Imperial Twing

Is jouw doel het worden van de Vice Archmage van het rijk? Spreek dan je spreuken uit, rekruteer magische wezens en verzamel magische objecten in Imperial Twing!

Doel van het spel

Je moet de Vice Archmage worden van het Rijk. Dit doe je door ervoor te zorgen dat je minstens drie objecten hebt van een verschillende kleur. Dan kan je de endgame starten en de objecten van andere spelers afnemen. Spelers zonder object vallen uit en jij moet degene zijn die als laatste overschiet.

Setup

Iedere speler trekt een personagekaart of kiest er één. De speelkaarten worden geschud en in het midden van de tafel gelegd als gedekte trekstapel.

Gebeurteniskaarten (rode achterkant) en magische objectkaarten (groene achterkant) worden ook geschud en met de afbeelding naar beneden aan weerszijden van de speelkaarten gelegd. De bovenste twee magische objectkaarten worden getrokken en open op tafel gelegd.

De “Ornicles” (gekleurde kristallen) worden op tafel geplaatst.

Elke speler legt zijn karakterkaart open voor zich neer, samen met de corresponderende gekleurde “Orn” dobbelstenen.

Elke speler trekt drie speelkaarten van de stapel en legt eventuele Critter-kaarten open voor zich op tafel. Spreuken en andere speciale kaarten worden in de hand gehouden. Iedere speler rolt met de dobbelsteen, degene met de hoogst geworpen waarde, begint. Daarna gaat het spel verder in wijzerzin.

Spelverloop

De actieve speler start zijn beurt door een kaart te nemen van de trekstapel. 

Alle spreukkaarten, katten en vallen blijven in je hand. Alle magische wezenkaarten - of Critters - worden onmiddellijk open voor je op tafel gelegd. Deze vormen je entourage. Als je geen spreukkaart meer in je hand hebt, trek dan altijd onmiddellijk speelkaarten totdat je een nieuwe spreukkaart hebt. Alle getrokken kaarten die geen spreukkaarten zijn, worden onmiddellijk weggegooid. Hou hierbij rekening met de volgende beperkingen:

  • Je mag maximaal drie verschillende kleuren (elementen) spreuken in je hand houden.
  • Als je meer dan drie kleuren in je hand hebt, gooi dan spreuken van één kleur weg op de aflegstapel.
  • Je kunt maximaal 15 spreukkaarten in je hand hebben.

Na het bijtrekken kiest de actieve speler één van de volgende acties, daarna is het de beurt aan de volgende speler.

Een andere speler aanvallen

Kondig de aanval aan, en wie je aanvalt, en plaats vervolgens de kaarten die je bij je aanval gebruikt open op tafel. Je moet minstens één spreukkaart spelen om aan te vallen. Je mag maximaal drie spreukkaarten van hetzelfde element (kleur) in één aanval spelen.

Je tegenstander moet verdedigen, door gebruik te maken van spreuken (en optioneel magische wezens toe te voegen) of door magische wezens alleen als “schild” te gebruiken.

Voeg optioneel één wezen van dezelfde kleur toe voor elke geplaatste spreukkaart. Sommige wezens zijn 'Mounts'. Dit betekent dat dit een rijdier is waar een ander wezen, met dezelfde kracht of lager, kan zitten. De mount en het wezen tellen als één wezen met als aanvalskracht de som van beide. 

Tel alle punten op de kaarten (spreuken en wezens) bij elkaar op. Doe hetzelfde voor de verdediging, tenzij je wezens als schild speelt .

Gooi de Orn-dobbelsteen en tel het resultaat op bij/trek het af van het totaal aantal punten. Op de dobbelsteen staan positieve en negatieve waarden, een automatische win, een automatisch verlies en een spiraal waarbij je een eventkaart neemt van de trekstapel en deze eerst uitvoert.

Speel naar believen katten en vallen tijdens het gevecht om de uitkomst te veranderen. Speel je een zwarte kat, dan mag je een re-roll uitvoeren. Je mag dit zoveel malen doen als je katten hebt, maar het laatste resultaat telt. Je kan ook de witte kat spelen, die zorgt ervoor dat de waarde van de dobbelsteen degene krijgt van het tegenoverstaand gerolde vlak. Een auto-win wordt een verliest, een -4 wordt een +4 enzovoort. Een valkaart kan je gebruiken tijdens een strijd om een Critter van de tegenstander naar de aflegstapel te sturen. In het geval van een Mount en een rijder, wordt er één gekozen door de speler die de kaart speelt. Degene die aan het eind de meeste punten heeft, wint en krijgt 1 ornicle als beloning.

Alle gespeelde spreuken/speciale kaarten worden weggegooid. Alle wezens van de winnaar keren terug naar hun gevolg. Alle wezens van de verliezers gaan naar de aflegstapel tenzij dit wezens zijn in dezelfde kleur als het personage - in dat geval keren ze terug naar de eigenaar.

Als er een gelijkspel is, keren alle wezens van alle spelers terug naar hun omgeving en worden alle andere gespeelde kaarten afgelegd. Als spelers gelijktijdig een actie uitvoeren (bijvoorbeeld allebei een gebeurtenis gooien met de Orn-dobbelstenen), mag de aanvallende speler eerst zijn event uitvoeren.

Als de verdediger geen spreuken heeft om te verdedigen, kan hij zijn entourage - critters - inschakelen. Denk eraan dat deze allemaal van dezelfde kleur moeten zijn. De verdediger rolt niet met de dobbelsteen - gezien die geen magie gebruikt. Als de verdediger wint, gaan de critters terug naar zijn gebied maar verdient geen ornicle, indien niet gaan ze naar de aflegstapel.

Magische objecten kopen

Als je 5 ornicles hebt, kun je een van de twee magische voorwerpen kopen die open op tafel liggen. Wanneer je één magisch object hebt gekozen, trek je een nieuwe kaart van de stapel magische objecten (als er nog een is) en leg je deze met de afbeelding naar boven neer.

Je kunt slechts drie magische voorwerpen tegelijk gebruiken. Als je deze limiet overschrijdt, moet je kiezen welke objecten actief blijven en deze open naast je personage leggen.

Een duel tegen een andere speler

Als je een magisch object van een andere speler wilt stelen, moet je met hem duelleren. Hiervoor moet je één ornicle als ‘inzet’ inzetten om een duel te beginnen.

Kondig aan dat je met een andere speler gaat duelleren en plaats één Ornicle op tafel als jouw inzet. Je vecht drie keer achter elkaar tegen je tegenstander en je moet twee van de drie gevechten winnen.

Als je wint, mag je een magische object kiezen dat je van je tegenstander en dit toevoegen aan je verzameling magische objecten. De “ingezette” Ornicle keert naar je terug. Als de verdediger twee van de drie gevechten wint, krijgt de aanvaller niets, en krijgt de verdediger de aanvallers ornicle die hij heeft ingezet.

Speel een val

Je mag een valkaart spelen als een actie om een critter van jouw kleur te vangen van een andere speler. Dit wezen komt dan in jouw entourage terecht.

Voer het ritueel van de Orny Cat uit

Je mag drie katkaarten op de aflegstapel leggen om de bovenste kaart van de trekstapel van de magische voorwerpen te nemen.

Twee kaarten bijtrekken

Je neemt twee kaarten van de trekstapel.

Een zijde steunen

In een spel voor drie of vier spelers heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan een magische strijd en deze te ondersteunen (maar geen duel).

Zet een Ornicle in en ondersteun een kant met een spreuk/wezen van de overeenkomstige kleur voordat de dobbelstenen gegooid worden. Zorg ervoor dat duidelijk is welke speler je steunt.

Jouw kant wint: je ontvangt een extra ornicle en neemt je inzet terug. Jouw kant verliest: de winnaar ontvangt jouw ornicle plus degene voor het winnen van de strijd.

Alleen de twee tegenstanders die het tegen elkaar opnemen mogen hun magische voorwerpen gebruiken, de dobbelstenen gooien of vallen en katten spelen.

De eindfase starten

Wanneer het jouw beurt is en je hebt drie magische objecten, elk van een verschillende kleur, dan kan je het eindspel starten.

Zeg luid en duidelijk dat je nu aan het eindspel begint.

Als een speler geen magisch object heeft, verliest die onmiddellijk en verlaat die het spel.

Nu is het één tegen allen. Je aanval gaat tegelijkertijd tegen alle overgebleven spelers aan tafel.

Iedereen moet zichzelf individueel verdedigen en gooit tegelijkertijd zijn dobbelsteen.

Elk gevecht wordt individueel opgelost. Critters worden pas aan het einde weggegooid.

Jij wint: pak een magisch object van de betreffende tegenstander.
Jij verliest: de tegenstander krijgt één Ornicle.

Als je de laatste persoon in het spel bent, heb je gewonnen en ben je de Vice Archmage.

Als een van je drie magische objecten wordt gestolen, eindigt voor jou de eindfase en speel je verder in de normale modus totdat je opnieuw drie magische objecten hebt en het eindspel opnieuw start.

Het is de bedoeling om ervoor te zorgen dat de andere spelers geen magische objecten meer hebben, zodat jij het spel wint.

Je kan ook gewoon opgeven als het duidelijk is dat je het spel niet meer kan winnen. Draai je karakterkaart met de beeldzijde naar beneden en leg alle spreuken, critters en speciale kaarten af.

Als er meer dan één speler in het spel overblijft, verdeel dan je magische objecten en Ornicles onder de andere spelers zoals je wil.

Materiaal

Het materiaal bestaat uit een aantal kaarten van standaardgrootte- en kwaliteit, vier twaalfzijdige dobbelstenen in vier kleuren en een hele hoop doorschijnende 'gems', de ornichles. De originele artwork is sfeervol en doet denken aan een fantasy-setting waarin magiërs en heksen elkaar bevechten. 

Conclusie / Onze Mening

Imperial Twing is een leuk, tactisch kaartspel dat voor ons al goed dienst deed met twee personen. Je kan het spel tot vier personen spelen, en dan kan er natuurlijk een gokje gewaagd worden, en kunnen de spelers elkaar wat helpen. An sich vinden we het dan leuker om het spel te spelen als een echte 'heads on', omdat er tijdens de gevechten soms interferentie is van andere spelers. Het regelboek raad je aan om eventuele zelf wat huisregels toe te voegen en biedt er zelfs enkele aan op zijn website, zoals het sneller kunnen kopen van een magisch object voor minder ornichels, om wat vaart te zetten in het spel.

Het spel zal hier gemakkelijk zijn weg op tafel vinden omdat we graag kaartspellen en deckbuilders 1VS1 spelen, en dit spel leent zich daar prima toe. Je kan het natuurlijk nog uitbreiden tot drie of vier spelers, als je met meer personen aanwezig bent.

Overzicht

Speelduur40 tot 90 minuten
Aantal SpelersTwee tot zes spelers
Moeilijkheidsgraad Gemakkelijk
Voor wie?Vanaf 8 jaar


Wij danken Imperial Twing voor het ontvangen van een reviewexemplaar.

Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.

91 views
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.