
Doel van het spel
Zoveel mogelijk punten behalen op het einde van het spel. Punten kan je behalen doorheen het spel, met nog een extra eindtelling.
Setup
De tien startviskaarten worden geschud en gedekt geplaatst naast de algemene voorraad die bestaat uit ei/jong- en schoolfiches. De rest van de viskaarten worden geschud en geplaatst naast de startviskaarten. Het prestatiebord wordt in het midden van de tafel gelegd, leg de wekensteen op week 1. Gebruik van dit bord een kant naar keuze. Je kan kant A kiezen als je het spel voor de eerste keer speelt, of je kiest kant B en gebruikt de prestatietegels. Je trekt dan willekeurig drie tegels die je plaatst op week 1, 2 en 3.
Elke speler ontvangt een oceaantableau, kiest een kleur en ontvangt de zes duikers in die kleur. Er worden twee eieren en één jong geplaatst op de overeenkomstige velden. Verder zijn er nog drie vissen afgebeeld, die we ook 'voedervissen' noemen.
Elke speler trekt twee startviskaarten van de startvistrekstapel en legt die verticaal naast het oceaantableau. Dit is je hand. De startviskaarten die eventueel overblijven gaan terug in de doos.
Er worden drie viskaarten van de desbetreffende trekstapel genomen en die worden toegevoegd aan je hand. Alle viskaarten zijn openbare informatie. Een startspeler wordt gekozen en ontvangt de startspelerfiche.
Spelverloop
Tijdens een beurt zal de actieve speler moeten kiezen uit twee beschikbare acties. Ofwel zal die een vis spelen in de oceaan, ofwel zal die duiken om beloningen in ontvangst te nemen.
Wanneer een speler een vis plaatst in een oceaan, plaatst die spelers één van zijn duikers op het oceaantableau linksboven. Daarna moet de speler de kost betalen. Die kan bestaan uit een ei, jongen, kaarten, andere vissen of een combinatie daarvan. Wanneer de kost bestaat uit eieren/jongen mogen die genomen worden van eender welke plek op het oceaantableau. Wanneer de kost bestaat uit kaarten, zijn dat kaarten uit de hand. Wanneer de kosten andere vissen zijn, wordt deze kaart op de vis geplaatst die opgegeten wordt. De voorwaarde geldt dat de opgegeten vis kleiner is dan vis die geplaatst wordt. De opgegeten vis is nu niet meer alle punten waard, maar één punt op het einde van het spel. Alle eieren, jongen en scholen die op een vis lagen die opgegeten wordt, worden nu op de geplaatste vis gelegd. Wanneer de vis geplaatst wordt, moet je opletten op twee keer drie zones. De ene zone heeft betrekking op het licht (zonlicht/schermer/middernacht) en de andere zone op het gebied (aan het strand, koraal of in de open zee). Je plaatst de vis in een gebied dat overeenstemt met de combinatie afgebeeld op de kaart. Sommige vissen hebben een 'als gespeeld' vaardigheid die moet afgehandeld worden.
Als tweede actie kan een speler ook 'duiken'. Je plaatst dan een duiker bovenaan aan één van de drie gebieden en laat hem zakken. Afhankelijk van of er een vis geplaatst is in een bepaald gebied, ontvangt de speler een beloning - zonlichtzone, schemerzone, middernachtzone. Wanneer een pas gepasseerd wordt met een 'als geactiveerd' bonus, dan ontvangt de speler deze bonus. Als het de eerste keer is die ronde dat een duiker daar gedoken heeft, ontvangt die de bonus onderaan het gebied. De duiker wordt dan op het vakje geplaatst om aan te duiden dat de bonus reeds ontvangen is.
Wanneer je erin slaagt om drie jongen op een veld te krijgen, dan vervang je die drie jongen door een schoolfiche. Er mogen geen twee schoolfiches op hetzelfde vak liggen. Er mogen wel nog jongfiches bij een schoolfiche liggen.
Wanneer kosten worden betaald door kaarten. Dan worden die kaarten geplaatst op persoonlijke aflegstapels. Sommige eigenschappen zorgen ervoor dat je een kaart van je persoonlijke aflegstapel mag nemen.
Nadat iedereen zes beurten heeft gehad wordt er gekeken naar het weekbord of er punten gescoord worden. Gebruik je de A-kant dan worden er punten gescoord volgens de criteria. Gebruik je de B-kant dan volgens de criteria en ontvangt de speler die de meeste prestatiepunten heeft gescoord nog drie bonuspunten. De duikers worden dan van het bord gehaald en gaan terug naar de overeenkomstige spelers. De startspelerfiche wordt doorgegeven aan de volgende speler in wijzerzin.
Het spel eindigt na week 4. Dan worden er nog punten uitgedeeld. Scoor 'einde spel'-punten of acties die afgebeeld staan op de vissen. Scoor daarna de punten afgebeeld op de vissen. Scoor dan één punt per geconsumeerde vis. Scoor één punt voor elk ei en jong in je oceaan. Scoor zes punten voor elke school in jouw oceaan.
Materialen
Finspan bestaat uit heel wat kaarten van standaardformaat en goede kwaliteit. De illustraties van de vissen zijn duidelijk, en op elke kaart staat ook de naam van de vis vermeld, samen met enkele van zijn kenmerken. Het oceaantableau is gemaakt van stevig karton en heeft een verticale lay-out. De iconografie is consistent en overzichtelijk weergegeven op het speelbord. De duikers zijn van hout en beschikbaar in de vier spelerskleuren. De viseieren, jongenfiche en scholenfiche zijn vervaardigd uit stevig karton.
Conclusie / Onze Mening
Finspan is een licht strategisch spel dat erin slaagt om een sterk thematisch gevoel te combineren met toegankelijke regels. De oceaan komt echt tot leven dankzij de mooie illustraties en het duidelijke materiaal. Het spelverloop, waarbij je voortdurend moet afwegen of je nieuwe vissen toevoegt of duikt voor bonussen, zorgt voor interessante keuzes en een aangename spanningsboog.
De wisselwerking tussen de zones in de oceaan en de kosten van de vissen maakt dat elke zet telt, zeker wanneer je probeert om jouw ecosysteem optimaal op te bouwen. De prestatietegels (kant B) voegen een extra laag uitdaging en variatie toe voor wie het spel al wat beter kent.
Finspan voelt gebalanceerd aan en speelt vlot door de duidelijke iconografie en het logische spelverloop. Dankzij het modulaire weekbord en de vele verschillende vissen blijft het spel ook na meerdere sessies boeien. Bij ons komt Finspan op tafel wanneer we zin hebben in een rustige, lichte engine builder.
Overzicht
Speelduur | 45-60 minuten |
Aantal Spelers | 1-5 spelers |
Moeilijkheidsgraad | Makkelijk |
Voor wie? | Vanaf 10 jaar |
Wij danken 999 Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.