Doel van het spel
Per ronde de minste punten verkrijgen. Wie na de laatste ronde - wanneer een speler meer dan 77 punten heeft - het minste punten heeft, die wint het spel.
Setup
De getal -en actiekaarten worden geschud en gedekt in het midden van de tafel gelegd. Drie actiekaarten worden opengelegd. Het scoreblok wordt aan de speler gegeven met het mooiste geschrift en die het beste kan rekenen. Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
De actieve speler trekt de bovenste twee kaarten van de trekstapel getalkaarten en legt deze in zijn rij - als daar al kaarten zouden liggen. De speler bekijkt één van de kaarten - bekijkt hij ze beide, dan moet hij ze onmiddellijk aan zijn rij toevoegen.
Nadat de kaart bekeken is beslist de speler of hij die zal toevoegen aan zijn rij, of dat hij beide kaarten doorgeeft aan een andere speler.
Wanneer hij beslist om die toe te voegen aan zijn rij, controleert de speler of er een koppeleffect geactiveerd wordt en daarna of er een serie gevormd is. Het koppeleffect wordt geactiveerd wanneer de speler twee kaarten met hetzelfde getal in zijn rij heeft liggen. Beide kaarten worden dan omgedraaid. Mocht een speler drie kaarten hebben met dezelfde waarde, dan worden er nog steeds slechts twee kaarten omgedraaid. Een serie wordt gevormd als een speler drie kaarten heeft met opeenvolgende waarden (bijvoorbeeld 3, 4, 5). Indien dit het geval is, kiest de speler een actiekaart en voert de beschreven actie uit. Die actiekaart wordt dan afgelegd en er wordt een nieuwe getrokken van die trekstapel. Je mag alleen een actie uitvoeren als je getalkaarten aan jouw rij hebt toegevoegd, en je krijgt maximaal één actie per beurt, zelfs als je twee series zou gevormd hebben. Als er na de actie opnieuw sprake is van een koppeleffect, mag dit wel uitgevoerd worden.
Een speler kan de kaarten ook gedekt doorgeven aan een andere speler. Die speler mag dan naar één kaart kijken. Een speler die al naar een kaart heeft gekeken, mag de kaarten niet opnieuw ontvangen. De speler die de kaarten ontvangt, en naar eentje gekeken heeft moet beslissen of hij die in zijn rij legt of niet. Het gaat zo door tot wanneer een speler beide kaarten in zijn rij heeft geplaatst, omdat hij dat wil, of omdat alle andere spelers de kaarten al hebben doorgegeven.
De speler die de kaarten aan zijn rij heeft toegevoegd, wordt nu de actieve speler.
Een ronde eindigt wanneer een speler 10 of meer - gesloten of open samen - kaarten in zijn rij heeft. Dan worden de punten geteld. De speler die de meeste getalkaarten heeft, trekt tien punten af van zijn totaal. De speler met de minste getalkaarten telt er tien bij op. De spelers die geen kaarten hebben in hun rij krijgen automatisch nul punten. Deze scores worden genoteerd en opgeteld bij de voorgaande som, behalve na de eerste ronde.
Wanneer een speler 77 of meer punten heeft, eindigt het spel. De winnaar is de speler die de laagste score heeft. In het geval van een gelijkstand delen de spelers de overwinning.
Materialen
De materialen bestaan uit 75 kaarten van standaardgrootte en standaardkwaliteit.
Conclusie / Onze mening
Klink speel je volgens mij het best met zoveel mogelijk spelers. Met drie kan je wat aan de kant geschoven worden en op het einde veel punten pakken, wegens de spelmechaniek. Het spel krijgt een party-karakter als je het met meerdere speelt, en dan worden de pijlen meestal alle kanten op gericht, wat ervoor zorgt dat het spel wat variabeler wordt. Klink is een spel dat je handig ergens naartoe kan meenemen, vanwege de grootte en de eenvoud van de regels.
Overzicht
Speelduur | 20 minuten, al kan dat heus ingekort worden als iemand snel veel punten ontvangt |
Aantal Spelers | Drie tot vijf |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Vanaf een leeftijd van 7 jaar, en het kan misschien iets jonger |
Wij danken Asmodee voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.