Doel van het spel
Zo lang mogelijk alle vliegers in de lucht houden: zo lang mogelijk ervoor zorgen dat er geen zandlopers zijn waar alle zand in het onderste gedeelte is. Eens dat bij eentje is gebeurd, stopt het spel en wordt de score geteld.
Setup
Al het zand van alle zandlopers moet zich aan één kant bevinden, en deze worden op hun zijkant neergelegd. De 12 gebeurteniskaarten worden uit het deck gehaald, en worden na de volgende stap eventueel bij de andere kaarten gevoegd als je een moeilijker spel wilt. Alle vliegerkaarten worden geschud. Daarna ontvangen alle spelers een aantal kaarten.
Zijn er twee of drie spelers, dan ontvangt iedereen vijf kaarten. Zijn er vier spelers, dan krijgt iedere speler er vier en zijn er vijf of zes kaarten, dan krijgt iedereen er drie. Daarna worden de kaarten in het midden gelegd, of verdeeld in een aantal stapels en geplaatst waar iedereen er gemakkelijk bij kan. Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
Om het spel te beginnen wordt de witte zandloper recht gezet. De spelers mogen pas nu hun kaarten bekijken. De eerste speler speelt een kaart tijdens zijn beurt. De vermelde kleuren geven aan welke zandlopers nu (recht gezet in de eerste beurt) omgedraaid moeten worden. De speler mag zo snel of zo traag spelen als hij wil. Niet elke zandloper loopt overigens even snel leeg. Kaarten met slechts één symbool (of kleur) laten je toe de witte zandloper om te draaien.
De beurt eindigt wanneer de speler zijn hand aanvult door een kaart te nemen van de trekstapel. Daarna is het de beurt aan de volgende speler - met de klok mee.
Wanneer de trekstapel leeg is mag elke speler zijn kaarten nog spelen, maar de witte zandloper mag niet meer omgedraaid worden.
Het spel kan op twee manieren eindigen: alle kaarten zijn gespeeld, en iedereen zijn hand is leeg, of één of meer zandlopers zijn leeg. In het tweede geval moet je de resteren kaarten tellen en dit resultaat vergelijken met de waarden in een tabel. Hier kunnen jullie zien hoe goed (of minder goed) jullie het gedaan hebben.
Er bestaat nog een eenvoudige variant van het spel waarbij je alle kaarten met een oranje of paars symbool - en dus ook die zandlopers - uit het spel verwijdert.
Wil je een uitdagende variant, dan kan je de gebeurteniskaarten nog toevoegen. Als ze getrokken zijn, moeten ze gespeeld worden in de volgende beurt van de speler die de kaart getrokken heeft. De stormkaart zorgt ervoor dat men alle zandlopers omdraait. De verwarde lijnen-kaart zorgt ervoor dat elke speler één kaart naar links en één kaart naar rechts doorgeeft. Een overvliegend vliegtuig (de vliegtuigkaart) zorgt ervoor dat je elkaar niet kan horen! Je mag niet communiceren, tot wanneer de speler die de kaart gespeeld heeft weer aan de beurt is.
Materialen
Het gebruikte materiaal bestaat uit zes leuke zandlopers, met daarbij horend gekleurd zand, en een aantal vliegerkaarten met mooie artwork, en voldoende dik.
Conclusie
Kites is geen spelletje voor hartpatiënten want een potje gaat er snel en nerveus aan toe. Alle spelers moeten de zandlopers goed in het oog houden, voldoende communiceren en helpen om een zo hoog mogelijke score te behalen door zoveel mogelijk kaarten te spelen. Voor wie het wat te veel wordt, kan gerust met een eenvoudige variant aan de slag. Wie zoveel mogelijk chaos en stress wil, die voegt er de gebeurteniskaarten nog aan toe. Voor ieder wat wils!
Overzicht
Speelduur | Liefst zo kort mogelijk, maar ongeveer tien minuten |
Aantal Spelers | Twee tot zes |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijke regels, moeilijkere uitvoering |
Voor wie? | Op het doosje staat +10, iets jonger gaat ook, maar niet te veel. |
Wij danken Asmodee voor het ontvangen van een reviewexemplaar.