Doel van het spel
Als team de juiste woorden kunnen linken aan de gegeven tip.
Setup
De spelers worden verdeeld in twee teams. Per team wordt er een spy master aangeduid. De kaarten worden geschud en er wordt een 5x5 rooster in het speelgebied geplaatst. Er wordt een keycard getrokken die enkel de spy masters zullen zien en die komt in de staander.
De acht blauwe en de acht rode tegels worden aan de spy masters gegeven. De pijltjes van de key card tonen welk team zal starten en die spy master krijgt de tegel van de dubbelspion, die langs de ene kant blauw en de andere kant rood is.
Spelverloop
Teams komen afwisselend aan de beurt. Het team dat start wordt bepaald door de getrokken key card. Het doel van de teams is er voor te zorgen dat alle velden - in de teamkleur - afgebeeld op de key card bedekt worden door de tegels in handen van de spy master.
De spy master geeft een hint in de vorm van een woord en een getal. Dan moet de rest van het team nadenken welke woorden in het rooster overeenstemmen met de gegeven hint. Het woord heeft betrekking tot de woorden die er liggen en het getal geeft weer hoeveel woorden ermee verband houden.
Na wat overleg geeft een speler van het team aan welk woord zij denken dat de spy master bedoelt. Is het goed, dan zal de spy master dit woord bedekken met een tegel in de teamkleur. Daarna mogen de spelers verder spelen.
Wanneer het team een fout antwoord aanduid, eindigt de beurt van het team. Wanneer een bijstander wordt aangeduid - in de beige kleur op de key card - wordt die tegel daar geplaatst. Als een woord van het andere team wordt aangeduid, eindigt de beurt en komt de tegel van het andere team op dat woord te liggen. Wordt het woord aangeduid dat overeenkomt met de moordenaar - zwart - dan verlies je het spel onmiddellijk.
Een beurt kan ook eindigen wanneer de gokken allemaal correct zijn. Een team mag stoppen voordat het gegeven aantal is aangeduid. Op die manier zorg je ervoor dat je je tegenstander niet helpt. In de volgende beurten mag een team ook een woord meer aanduiden dan het opgegeven aantal. Op die manier kan je eventueel gemiste woorden uit een vorige beurt toch nog aanduiden.
Je wint wanneer jouw team alle woorden op de key card heeft aangeduid, of wanneer het andere team de moordenaar - in het zwart - heeft aangeduid.
Materialen
Codenames XXL is, zoals de titel al aangeeft, de extra grote versie van het bekende woordspel Codenames. Zowel de kaarten als de tegels zijn aanzienlijk groter dan in de standaardeditie, waardoor alles veel beter leesbaar is, zelfs bij grotere groepen. De woorden zijn gedrukt in een groter lettertype en blijven ook vanop afstand duidelijk zichtbaar.
Door het grotere formaat neemt het spel wat meer plaats in op tafel, maar dit blijft perfect binnen de perken. Het spel bevat een groot aantal kaarten, elk voorzien van een woord en recto-verso bedrukt. Zowel de tegels als de kaarten voelen stevig aan en zijn van zeer goede kwaliteit. De afbeeldingen op de tegels zijn passend bij het spel.
Conclusie / Onze Mening
Codenames XXL is een grotere variant van het klassieke woordspel Codenames. De grotere kaarten en tegels maken alles zeer goed leesbaar, zelfs voor grotere groepen, en dragen bij aan een vlotte spelervaring. Het stevige materiaal en de duidelijke, passende afbeeldingen maken het geheel kwalitatief erg degelijk.
Het spel zelf is eenvoudig te leren en kan leiden tot hilarische situaties. Wij vinden Codenames XXL een leuk partyspel dat leuker wordt naarmate het spelersaantal verhoogt. Wij spelen het liefst met zes spelers, omdat er dan telkens twee personen per team kunnen overleggen.
Codenames XXL is een vermakelijk, sociaal en toegankelijk partyspel dat garant staat voor veel plezier en teamwork. Het is perfect geschikt is voor spelavonden met vrienden of familie.
Overzicht
| Speelduur | 15 minuten |
| Aantal Spelers | 2 - 8 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
| Voor wie? | Vanaf 10 jaar |
Wij danken voor CGE het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.