Doel van het spel
Wie het meeste aantal punten haalt, die wint het spel. Je scoort punten door jouw juiste aantal slagen te halen en te raden.Setup
Het deck bestaat uit een heleboel kaarten. Niet alleen het basisspel kan je spelen, maar ook de vele uitbreidingen kan je toevoegen. Er zijn enkele setups beschreven in het regelboek in functie van het aantal spelers en de tijd dat een spelletje duurt. Je volgt de verschillende stappen om het deck op die manier samen te stellen. Dit gaat van het verwijderen van gewone speelkaarten, tot kaarten met speciale effecten.Eens de knopen doorgehakt zijn, en het deck samengesteld, wordt er een eerste deler aangesteld.
Spelverloop
De deler schudt de kaarten en geeft elke speler er een aantal. Dit aantal verschilt elke ronde. In de eerste ronde krijgt elke speler één kaart, in de daaropvolgende twee, enzovoort. Het spel stopt na een vooraf bepaald aantal ronden, gekozen tijdens de setup.Eens iedereen zijn kaarten heeft ontvangen, zal de deler een wieltje draaien om troef te kiezen. Wanneer de wijzer landt op het kruisje, dan is er geen troef, landt die op de vlag met vier kleuren, dan mag de deler kiezen, en anders is het gewoon de kleur waar het wijzertje op landt.
Hierna bepalen de spelers hoeveel slagen zij zullen halen, hiervoor zijn er een aantal tokens beschikbaar. Elke speler plaatst deze bieding voor hem of haar.
De speler links van de deler komt een kaart uit. Indien mogelijk moeten de andere spelers volgen, tenzij ze een speciale kaart of een boer (peasant) spelen. Wanneer een speler niet kan volgen mag hij troef of een andere kaart naar keuze spelen. Naast de verschillende speelkaarten (1-13) zijn er nog speciale kaarten in het spel: de Golem, de Golem King, de Dragon en de Dragon King. De Dragon King is de sterkste, met daaropvolgende de Dragon, daarna de Golem King en dan de Golem. Daarna winnen troeven de slag en daarna gewoon het hoogste getal in de gespeelde kleur.
Wanneer alle slagen gespeeld zijn, wordt bekeken wat de spelers hebben geboden. Hebben de speler hun bod gehaald, dan ontvangen zij 20 punten + 10 per behaalde slag. Hebben ze het bod niet gehaald, dan verliezen zij 10 punten per niet behaalde / of overslag. Op het einde van de ronde, wie dan de meeste punten heeft, die mag de kroon bij hem leggen, dit is dan de voorlopige winnaar.
Je kan ook dubbel bieden. Hier zal je dan twee fiches voor je liggen hebben. Dit verhoogt wel je slaagkansen, maar halveert wel de behaalde punten.
Varianten en Uitbreidingen
Naast het hoofdspel zijn er nog een heleboel andere manieren om dit spel te spelen. De setup maakt ook dikwijls gebruik van 'speciale kaarten'. Deze zijn, net zoals de peasant, allemaal waarde 0 maar hebben verschillende effecten. De verschillende effecten staan in detail in de regelboek. Let op: deze kaarten worden gebruikt tijdens het hoofdspel.De verschillende varianten bestaan er bijvoorbeeld uit hoe het bieden aangepakt wordt. We kunnen bijvoorbeeld ook blind bieden - zo weten de andere spelers niet wat jij geboden hebt, en omgekeerd - maar je kan ook 'suit precision' spelen, hierbij maak je dan gebruik van extra fiches om aan te duiden hoeveel slagen van een bepaalde kleur je kan binnenhalen. Hierbij kan je ook opnieuw double bidding toepassen, zelfs per kleur!
Een andere manier van spelen is het aangaan van allianties. De deler bepaalt zelf de allianties, die steeds bestaan uit twee spelers. De biedingen van beide spelers worden in dat geval opgeteld en het komt erop aan dat de spelers op elkaar inspelen om zo samen het aantal te behalen biedingen halen. Opnieuw kan deze variant opduiken met dubbel bieden en zelfs met 'suit precision'.
Je kan ook 'missies' spelen. De deler geeft elke speler dan vijf missies en de spelers moeten degene eruit kiezen waarvan zij denken die te behalen. Denk aan een hoop kaartjes met een tabel waarop een aantal spelers vermeld staat, en een aantal ronden. Excel-gewijs kan je hieruit halen hoeveel punten je kan halen in die ronde, met dat aantal slagen. Een gefaalde missie zorgt dan voor 20 minpunten.
Een laatste manier is een soort pokerstijlvariant. Hierin wordt er een 'pot' gemaakt van 20 punten per speler. De winnende spelers verdelen de punten onder hen, als er geen winnaar is, gaat de pot gewoon over naar de volgende ronde. Heb je verloren? Dan ben je je inzet kwijt. Je kan ook nog meer wedden dan de inzet van de pot. Elke fiche die je extra zou wedden kan je in drievoud terugkrijgen van de bank. Opnieuw, verlies je de weddenschap, dan ook je punten.
Materialen
De artwork van de kaarten past mooi in een setting die hoort bij de titel 'Crown Battles'. Op de reguliere kaarten worden de verschillende rassen uitgebeeld en de speciale kaarten hebben allen een duister kantje. Pluspuntje ook is dat er kaarten zijn die de verschillende varianten uitbeelden. Op die manier geraak je de draad niet kwijt. Naast de vele kaarten zijn er ook nog een hoop kartonnen fiches. Op zich zijn deze allemaal mooi uitgewerkt, maar sommige hebben een witte achterzijde en hier hadden we misschien wat meer mee kunnen doen. We houden uiteraard in het achterhoofd dat het een prototype betreft en dat alles nog onderhevig is aan veranderingen.Conclusie
In de kern is Crown Battles een slagenspel waarbij je goed moet inschatten hoeveel slagen je zou kunnen halen. De meerwaarde zit echter in de vele varianten en de speciale kaarten die je kan toevoegen, zodoende dat je je eigen spel kan 'samenstellen' qua kaarten en modi.Overzicht
Speelduur | Zwaar afhankelijk van het aantal spelers en de modus, tussen 30 en 60 minuten |
Aantal Spelers | Twee tot acht, al is de sweet spot ergens in het midden |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | 10+, vooral voor spelers die houden van dit genre en waarbij zo'n potjes wat langer mogen duren |
Wij danken Ant Fun Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.