vorm van tegels komen op het actiebord te liggen. Per 'dag' zijn er slechts zes acties beschikbaar, dus men moet deze zeker optimaal benutten. Er zijn twee actiefiches die voor iedere held hetzelfde zijn. Deze zijn de bewegings- of geneestegels met vermelding +1 of +2. Hierbij mag de overeenkomstige held dan één of twee locaties verder bewegen, of één of twee gezondheid bijnemen. Op het bord staan verschillende locaties, zoals questlocaties, en bijvoorbeeld ook havens. Havens tellen voor de spelelementen mee als land- en waterweg. 

Het verschil in de actiefiches hem in de heldenspecifieke tegels, waarbij men kan teleporteren, andere helden kan meenemen, de vijand kan verzwakken en dergelijke meer. Wanneer er gevochten wordt, kunnen actiefiches die betrekking hebben tot een gevecht, gespeeld worden na het rollen van de dobbelstenen.

Schaduwen - de vijanden dus - blokkeren het spel. Helden kunnen geen acties uitvoeren met betrekking tot hun persoonlijke missie en kunnen ook geen veld verlaten met een schaduw. Dat wordt vechten dus! De aanwezige helden rollen met hun dobbelstenen en ze mogen de dobbelstenen éénmaal - één of twee van hen - herrollen. De hits worden bij elkaar opgeteld en als dat aantal groter is dan de levenspunten van de schaduw, dan is die verslagen en wordt die omgedraaid, zodat je het licht kan zien. Tijdens deze rollen kan het ook zijn dat je held schade incasseert, dit wordt afgebeeld met een ander symbool. Als de helden er niet in slagen om een schaduw te verslaan, blijft die gewoon staan en mogen de helden opnieuw proberen. Er worden geen wonden bij de schaduwen bijgehouden, na het einde van een gevecht, indien niet verslagen, krijgen zij opnieuw al hun gezondheid. Wanneer een held '0' leven heeft, kan die niets meer doen, hij moet dan genezen worden door een andere held. De teamgezondheidsfiche gaat ook eentje naar beneden.

Om queesten te voltooien moeten dikwijls voorwerpen of dorpelingen meegenomen worden. Let op dat je de missies in de opgestelde volgorde uitvoert! Helden die zich op dezelfde locatie bevinden kunnen voorwerpen/dorpelingen/... met elkaar onderling ruilen of doorgeven. Wanneer een held een missie voltooid, ontgrendelt die zijn nieuwe kracht en komt die open te liggen in het midden van het spelersbord.

De Vortex is een speciale vijand en kan je enkel aanvallen als alle queesten voltooid zijn. In eerste instantie heeft de Vortex een gezondheid van '6' en hebben de getrokken Duisternis-kaarten betrekking op die status. Later, als je de Vortex kan verzwakken, hebben de Duisternis-kaarten op die status - onderaan de kaart. Wanneer helden de Vortex een eerste keer verslaan, wordt die omgedraaid naar zijn verzwakte '4' status. Om de Vortex te verzwakken, en later te verslaan, moeten alle helden op diens locatie staan en een aantal treffers gooien, hoger dan de getoonde levenspunten. De Vortex geldt niet zoals gewone Schaduwvijanden: de helden kunnen erdoor bewegen en voorwerpen kunnen afgezet of opgepakt worden op de locatie van de Vortex.

Wanneer er zes actiefiches op het actiebord liggen en alle acties zijn uitgevoerd, dan gaan de fiches terug naar de overeenkomstige speler en wordt er een nieuwe Duisternis-kaart getrokken.

Het spel wordt gewonnen als alle queesten voltooid zijn, alle schaduwen verslagen en de Vortex vernietigt. Jullie verliezen als je geen Duisternis-kaart meer kan trekken of als we de laatste plek op het teamgezondheidspad hebben bereikt.

Materialen

De verschillende componenten kan je fijn opbergen in een gekleurde gripzak, overeenkomstig met de beschikbare spelersborden. De dobbelstenen zijn mooi transparant en rollen goed. De gebruikte Duisternis-kaarten zijn vierkant en van degelijke kwaliteit. De spelershulp en missiekaarten zijn eerder een Tarot-size. De kartonnen fiches en spelersborden zijn ook voldoende dik en stevig. De tegels om het rijk op te bouwen zijn eerder aan de dunne kant, maar kwalitatief en belangrijk: niet gebogen. De miniaturen die de helden moeten voorstellen hebben niet de afwerking van spellen die de focus hierop leggen, maar zijn zeker voldoende. Het grootste punt van kritiek is de niet-consistentie van de taal in het regelboek, spelershulp en de spelcomponenten. Op die manier is er wel een soort verwarring die kon vermeden worden. Een missie van Scarlet verwees bijvoorbeeld naar een actiefiche, maar die kreeg dan op de spelershulp een andere - Nederlandstalige - naam.

Conclusie / Onze Mening

Chronicles of Light - Darkness Falls heeft als doelgroep de jongste spelers en met de beschikbare heldinnen, misschien eerder een meisjespubliek. Het spel is coöperatief, dus het is wel goed als een volwassene kan meedenken en helpen om de overwinning binnen te halen. Ondanks het jonge doelpubliek is het echter geen simpel spelletje. Er is wel een notie waarbij men het spel iets simpeler kan maken door bepaalde spelelementen, zoals de locatie van het Crystal Palace of bepaalde missies, te beïnvloeden.

Dit spelletje zal hier sporadisch op tafel komen en speel ik liever met drie of vier personen. Voor twee personen moeten er nog wat aanpassingen bij de setup gebeuren. Een volwassene moet naar mijn mening wel steeds aanwezig zijn, al is het om de linken tussen de missies en de actiefiches te identificeren - op vlak van taal EN/NL. Door de vele soorten missies en de variabiliteit van de Duisternis-kaarten bij de setup - eerst allen verzamelen en dan een draft - ligt de herspeelbaarheid wel hoog. 

Overzicht

Speelduur30 tot 45 minuten
Aantal SpelersEén tot vier spelers
MoeilijkheidsgraadGemiddeld
Voor wie?Vanaf 8 jaar

Wij danken Ravensburger voor het ontvangen van een reviewexemplaar. 

Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.

376 views
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.