Doel van het spel
In Expeditions kan je op allerhande manieren munten verzamelen. Hij die het meeste geld heeft op het einde van het spel, wint.
Setup
Elke speler krijgt willekeurig een mech mat, en direct de daarbij horende miniatuur. Kies een gekleurde basis en vestig die aan je miniatuur. Krijg in dezelfde kleur de glory tokens (sterren), de actietoken (kubus), een krachttoken en een listtoken - we hebben guile hier vertaald als 'list'.
Krijg een willekeurig personage (kaart) en neem de daarbij horende companion (kaart). Rechtsboven zie je een romeins getal en deze moeten voor beide hetzelfde zijn. Deze kaarten komen links te liggen van de mech mat.
Dan is het tijd om het speelgebied samen te stellen. Onderaan komt het bord van het basiskamp. Daarop rechtsboven kan je ook al zien welke structuur alles moet krijgen. De 6 South Location tegels worden geschud en willekeurig open gelegd boven het basiskamp. Daarboven komen de 7 Central, en daarboven de 7 North locaties, maar die plaatst men gedekt. Op deze gedekte tegels komt een map token.
Alle meteoriet, item en missiekaarten worden samen geschud en vormen een trekstapel naast het speelgebied. Een kaart wordt getrokken voor elk open gebied in het speelgebied. De workers, munten en extra map tokens worden in de buurt gelegd. In de zak - corruption bag - worden alle corruptietokens gelegd, behalve degene met de waarde 20.
Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
In het begin van een beurt moet de actieve speler eerst zijn actietoken verschuiven op zijn spelersbord. In zijn eerste beurt gaat dit van refresh naar het vierkant links - de pijl volgen en op het veld plaatsen. In de daaropvolgende beurten moet dit token naar boven verplaatst worden zodat één actie bezet is. De acties die niet bedekt zijn, zijn degene die men moet uitvoeren, indien mogelijk, in de volgorde die je zelf wil. Je kan ook een refresh-actie uitvoeren, dat is dan de enige die je kan doen tijdens die beurt.
De beschikbare acties zijn:
- Beweeg: je verplaatst je mech 1-3 hexagonalen ver op een vrije locatie. Eens je uit het basiskamp bent, mag je niet meer terugkeren naar daar en je mag niet eindigen op je startlocatie. Je mech mag wel door andere mechs bewegen.
Als een mech beweegt naar een gedekte locatie, eindigt de beweging daar. De mapfiche wordt genomen en gaat naar de desbetreffende speler, de locatie wordt open gelegd en er worden corruption tokens geplaatst. Die worden uit de zak getrokken en som van de waarden moet, ongeacht de kleur, hoger zijn dan de afgebeelde waarde op de locatietegel. De uitzondering hierop is de tegel met waarde '20'. Dan wordt de overeenkomstige fiche daar geplaatst. Wanneer de zak leeg is, worden er geen corruption tokens meer getrokken. - Speel: je speelt één kaart uit je hand - het gebied links van je spelersbord - en krijgt de core value, afgebeeld linksbovenaan. De speler verplaatst zijn kracht- en listtoken naargelang de verworven waarden op zijn spelersbord. De waarden kunnen nooit hoger zijn '10'. Daarna mag je een worker op de kaart linksonder plaatsen om de speciale vaardigheid van die kaart te activeren. De gespeelde kaart komt links te liggen van je spelersbord.
Je kan onder andere een item spelen. Deze hebben een instant benefit, dat geactiveerd wordt bij het plaatsen van de worker op de kaart. Dit is de zin die boven de afbeelding van de worker staat. Deze hebben ook een passieve vaardigheid die geactiveerd wordt met een bepaalde trigger. Wanneer beide benefits getriggerd worden mag je die uitvoeren in eender welke volgorde.
Op de kaarten kunnen vele termen staan, die allemaal goed uitgelegd worden in het regelboek. Toch zijn er twee belangrijke die er wat uit springen: Solve en Vanquish. Wanneer men een queeste van het aanbod - de vijf open kaarten - neemt, kan men die 'solven'. Je moet dan naar de afgebeelde locatie gaan, de kost betalen, en dan krijg je de voordelen. De kaart die je 'solved' komt bovenaan, maar onder het speelbord. Je mag niet meer dan vier queesten 'solven'.
Als je de Vanquish-vaardigheid uitvoert, dan moet je kracht of list betalen om de corruptie te laten dalen. Je betaalt de kost en neemt desbetreffende corruptietegel. Je mag dit meermaals uitvoeren tijdens één 'actie'. - Verzamel: verkrijg de voordelen van de locatie van je mech. Op de verschillende locaties kunnen vele termen staan, die net zoals op de kaarten, goed uitgelegd staan in het regelboek, en vrij intuïtief zijn. Toch zijn er enkele termen die er uit springen.
Je kan een item 'upgraden'. De kaart die je zal upgraden komt rechts onder je spelersbord te liggen en toont nog enkel de vaardigheid - de worker is gedekt. Deze vaardigheid is nu actief voor de rest van het spel. Je mag niet meer dan vier upgrades hebben.
Men kan een meteorietkaart - paars - 'melden'. Je plaatst de kaart dan onderaan je spelersbord met enkel de bonus zichtbaar. Je krijgt onmiddellijk de bonus, en de rest van de kaarten die ook reeds 'gemeld' zijn.
Met 'boast' zal je in staat zijn om een glorietoken te plaatsen op één van de velden van het basiskamp. De voorwaarde is dat je het doel bereikt hebt - bijvoorbeeld vier queesten 'gesolved' - en dat er geen token van jou reeds ligt. Wanneer je één of twee tokens op het basiskamp hebt geplaatst, zullen ook jouw personage en companion meer voordelen bieden. Het einde van het spel wordt ingezet als een speler zijn vierde glorietoken hier heeft geplaatst. - Refresh: alle workers komen terug op het spelersbord - mech mat - en alle actieve kaarten gaan terug naar je hand - van links van je spelerbord naar de rechterkant. Je mag deze actie enkel uitvoeren wanneer je actietoken op Move, Play of Gather stond.
Op het einde van een beurt, is het aan de volgende speler in wijzerzin.
Het einde van het spel wordt ingezet wanneer een speler zijn vierde glorietoken op het basiskamp heeft geplaatst. Na diens beurt krijgt iedereen nog een beurt - inclusief de speler die het einde in gang heeft gezet. Daarna is het tijd om de punten, of beter gezegd munten, te tellen.
De score wordt bepaald door:
- De verzamelde munten doorheen het spel;
- Elk item dat een upgrade heeft gekregen;
- Elke corruptiefiche is $2 waard;
- Elke gloriefiche is een aantal punten waard, in functie van het aantal 'solved' queesten. Heb je 0, 1, 2 of +3 queesten gesolved, dan is elke fiche respectievelijk $5, $6, $8 of $10 waard.
De speler met de meeste punten wint het spel. In het geval van een gelijkstand wordt de som gemaakt van alle gloriecategorieën gemaakt - aantal queesten, items, meteorieten onder het bord, workers enz - en degene die dan het meeste heeft, wint. In het geval van opnieuw een gelijkstand delen de spelers de overwinning.
Solomodus
Expeditions kan je ook solo spelen. Hier ga je spelen tegen een virtuele speler: de automa. Die maakt gebruik van twee mechs die starten op de gedekte tegels. De automa heeft zijn eigen deck kaarten, die het gedrag beïnvloed en ook de voortgang, de zogenaamde plaatsen van de glorietokens. Het grote verschil is dat automa er acht moet/kan plaatsen en dat er twee mechs over het speelbord dwalen. Er zijn ook vijf in te stellen moeilijkheidsgraden voor deze tegenstander.
Materialen
De mech-miniaturen zijn van degelijke kwaliteit en hebben een mooie afwerking. De artwork op de spelersborden, alsook de kaarten is sfeervol en dient goed als een setting voor het communistische Rusland van tig jaren geleden. De houten fiches zoals de workers, de corruptiefiches, actie- en glorietokens zijn ook van degelijke kwaliteit en afwerking.
Conclusie / Onze mening
Expeditions is een mooi vervolg van Scythe, maar verschilt in één aspect grondig van zijn voorganger, en dat is de spelersinteractie. In Expeditions kan je zelf rustig je engine bouwen en geld vergaren, zonder dat een andere speler roet in het eten komt gooien. Meer nog, de enige manier waarop een speler roet in het eten kan gooien is gewoonweg aanwezig te zijn op een bepaalde locatie. Wie liever wat meer 'interactie' heeft, speelt het spel dan ook liever met meer spelers, want met twee zal je elkaar zelden in de weg lopen en dan komt het er op aan wie de beste kaart op een bepaald ogenblik kan krijgen, of wint degene die de mooiste strategie kan uitvoeren.
Ik vind Expeditions dan ook een mentaal rustiger spelletje dan Scythe, waar je je tegenstanders in de ogen kijkt vooraleer je hen aanvalt, of net aangevallen wordt. Het area control-gedeelte is grotendeels afwezig - behalve het aspect van een gewenste locatie bezet houden. De mooie artwork en de degelijke kwaliteit van de componenten zorgen er dan ook voor dat ik Expeditions graag op tafel leg, als ik een rustige, doch competitieve avond wil.
Overzicht
Speelduur | 60-90 minuten |
Aantal Spelers | 1-5 |
Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld - zwaar |
Voor wie? | +14 |
Wij danken Stonemaier Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.