
Doel van het spel
De meeste punten scoren op het einde van het spel door de beste combo's uit te spelen.
Setup
Elke speler ontvangt een spelershulp. Alle kaarten worden geschud met de grijze kant naar boven - bij sommige kaarten zijn beide kanten grijs. Die stapel komt in het midden van de tafel te liggen als trekstapel.
De kobanfiches - valuta van het spel - komen in het midden van de tafel te liggen. Elke speler die het spel nog niet heeft gespeeld ontvangt er één. Een startspeler wordt gekozen en ontvangt de startspelermunt.
Spelverloop
In het begin van elke ronde zal er een aanbod worden gecreëerd. Van de trekstapel wordt een aantal kaarten genomen - en niet omgedraaid. Het aantal kaarten bestaat uit twee kaarten per speler en één extra kaart.
Dan neemt de startspeler één kaart, daarna de speler in wijzerzin, tot aan de laatste speler. Die speler neemt dan één kaart en dan de speler in tegenwijzerzin tot aan de eerste speler. Iedereen neemt in totaal twee kaarten, en er blijft nog één in het aanbod open.
Wanneer een kaart wordt genomen kiest de speler onmiddellijk of die aan het servies wordt toegevoegd, of wordt verkocht voor kobanfiches.
- Als een speler ervoor kiest om de kaart aan zijn servies toe te voegen, blijft die met de grijze kant naar boven liggen. Deze kaart telt mee voor je eindscore.
- Als de kaart verkocht wordt voor kobanfiches, dan ontvangt de speler een aantal fiches zoals aangegeven in de rechterbovenhoek van de kaart.
Er zijn na het nemen van de kaarten twee kaarten zichtbaar: de overgebleven kaart en de bovenste kaart van de trekstapel. Die kaarten geven aan welk soort servies er zal vallen. Alle ongerepareerde stukken - grijze kant naar boven - vallen stuk. Dit betekent dat je alle grijze kaarten van dit type dwars zal leggen. Deze kaarten leveren op dit ogenblik geen punten op op het einde van het spel. Als er van dit type al dwars zouden liggen, blijven die gewoon liggen.
Daarna kunnen de spelers dit servies maken, beginnende bij de startspeler. Als je niet wil of kan, mag je passen. Je betaalt een aantal kobanfiches, aangegeven op de kaart. Als iedereen geweest is, mogen de spelers in een tweede ronde servies repareren. De kost is dan één fiche meer dan aangegeven op de kaart. In geval van een derde ronde zijn er twee meer te betalen, enzovoort. Het repareren eindigt wanneer iedereen heeft gepast.
Mocht één van de laatste openliggende kaarten een kobanfiche zijn, dan is voor iedereen de eerste reparatie gratis.
De ronde eindigt, de speler links van de startspeler ontvangt nu de startspelermunt. Ligt er nog maar één kaart op de trekstapel of vier kaarten met drie spelers, dan eindigt het spel en gaan we over tot de puntentelling.
Stukgevallen servies - grijs + dwars liggen - gaan terug in de doos en tellen niet mee. Dan wordt er per kaart/type bekeken hoeveel punten die opleveren. Alle uitleg kan je terugvinden in het regelboek of op de spelershulp. Soms zijn kaarten gewoon punten waard, andere kaarten zorgen ervoor dat de waarde van andere kaarten verdubbelen en soms krijg je punten per verzameld type kaart, enzovoort.
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste gerepareerde kaarten. Indien nog steeds gelijkstand wint de speler met de meeste kaarten in totaal. Anders delen de spelers de overwinning.
Materialen
Het spel bevat kaarten van standaard formaat en degelijke kwaliteit. De illustraties ademen een uitgesproken Oosterse sfeer die perfect aansluit bij het thema van Kintsugi. De kobanfiches zijn vervaardigd uit dik karton en voelen stevig aan, terwijl de startspelermunt een mooi houten element toevoegt aan het geheel.
Conclusie / Onze Mening
Kintsugi is een elegant en thematisch kaartspel waarin je voortdurend moet afwegen tussen risico en beloning. Ga je voor de beste combinaties om op het einde te scoren, of speel je op veilig door kaarten te verkopen voor kobanfiches? Die constante afweging zorgt voor spanning tot de laatste ronde.
Het spel oogt bovendien prachtig: de Oosterse illustraties en het thema van gebroken servies dat je herstelt, sluiten naadloos op elkaar aan.
Kintsugi speelt vlot, is eenvoudig uit te leggen, maar biedt genoeg diepgang om je scherp te houden. Ideaal als tussendoortje voor wie houdt van set collection en een tikje geluk.
Overzicht
Speelduur | 15 minuten |
Aantal Spelers | 2-4 spelers |
Moeilijkheidsgraad | Makkelijk |
Voor wie? | Vanaf 10 jaar |
Wij danken Gam'inBIZ, Hidden Gems Agency voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.