
Doel van het spel
Zoveel mogelijk punten halen op het einde van het spel door het slim plaatsen van dino's en voeding.
Setup
Elke speler krijgt willekeurig één van de zes starttegels. Elke speler plaatst die tegel in zijn gebied. De spelers ontvangen ook nog drie landtegels en een opslagkaart. De landtegels worden in de handen genomen en de opslagkaart wordt in het spelersgebied gelegd.
Er worden eventueel een aantal kaarten uit het spel gehaald, in functie van het aantal spelers. Met twee verwijder je de kaarten met drie en vier sterren, met drie verwijder je de kaarten met vier sterren en met vier verwijder je geen kaarten. De verschillende kaarten - landtegels, dinosauruskaarten en omnisauruskaarten - worden apart geschud en in aparte, gedekte trekstapels geplaatst. Van de omnisaurussen wordt er één open gelegd, van de dino's drie. Het aantal open landtegels is afhankelijk van het aantal spelers, dit zijn er namelijk één meer dan het aantal spelers.
Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
De actieve speler mag tijdens zijn beurt één van twee acties uitvoeren:
De actieve speler mag een landtegel plaatsen. De speler neemt er één uit zijn handen en plaatst die op een andere die reeds in het spelersgebied ligt. Men moet hierbij minstens één zone bedekken, maar nooit drie, de kleur van de zone die je plaatst hoeft niet overeen te komen met de bedekte zone en je mag een voedselsymbool bedekken, maar nooit een dinosaurus of omnisaurus, zelfs niet gedeeltelijk. Na het plaatsen van een landtegel krijg je één of meerdere voedselfiches. Je krijgt er telkens van één soort, zelfs al zijn er twee soorten afgebeeld op de landtegel. Wanneer je in staat bent om een voedselketen te maken, zal je meer voedsel ontvangen. Een voedselketen bestaat uit dezelfde orthogonaal grenzende voedselsymbolen. Plaats je bijvoorbeeld het derde (zelfde) symbool in een rij, dan zal je drie voedsel van die soort ontvangen. Het ontvangen voedsel plaats je op je opslagkaart. Hier zijn slechts acht plaatsen voorzien. Zijn alle plaatsen ingenomen, dan moet de speler verplicht de tweede actie uitvoeren: een dinosauruskaart plaatsen.
De tweede beschikbare actie is het plaatsen van een dinosauruskaart. Hierbij moet men de kost - voedsel - betalen die linksboven staat op de dinokaart. Voor de omnisaurus mag je eender welk type voedel gebruiken. Daarna plaatst men de dinokaart op een landtegel. De dinokaart moet minstens één zone van zijn kleur bedekken. De omnisaurus mogen we plaatsen op eender welk type gebied. Men mag nooit een andere dinokaart bedekken. Er wordt een dinosaurus- of omnisauruskaart van de trekstapel in het aanbod geplaatst. Wanneer er drie dinokaarten liggen van dezelfde soort, worden er drie nieuwe genomen. Mocht dit opnieuw zo zijn, dan blijven deze drie wel liggen.
Na het nemen van een actie is het de beurt aan de volgende speler in wijzerzin.
Wanneer een speler zijn laatste landtegel uit zijn hand heeft gespeeld, of wanneer de laatste dinokaart door een speler wordt geplaatst, wordt de ronde nog afgewerkt - dus tot aan de startspeler. Iedereen krijgt dan nog de kans om één dinosaurus of omnisaurus te kopen en te plaatsen.
Daarna gaan we over tot de puntentelling. Iedere speler telt voor iedere dinosaurus het aantal opgeleverde punten. Dit zijn de symbolen die we rechtsboven de dinokaart vinden. Voor elk aangrenzend voedselicoon, zowel orthogonaal als diagonaal, worden er punten gescoord voor een bepaald type voedsel, behalve bij de omnisaurus.
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijjkstand wint de speler met de meeste dinosaurussen en omnisaurussen. Indien opnieuw gelijkstand, wordt de overwinning gedeeld.
Missies
Men kan spelen met deze mini-uitbreiding. Iedere speler krijgt dan een landtegel met grijze rand. Hiermee kan je nog punten scoren op het einde van het spel. Je kan slechts voor maximaal twee missies gaan, aangezien er eentje wordt afgedekt door de eerste geplaatste landtegel. Enkel de zichtbare missies tellen mee.
Heb je op het einde van het spel de meeste zones van een bepaald type, dan krijg je vijf punten. Heb je de meeste voedseliconen van een bepaald type, dan krijg je zeven punten. Als je de meeste dino's hebt van een bepaald type, dan ontvang je negen punten.
Geëvolueerde missies
Iedere speler krijgt een landtegel met een zwarte rand. Daarop staat een vereiste. Wanneer deze behaald is, ontvangt de desbetreffende speler een prestatiekaart. In het begin van het spel worden deze geschud, en een aantal getrokken: met twee spelers twee kaarten, met drie spelers vier kaarten en met vier spelers zes kaarten. Deze worden open gelegd. Deze kaarten kunnen je een onmiddellijk bonus geven, of geven punten op het einde van het spel. Er zijn drie verschillende missies die je kan proberen halen. De achtergrond toont welk type en hoeveel je er van moet verzamelen.
Ice Age
Met de derde uitbreiding zal je de mammoetkaarten in het spel moeten schudden. Het aantal van deze kaarten is afhankelijk van het aantal spelers. Met twee spelers verwijder je alle kaarten met drie en vier sterren, met drie verwijder je de kaarten met vier sterren en met vier verwijder je geen kaarten. Om punten te scoren met de mammoeten moet je ketens vormen. De voeten van de ene moeten liggen aan het hoofd van de andere. Je kijgt op het einde van het spel punten voor de langste keten die je gevormd hebt. Heb je één kaart, dan krijg je 5 punten, heb je een keten van twee, dan krijg je 8 punten, heb je er drie, dan krijg je 13 punten en heb je er vier, dan krijg je maar liefst 21 extra punten.
Materialen
Dino Dino bestaat uit heel wat kaarten in een langwerpig formaat. De opslagkaarten zijn kaarten van standaardformaat. De voedselfiches zijn van karton en de iconen en kleur maken duidelijk om welk voedsel het gaat. Er worden ook kaarten gebruikt afhankelijk van het aantal spelers. Dit is subtiel maar duidelijk aangegeven op de kaarten. De andere gebruikte iconografie is duidelijk en consistent.
Een klein nadeel van de langwerpige kaarten is dat ze wel goed over elkaar gelegd kunnen worden, maar ze zijn vrij glad. Daardoor moet je goed opletten bij het leggen van je tegels of kaarten zodat de rest mooi blijft liggen.
Conclusie / Onze Mening
Dino Dino is een vlot en toegankelijk spel dat leuk inspeelt op het thema dinosaurussen zonder daarbij te complex te worden. Het spel combineert het leggen van landtegels met het slim beheren van voedsel en het plaatsen van dinosaurussen, waardoor je voortdurend keuzes moet maken tussen korte- en langetermijnvoordelen. Vooral de voedselketens geven je af en toe een fijne boost. De strategische diepgang kan je vinden in de keuzes die je moet maken, en de plaats die je moet voorzien om verder te kunnen bouwen. Soms bestaat het risico dat je met veel dino's geen landtegels meer kan plaatsen, maar heb je te weinig dino's, dan zal je op het einde van het spel minder punten scoren.
De uitbreidingen voegen extra variatie en strategische diepgang toe, waardoor het spel aantrekkelijk blijft voor wie een niveautje hoger wil schakelen.
Dino Dino is een geslaagde mix van toegankelijkheid, strategie en thematiek. Het spel is ideaal voor gezinnen of casual spelers die houden van puzzelen met kaarten, maar ook voor gevorderde spelers die een luchtiger tussendoortje zoeken.
Overzicht
Speelduur | 20-30 minuten |
Aantal Spelers | 2-4 spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Vanaf 8 jaar |
Wij danken Bannan Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.