Doel van het spel
Alle missie-objectieven voltooien en ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk dwergen terugkomen naar de drop pod.
Setup
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De verschillende type kaarten (event, swarm, Rock'n'Stone en supply) worden geschud en op de overeenkomstige velden gelegd. De MULE komt - indien je de deluxe hebt - op het logo van Deep Rock Galactic terecht. Het deck met de granaten wordt geschud en naast het bord geplaatst, alsook de secundaire wapens - die je overigens niet hoeft te schudden. Alle andere tokens worden in de buurt geplaatst.
Er wordt een missie gekozen. Hier staat het te behalen objectief. We kiezen ook een moeilijkheidsgraad: hazard level 1-5. Voor 1-3 plaatsen we gewoon de marker op het desbetreffende spoor onderaan het bord. Voor 4 plaatsen we de marker op 3-5 en plaatsen we een extra grunt op elke tunneluitgang bij de setup. Voor 5 plaatsen we de marker ook op 3-5, maar hier zullen de grunts bij een dobbelresultaat van (!) ook schade geven - dit is anders voor de andere moeilijkheidsgraden en staat ook vermeld op de kaart van de vijand of de informatie van de vijand in het regelboek.
De verschillende tegels worden geplaatst op het bord zodat deze overeenstemmen met de afbeelding bij de gekozen missie. Hier worden ook de te verworven fiches en mineralen uit de algemene voorraad gehaald. Op elke plek waar een 'steen' op afgebeeld staat, nemen we willekeurig één van de beschikbare mineralen en plaatsen we deze op de afgebeelde locatie. Op de tegels staan ook verlichte velden. Hier komen willekeurig de fiches, specifiek voor die missie terecht. Er zijn zeven type tokens:
- Loot Bug: om de schatten te vergaren moet je een mijnactie uitvoeren. Je krijgt dan één goud en je mag rollen met de mineralendobbelsteen.
- Barley bulb: wanneer een dwerg deze opraapt krijg je een Rock'n'Stone kaart. De fiche gaat dan uit het spel.
- Apoca blooms: deze vergaren kan een missie-objectief zijn. Deze komen in de MULE terecht wanneer deze opgenomen worden.
- Alien egg: om deze te nemen moet je een mijnactie uitvoeren.
- Red sugar: hiervoor moet je een mijnactie uitvoeren.
- Alienfossiel: deze vergaren kan een missie-objectief zijn. Deze komen in de MULE terecht wanneer deze opgenomen worden.
- Wapenupgrade: deze kan je gewoon opnemen en mag je uitrusten in een leeg slot van één van je wapens. Je kan ervoor kiezen om een reeds geïnstalleerde upgrade uit het wapen te halen, dit gaat dan verloren. Je kan ook kiezen om de upgrade gewoon vast te houden om eventueel later een upgrade uit te voeren, of om te ruilen met een andere speler.
Er zijn vijf verschillende missietypes:
- Mining Expeditions: Morkite mijnen uit de muren.
- Egg Hunt: alieneieren lokaliseren en mijnen.
- Drone Retrieval: de kostbare, verloren drones halen uit de mijnen.
- Escort Duty: de drilldozer beschermen terwijl die aan het graven is naar de Ommoran Heartstone.
- Elimination: een groot doelwit vinden en omver knallen.
Iedere speler kiest één van de vier dwergen. Het spel past zich aan naargelang het spelersaantal - of beter gezegd: het spelersaantal biedt geen voordeel/nadeel - en neemt het daarbij horend spelersbord, miniatuur en eventueel een ander primair wapen, al is dat niet nodig. Iedere speler kiest ook nog een secundair wapen en krijgt een Rock'n'Stone kaart, alsook een throwable - of granaat. Iedere speler plaatst vijf - rode - levensblokjes op zijn bord onderaan. Vijf munitiefiches van zijn primair wapens links en drie rechts. Daarnaast zijn er ook nog klassenspecifieke fiches die moeten verdeeld worden:
- Engineer: krijg de sentry gun en platformfiches.
- Scout: krijgt twee flaretokens.
- Gunner: krijgt het schildfiche en drie zipline fiches.
- Driller: krijgt de zes vuurfiches.
Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
Elke speler mag tot drie acties uitvoeren. Na het uitvoeren van een actie wordt er een eventkaart getrokken van de stapel en uitgevoerd. Wanneer deze twee fases afgelopen zijn is het aan de volgende speler in wijzerzin.
Elke speler kan kiezen uit de volgende acties:
- Bewegen: een dwerg kan tot drie velden bewegen met één actie. Hij kan door andere dwergen bewegen, maar niet zomaar door vijanden, afgronden, muren of stalagmieten gaan. Wanneer een dwerg beweegt in een veld, waarnaast een pickup token ligt, wordt deze omgedraaid. Als een dwerg hierover beweegt, neemt hij ook de fiche op, tenzij we hiervoor een mijnactie nodig hebben. Eens alle dwergen uit de pod zijn, wordt deze tegel omgedraaid. Deze tegel wordt weer pas naar boven gedraaid als alle missie-objectieven behaald zijn.
- Aanvallen: met deze actie gaan we onze vijanden trachten uit te schakelen. Om een alien aan te vallen kijken we eerst naar de range van ons wapen - dit is het getal naast de 'R'. Daarna bepalen we of de vijand in line of sight staat. Dat is zo wanneer we een rechte lijn kunnen trekken vanaf eender welke plek op de hexagonaal waar de dwerg staat, tot eender welke plek op de hexagonaal waar ons doelwit staat. Als deze lijn een andere dwerg, muur en dergelijke raakt, stopt de line of sight.
Wanneer een doelwit gekozen is en we kunnen schieten, rollen we een aantal gekleurde dobbelstenen in overeenstemming met het gekozen wapen. Er gaat een - primaire of secundaire - munitiefiche van het spelersbord. Als we rollen met meer dan één dobbelsteen, moeten we alle dobbelstenen toekennen aan de doelwit hexagonaal en de aangrenzende. Je mag dus niet zomaar alle geworpen waarden toekennen aan één vijand. Wanneer je dus rolt met bijvoorbeeld drie dobbelstenen, moet je die waarden standaard toekennen aan drie aangrenzende hexagonalen. Het aantal gerolde symbolen is het aantal wonden die je toedient aan de specifieke vijand.
Je controleert de vijandkaart om te zien welke weerstand die heeft (het kan zijn dat een aantal dobbelstenen niet meetelt), en hoeveel leven. De vijand krijgt, indien niet overwonnen, een aantal groene kubusjes, in overeenstemming met het ontvangen aantal wonden. - Het houweel gebruiken. Een dwerg kan niet mijnen zonder zijn houweel. Om dit te gebruiken rollen we met de dobbelsteen en kijken we naar het aantal geworpen symbolen - nul tot twee.
Wanneer een dwerg naast een muur met een mineraal staat, kan die dat eruit kappen met een 'succes'. Het mineraal wordt in de algemene voorraad - MULE - geplaatst en op de locatie komt een hexagonaal te liggen. Dit is nu ook een locatie waar een dwerg op kan staan.
Als je twee successen rolt met het houweel, mag je een combinatie kiezen van uit te voeren acties hierboven vermeld. - Eén van de beschikbare acties is ook het werpen van een granaat. De details van de granaat zijn vermeld op de kaart zelf, of in het regelboek, mocht meer uitleg nodig zijn.
- Met de nodige grondstoffen kan je ook je secundaire wapen overclocken. Hiervoor moet je één goud uit de algemene voorraad halen. De kaart van je secundaire wapen wordt omgedraaid. De upgrades zijn onmiddellijk actief en je hebt nu ook vijf plaatsen ontgrendeld voor de munitie van je secundaire wapen. Dat wil overigens niet zeggen dat je onmiddellijk die munitie krijgt!
- Na een tijdje zal je door je munitie en levenspunten geraken. Je kan één actie en drie Nitra - of eender welke combinatie Nitra/goud - opgeven om de supply pod op te roepen. Die komt dan te staan op een vrije hexagonaal in een ontdekte grot. Er wordt een supply kaart omgedraaid om te tonen wat voor goeds er in zit. Deze fiches worden naast de pod of kaart geplaatst. Een dwerg die er naast staat mag met één actie zoveel fiches/kubusjes nemen als die wil. De overschot blijft gewoon in de pod zitten.
- Wanneer je naast een dwerg staat kan je ook allesbehalve levenspunten ruilen.
- Een dwerg kan omver geduwd worden. Als die omver geduwd is, heeft die twee acties nodig om recht te staan. Een teamgenoot kan die echter recht trekken met één actiepunt.
- Wanneer de levenspunten van een dwerg op zijn, geraakt die bewusteloos. Een andere dwerg kan die weer wakker maken met één actie. Als een dwerg bewusteloos is aan het begin van zijn beurt - die hij dan niet mag uitvoeren - gaat de threat marker ook één verder op het spoor. Een dwerg die opnieuw wakker wordt staat recht en krijgt één levenspunt.
- Een gratis actie is het spelen van een Rock'n'Stone kaart.
Na de drie acties moet de actieve speler een kaart trekken van het event-deck en uitvoeren wat er op staat. Veelal zal je de threat marker ééntje moeten opschuiven naar rechts. Er zijn ook mission specific events, deze staan dan vermeld in het missieboek bij de gekozen missie. Het zal dikwijls voorvallen dat de vijanden geactiveerd worden. Wanneer alle vijanden geactiveerd worden kijken we naar de kaarten van de vijanden die zich op het bord bevinden. Eerst zullen de vijanden geactiveerd worden met het laagste initiatief, wat zich rechtsboven de kaart bevindt. Tenzij anders vermeld zullen de vijanden ofwel bewegen, ofwel aanvallen - dus niet beide. Op de kaart kunnen we zien hoever de vijanden kunnen stappen (M-waarde), wat het bereik is van hun aanval (R-waarde) en als zij aanvallen, wat er gebeurt als er een uitroepteken gerold wordt. Deze uitleg staat beknopt op de kaart en zeer uitvoerig in het regelboek. Een vijand zal ook eerder trachten aan te vallen dan te bewegen en kan in de afgronden kruipen en daar zelfs hun beweegactie eindigen. Wanneer een dwerg niet direct bereikbaar is, zullen de vijanden een omweg nemen.
Na enkele malen zal de threat marker zich op een swarm icoontje bevinden. Er wordt dan een swarm kaart getrokken en de effecten hiervan worden uitgevoerd.
Wanneer de eventkaart afgehandeld is, is het de beurt aan de volgende speler in wijzerzin.
Het spel eindigt in een nederlaag wanneer alle dwergen bewusteloos zijn. Het spel eindigt ook in een nederlaag wanneer een eventkaart vraagt om op te schuiven, maar de marker bevindt zich reeds op het laatste veld.
Het spel wordt gewonnen als alle missie-objectieven behaald zijn - dan wordt de drop pod opnieuw actief - en wanneer alle dwergen in deze velden staan. Een bescheiden overwinning wordt behaald wanneer we de threat marker moeten opschuiven, maar die staat op het laatste veld, en er is minstens één dwerg in de drop pod.
Er zijn ook nog enkele varianten ter beschikking, maar die staan beknopt in het regelboek.
Alle dwergen hebben ook nog specifieke vaardigheden, sommige waarvoor we de fiches nodig hebben, en andere niet, maar deze staan beknopt op de spelersborden, en uitvoerig in het regelboek.
Materialen
Er is duidelijk zeer veel tijd gestoken in het ontwikkelen van de materialen. De mineralen zijn een mooi transparant plastic geworden. In de deluxe editie heb je een hele hoop plastic miniaturen. Deze zijn allen zeer impressionant en mooi afgewerkt. We zien wel een duidelijk verschil met de horden vijanden en de dwergenhelden. Die laatste zijn toch net iets gedetailleerder. De kartonnen componenten zijn dik en duurzaam genoeg, van ongeveer een 2 à 3 mm. Het speelbord moet je in vier plooien maar vertoont na enkele speelbeurten geen gebruiksporen en is dus ook duurzaam.
Conclusie / Onze mening
Deep Rock Galactic vindt zijn oorsprong in de digitale wereld. Toch speel ik dit soort coöperatieve spellen liever in bordspelvorm dan in gamevorm. De mooi afgewerkte componenten, zowel karton, plastic als mini dragen zeker bij aan de beleving. De eerste keer dat je dit spel opzet komt er wel wat bij kijken qua setup, maar dit wijst eigenlijk allemaal zichzelf uit, waardoor de setup voor de verdere missies een pak korter uitvalt.
Dit is een spel dat ik graag op tafel leg. Het is een leuk coöperatief spel met voldoende missies en moeilijkheidsgraden om de herspeelbaarheid hoog te houden. We nemen dit bordspel graag op tafel wanneer we een hoop spanning en sensatie willen, met daarbij een hoop willekeur in de vorm van dobbelstenen. Ben je een fan van ameritrash en/of coöperatieve spellen, dan kan je met deze Deep Rock Galactic niets mis doen!
Overzicht
Speelduur | 60 - 150 minuten |
Aantal Spelers | Eén tot vier spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld |
Voor wie? | Vanaf 12 jaar, al kan iets jonger ook |
Wij danken Mood Publishing voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.