Doel van het spel
Zoveel mogelijk koekjes (in koekjestrommels) verzamelen.
Setup
De trommelkaarten (met blauwe achterzijde) worden geschud en in het midden van de tafel gelegd. Zeven kaarten worden open op een rij gelegd. De rest ligt gedekt ernaast. Elke speler krijgt een deegroller, deksel en een joker koekje. Er wordt een verboden kaart (met groene achterzijde) naast de rij gelegd. Deze kaart mag deze ronde niet gebruikt worden en elke ronde wordt er een nieuwe getrokken. Iedere speler krijgt een persoonlijk doel (gele achterzijde), deze kaart zorgt voor extra punten op het einde van het spel. De stapel handkaarten (rode achterzijde) wordt in twee gedeeld. Elke speler ontvangt een stapel. Iedereen speelt het spel tegelijkertijd.
Spelverloop
Nadat het startsein is gegeven trekken spelers kaarten van hun trekstapel. Indien dit koekje overeen komt met een koekje uit één van de dozen, legt men dit bij deze doos. Als dit koekje nergens voorkomt, leggen we dit op de eigen aflegstapel. Wanneer een doos vol is, roept de speler 'STOP', en de andere speler moet stoppen met trekken. Is de doos correct gevuld? Dan ontvangt die speler de doos, is dat niet zo, dan wordt er verder gespeeld.
Je kan drie speciale kaarten gebruiken die je ontvangen hebt in het begin van het spel. De deegrol zorgt ervoor dat je een koekje bij je tegenstander kan kapot slaan, die moet nu hetzelfde koekje nog eens leggen om de trommel te vullen. Je hebt een jokerkoekje, dit dient voor een koekje van eender welke kleur of vorm. Het deksel gebruik je om een trommel af te sluiten, je tegenstander, maar ook jijzelf kan deze nu niet meer scoren.
De speler die als eerste al zijn handkaarten heeft gespeeld roept 'STOP'. Alle handkaarten worden nu op de aflegstapel gelegd en deze stapel wordt gewisseld van speler. Dekselkaarten, deegrollers en jokers gaan terug naar de desbetreffende speler. De kaarten die al bij de trommels liggen blijven liggen.
Dit gaat zo door tot wanneer de blauwe trekstapel op is en tot wanneer een speler al zijn handkaarten heeft gespeeld op dat ogenblik. Degene met de meeste koekjes (dus niet het aantal koekjestrommels) wint het spel.
Het spel biedt nog enkele variaties waardoor men het spel ook met vier spelers kan spelen, dit gebeurt dan in teamvariant (2 VS 2) ofwel kan je als team winnen, of toch als individu als je de meeste koekjes gescoord hebt.
Materialen
De materialen zijn eenvoudigweg een stapel kaarten van standaardgrootte- en kwaliteit. De artwork is leuk en spreekt vooral kinderen, wat de doelgroep is van dit spel, aan. Het is leuk dat sommige vormen wel op elkaar lijken, zodat je toch goed moet kijken vooraleer je een koekje bij een trommel zal plaatsen.
Conclusie
Heb je even tien minuutjes en wil je een spelletje spelen? Dan kan deze Cookie Crash van dienst zijn. Dit tweespelerspel speelt vlot en de regels zijn zeer snel uitgelegd. Ideaal voor even tussendoor.
Overzicht
Speelduur | Tien minuutjes |
Aantal Spelers | Twee of vier |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Vanaf zes jaar, vooral gericht op kinderen |
Wij danken HenMar Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.