Doel van het spel
De mana van de tegenspeler tot nul brengen.
Setup
Leg de vier rijktegels in het midden van de tafel op zo'n manier dat de pijlen allemaal in dezelfde richting wijzen. Een portaal wordt geplaatst op het bovenste element van de tegel, wanneer het icoon van de koningin voor jou rechtsboven zou staan.
De wezenkaarten worden geschud en gedekt geplaatst naast de tegels en dienen als een trekstapel. Iedere speler ontvangt vier kaarten. Daarna worden de bovenste vier kaarten getrokken en opengelegd. Deze vormen het aanbod.
De manasporen, markeerders en de schilden van eenzelfde kleur worden verdeeld tussen de spelers. Een startspeler wordt gekozen. De andere speler kiest de startlocatie van de koningin en plaatst de standee in dat koninkrijk.
Spelverloop
De actieve speler voert tijdens zijn beurt drie acties uit:
Eerst speelt de speler een wezenkaart. Hij kiest één van de vier rijken en plaatst de kaart aan zijn kant van het speelgebied. In eenzelfde kolom worden de kaarten steeds onder elkaar geplaatst. Als er een wezenkaart in dezelfde kolom aan de kant van de tegenstander ligt, dan start er een duel. De kaart met de laagste waarde wordt 90° gedraaid en is 'uitgeput'. De vaardigheid van de kaart mag ook geactiveerd worden.
Er is geen duel als:
- De onderste kaart reeds uitgeput is;
- De onderste kaart dezelfde kracht - waarde bovenaan - heeft als de gespeelde kaart;
- Er geen kaart ligt in de dezelfde kolom aan de zijde van de tegenspeler.
Daarna beweegt de koningin in de richting van de pijlen. Als de koningin op de laatste tegel zou staan, dan komt die bij een volgende stap weer naar de eerste tegel. Het aantal stappen dat de koningin zet staat vermeld op de gespeelde wezenkaart. Als er bij het rijk waar de koningin stopt gedraaide kaarten liggen, dan gaan die uit het spel - aan beide zijden van het rijk. Daarna wordt het portaal één plaats verder gezet op het spoor in wijzerzin. Dit kan een elementale strijd activeren.
Enkel en alleen de wezens met het element dat het portaal aanduidt, doen mee, ook als er maar aan één zijde zo'n kaart zou liggen. Kaarten die gedraaid liggen doen niet mee, wezens met andere elementen doen niet mee. Men telt het aantal kaarten - van dat element - langs beide zijden. Daarna wordt het verschil gemaakt. Is dat verschil nul, dan gebeurt er niets. Is dat verschil een ander getal, dan krijgt degene met het mindere aantal kaarten, zoveel schade op zijn manaspoor. De markeerder wordt dan verplaatst. Als er een aanval wordt uitgevoerd met drie wezens van hetzelfde element, dan gaan die na de aanval uit het spel.
Na de eventuele aanval, neemt de actieve speler kaarten bij van de openliggende wezenkaarten tot wanneer hij er vier heeft.
Het spel eindigt wanneer een speler geen mana meer heeft - die is dan de verliezer - of wanneer het aanbod niet meer kan worden aangevuld. De speler met de meeste mana wint dan het spel. Indien gelijkspel worden de wezenkaarten geteld, de speler met de meeste kaarten wint. Indien nog gelijkstand wordt de overwinning gedeeld.
Materialen
Little Kingdoms bevat kaarten van standaardformaat en degelijke kwaliteit. De andere componenten, zoals de koningin, de portalen, het manaspoor en de tegels, zijn gemaakt van stevig karton. De koningin en de portalen kunnen op een plastic voetje worden geplaatst zodat ze als standee gebruikt kunnen worden.
Het artwork is origineel en heeft een mysterieuze uitstraling, die mooi is doorgetrokken in de kaarten, de tegels en de boxart.
Conclusie / Onze Mening
Little Kingdoms is een strategisch tweespelerspel waarin timing, positionering en slim kaartbeheer centraal staan. Het doel is duidelijk: de mana van je tegenstander tot nul herleiden. Maar de weg daar naartoe vraagt meer denkwerk dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Elke gespeelde kaart heeft namelijk meerdere gevolgen: je bepaalt niet alleen waar er mogelijk een gevecht ontstaat, maar ook hoe ver de koningin beweegt én welk element later misschien een aanval activeert. Daardoor voelt elke zet betekenisvol en spannend aan.
Het spel vraagt dus om doordachte keuzes: ga je een duel uitlokken, probeer je het juiste element klaar te zetten voor een krachtige aanval, of zorg je er net voor dat je tegenstander in de problemen komt wanneer de koningin voorbijkomt? Dit maakt Little Kingdoms een iets moeilijkere tweespeler, ideaal voor spelers die houden van een compact maar tactisch spel waarin elke kaart telt.
Wij leggen Little Kingdoms graag op tafel wanneer we zin hebben in een strategischer tweespelerspel dat toch vlot speelt, maar wel voldoende diepgang biedt om telkens opnieuw (hopelijk) goede keuzes te maken.
Overzicht
| Speelduur | 20 - 30 minuten |
| Aantal Spelers | 2 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
| Voor wie? | Vanaf 10 jaar |
Wij danken Ludolux voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.