
Doel van het spel
De meeste stemmen halen over de vier facties heen. Je krijgt de meeste stemmen als je ook de meeste invloed van een factie hebt.
Setup
De zes leiderkaarten worden geschud en elke speler krijgt er één gedekt. De andere gaan gedekt terug in de doos.
De heldenkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er drie als handkaarten. De rugzijden mogen zichtbaar zijn, maar de voorzijdes niet.
Er worden in het midden van de tafel twee rijen van elk zeven kaarten gevormd. Deze stellen de twee kamers voor - de twee kamers worden elk voorgezeten door elk een erfgenaam van de keizer, deze benaming heeft geen invloed op de gameplay. De rij het dichtst bij jou ligt is 'jouw' kamer, de andere rij is 'hun' kamer.
Met de resterende acht heldenkaarten wordt er een gedekte trekstapel gevormd. Een startspeler wordt gekozen.
Spelverloop
Het spel wordt gespeeld in zeven ronden. Daarna wordt bepaald welke speler de stemmen haalt van een bepaalde factie en worden die ook effectief geteld. Wanneer een speler aan de beurt is, worden er vier acties in een specifieke volgorde doorlopen.
Eerst neemt de actieve speler twee kaarten van de kamers op handen. Dit mogen kaarten zijn van één kamer, of één kaart van elke kamer. De genomen kaart mag niet geblokkeerd zijn - een kaart is geblokkeerd als een andere kaart er bovenop ligt.
Daarna worden er twee handkaarten open gelegd op de vrijgekomen plaatsen in de kamers. Dit mogen de genomen kaarten zijn, maar ook andere die je in je hand hebt.
In de derde stap speel je één handkaart en kies je om een held te blokkeren in één van de kamers. Die mag open of gesloten zijn, zolang die nog niet geblokkeerd is. Je legt de kaart dan half overlappend met de rugzijde naar boven op een andere kaart. Je mag ook kiezen om de handkaart bij jouw schaduwraad te leggen - daar waar je leiderkaart ligt. Deze kaarten zullen ervoor zorgen of je al dan niet stemmen binnenhaalt voor een bepaalde factie.
In de laatste stap trek je een kaart van de trekstapel en neem je die op hand.
Na zeven ronden eindigt het spel en gaan we over tot de verdeling van de stemmen.
Alle kaarten, zowel in de schaduwraad, als in de kamers, worden opengedraaid. Per kleur wordt bekeken welke speler de meeste invloed in zijn schaduwraad heeft. De invloed wordt bepaald door het getal, aangegeven op de kaarten die liggen bij de schaduwraad, van een bepaalde factie. Het aantal stemmen wordt bepaald door het getal weergegeven op de kaarten in de raadkamers.
Heeft een speler een bepaalde factie niet, dan krijgt die daarvoor geen stemmen. Hebben beide spelers evenveel heldenkaarten in hun kamers, dan ontvangen zij de stemmen van hun kamer. Heeft een speler strikt meer invloed van een bepaalde factie, dan krijgt die de stemmen van de kamer met de meeste kaarten van die factie. Hebben de spelers evenveel invloed, dan krijg je het aantal stemmen van die factie van 'jouw' kamer. Heb je strikt minder, dan krijg je het aantal stemmen van de kamers met de minste kaarten van die factie. Op die manier wordt elke factie overlopen en de stemmen van de maximaal vier facties opgeteld. De speler met de meeste stemmen wint het spel. Indien gelijkstand wint de speler die de meeste kaarten in zijn schaduwraad heeft. Indien opnieuw gelijkstand wordt er opnieuw gespeeld.
Materialen
Het spel bestaat volledig uit kaarten van standaardformaat en -kwaliteit. De kwaliteit is degelijk en precies wat je van dit type kaartspel verwacht. De illustraties springen meteen in het oog: kleurrijk, speels en tegelijk erg duidelijk. Dat laatste is belangrijk, want in Hidden Leaders Duel moet je de facties en waarden snel kunnen herkennen. De kaarten voelen functioneel aan, zonder overbodige franjes, maar de artwork tilt de sfeer net voldoende omhoog om het spel karakter te geven. Alles zit bovendien in een compact doosje dat je makkelijk overal mee naartoe neemt.
Conclusie / Onze Mening
Hidden Leaders Duel is een strategisch spelletje dat diepzinniger is dan je op het eerste moment zou denken. Je moet er hoofdzakelijk voor zorgen dat je genoeg stemmen van de kamers krijgt door de schaduwraad te manipuleren. Soms ben je beter af met het binnenhalen van de kamer met minder heldenkaarten, mochten de waarden op die kaarten hoger zijn. Ofwel zal je sterker worden in je schaduwraad en de waarden met de hoogste stemmen en de meeste kaarten van die factie in de goede kamer trachten te krijgen. Je tegenstander goed inschatten, goed bijhouden welke kaarten die in zijn schaduwraad plaatst, is een must. Maar let op, dat kan ook een '0' zijn, maar evengoed een '3'. Op die manier staat het spel bol van de beslissingen die je moet nemen. Andere keren is het beter je te concentreren op je schaduwraad om een factie volledig naar je toe te trekken. Hierdoor voelt elke partij spannend en scherp aan, zonder dat het te lang duurt: in een dik kwartier heb je een intense strijd achter de rug.
Wij spelen Hidden Leaders Duel vooral wanneer we zin hebben in een compacte maar pittige uitdaging. Het is een spel dat focus vraagt, je brein continu laat draaien en waarin je voortdurend moet anticiperen op de zetten van je tegenstander.
Overzicht
Speelduur | 20 minuten |
Aantal Spelers | 2 spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijke regels, afhankelijk van je tegenstander |
Voor wie? | Vanaf 10 jaar |
Wij danken Gam'inBiz, Hidden Gems Agency voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.