Doel van het spel
De spelers worden verdeeld in twee teams: de investigators en de cultists.Als investigator win je als
- Je een bepaald aantal punten hebt behaald in tien ronden.
- Alle cultists dood zijn.
- Je een specifiek aantal (afhankelijk van het totale aantal spelers) investigators hebt vermoord.
- De investigators na tien ronden niet het nodige aantal punten hebben behaald.
- Je de identiteit van de Seer hebt achterhaald - dit is een specifieke rol die één van de investigators kan hebben.
Setup
De setup van de game is vrij lijvig. Concreet heb je een handvol verschillende kaarten: de 'dood of levend' kaarten en de 'succes of niet' kaarten. Daarnaast heb je wel nog een routekaart, maar zo wordt er slechts eentje per speler verdeeld.Naargelang het aantal spelers zal elke speler een aantal van deze 'dood of levend' kaarten hebben, en een bepaald aantal 'succes of niet'. De investigators krijgen allemaal hetzelfde deck, de cultist(s) een ander. Er wordt dan nog een routekaart aan toegevoegd en een andere kaart, onderaan het deck die bepaalt of de speler - investigator of cultist - dood of levend is. Het dood zijn betekent niet per se dat het gedaan is voor die speler, die speelt nog mee als spook en zijn acties wijzigen licht tegenover de levenden. Eens de decks gemaakt zijn, wordt er nog een token - wat bepaalt of je investigator of cultist wordt, eventueel met een specifieke rol - op het deck gelegd, alles wordt in een enveloppe gedaan, en deze worden dan verdeeld tussen alle spelers.
Eens iedereen weet welke rol hij/zij heeft, worden de ogen gesloten. De cultist(s) mag kijken naar de status van de andere spelers - dood of levend - en concreet is dat dan de onderste kaart van ieders deck. Deze kaart wordt dan apart gehouden, want hier komen gedurende het spel nog kaarten bij die de staat van de speler bepalen. Speelt de Seer mee, dan houdt iedereen zijn ogen nog even gesloten, doet de cultist zijn duim omhoog en mag de Seer de identiteit van de cultist weten. Let wel op, deze moet geheim houden dat hij deze rol heeft, want als de cultist(s) de Seer op het einde van het spel kunnen identificeren, winnen zij het spel, ongeacht de uitkomst. Daarna opent iedereen de ogen en kan het spel beginnen.
Het kan ook zijn dat investigators en cultists een bepaalde (andere dan de Seer) rol hebben, voor die speciale vaardigheden kan je kijken in de appendix, op het einde van het regelboek.
Daarnaast moet ook het bord klaargemaakt worden. Je moet nauwlettend kijken welke kant van de tegel(s) gebruikt wordt. Op de ene kant staat een gebouw meer, of de manier om punten te behalen kan anders verlopen, en dergelijke meer. Eens de zes tegels op hun plaats liggen, krijgt elke locatie een willekeurige kaart uit een deck dat je voordien moest voorbereiden - dit zijn de zogenaamde succes-kaarten. Daarnaast krijgt iedere kamer ook nog een explored token op de daarvoor voorziene locatie. Deze tokens zijn ook zorgvuldig gekozen in functie van het aantal spelers en worden dan willekeurig verdeeld. De extra cultist- en fishman tokens leg je ook op de daarvoor voorziene plaats op het spelbord. Dan wordt er nog een apart deck gemaakt bestaande uit twee kaarten - succes of geen succes - als 'safe passage way'.
De event-tokens worden in de zak gedaan, de personageschijven worden in het midden van het bord geplaatst, het licht token wordt in de veiligheidskamer op 'branden' gezet, er wordt een eerste speler bepaald en we kunnen van start.
Spelverloop
Elke ronde bestaat uit vier verschillende fasen.Movement phase
Tenzij anders vermeld mag elke speler zijn schijf drie plaatsen verzetten. Hierbij houdt hij ook het best zijn routekaart in het oog. De verschillende kamers hebben allen een kleur. Sommige kamers hebben overigens dezelfde kleur. Je kan enkel de kameractie uitvoeren die voor die ronde op je routekaart staat. Je kan bijvoorbeeld in de eerste ronde enkel de kameractie uitvoeren van de lichtblauwe en de groene kamers, in de tweede ronde in de oranje en roze kamer, en dergelijke meer. Als cultist hoef je je hier niet aan te houden! Als spook mag je gewoon naar elke kamer teleporteren, en hoef je ook niet mee te doen aan encounters.Een encounter gebeurt tijdens het bewegen en als je een beweging eindigt in een kamer met een andere speler. Er doet zich enkel geen encounter voor als het licht niet brandt en er zijn drie of meer spelers op die locatie, die zowel een kamer als een gang kunnen zijn. Zal je dus met twee in een locatie zijn, dan doet er zich een encounter voor; als het licht uit is, en je eindigt je beurt met vier in een kamer, dan zullen er zich vier encounters voordoen, en dergelijke meer. Een encounter is vrij simpel het uitwisselen van één kaart (per speler soms) die bepaalt of je dood of levend bent. Dit betekent dat de cultist je op dat ogenblik kan vermoorden!
Als iedereen zijn/haar beweging heeft gemaakt, is het tijd voor de volgende fase.
Event phase
Er wordt een willekeurig token uit de zak getrokken en dit wordt op de rondewijzer - in de vorm van een klok - geplaatst en het effect wordt toegepast. De verschillende effecten kan je ook opzoeken op het einde van de regelboek.Action phase
De derde fase is de action phase, hier kunnen de verschillende spelers één actie uitvoeren. Al de acties kan je onderverdelen in twee grote delen: spelersacties en kameracties.Speleracties
- Check a state: controleer of een medespeler dood of levend is. Zijn alle kaarten 'Alive', dan leg je het deck gewoon weer neer. Is er minstens één 'Dead' kaart, en je bent investigator, dan vertel je de waarheid. De gecontroleerde speler speelt nu verder als spook; je token en je schuif worden omgedraaid naar de 'Dood'-kant. Ben je cultist, dan mag je hierover liegen.
Deze start ook een stemming over wie de eventuele moordenaar is. Er wordt iemand aangewezen, en als die persoon de cultist is, eindigt het spel. Was het een investigator, dan sterft die.
Daarna neem je de bovenste kaart van de Draw pile en plaatst je die op de Room deck, of op de Unsafe Passage deck als die zich in een hal bevindt. - Secure a hallway: je schudt één van je 'succes of niet' kaarten in de Unsafe Passage deck.
- Fight a cultist: als er zich een cultist in de kamer bevindt, mag je dit token gewoon uit het spel verwijderen.
- Scare away the fishman: hiervoor moet je het mes hebben (first player token) en je plaatst het token terug in het meer.
- Assassinate: hiervoor moet je de assassin-rol hebben en moet je slachtoffer zich in dezelfde locatie bevinden. De rol moet onthuld worden en het slachtoffer geeft aan of hij/zij de laatste nog levende cultist is.
Kameracties
Naast de speleracties zijn er ook nog verschillende kameracties die je kan uitvoeren.
- Fill the room deck: plaats een 'succes of niet' kaart op het deck dat hoort bij de kamer. Zijn er drie kaarten, dan wordt het explored token omgedraaid. Nu kan je de actie 'check a room' uitvoeren. Als er geen uitroepteken staat op het token, dan gebeurt er niets. Staat er een uitroepteken, dan wordt de Unsafe Passage deck geschud en wordt er een kaart getrokken. Als dat een succes is dan gebeurt er niets. Staat er een kruisje dan komt er een cultist-token in de kamer. Er kunnen dan geen kameracties meer uitgevoerd worden. Staat er '-1' - Sabotage - dan komt de Fishman in het spel. Enkel degene die het mes heeft mag nog door die gang.
Nadien wordt de getrokken kaart weer in het deck gestopt. - Check a room: er zijn drie kaarten in de Room Deck. Je schudt de kaarten en er wordt eentje getrokken. Is het een succes, dan gaat er één boekje naar de scoretrack, staat er een failure, dan gebeurt er niets, en staat er een sabotage, dan komt er één boekje van de scoretrack terug naar de kamer. Als je alle boeken van een bepaalde lijn hebt bemachtigd, dan krijg je ook het overeenkomstig aantal punten.
- Initiate a vote: kan je enkel doen in de blauw kamer. Hier kan je discussiëren wie de cultist is en kan je die elimineren. Als het geen cultist was, dan doet die speler nog mee als spook. Is het een cultist, maar niet de laatst levende, dan hoeft die zijn rol nog niet te onhullen. Is de speler de laatste cultist, dan eindigt het spel.
- Gebruik de camera: hiervoor moet je in de rode kamer staan en van hieruit kan je de status van de andere spelers controleren.
- Restart the power supply: je staat in de rode kamer en je kan het 'branden'-token opnieuw omdraaien zodat er stroom is.
- Close the portal: een bepaald event zorgt ervoor dat er een poort naar een andere dimensie opent. Je moet met twee investigators de kameractie uitvoeren om die te sluiten, anders komen er negatieve effecten.