Doel van het spel
Als enige overblijven op het eiland en in het bezit zijn van de vlag.
Setup
De vier steentegels worden geplaatst zoals aangeduid in het regelboek. De andere tegels worden samen geschud en willekeurig in het rooster geplaatst.
Iedere speler kiest een kleur en neemt de verkenners en de boot. Elke speler kiest drie verkenners en plaatst deze rondom een steentegel. De andere zet men voorin in de boot in een volgorde naar keuze. Iedere speler ontvangt een munt. De andere munten en de Power-ringen worden naast het speelgebied geplaatst.
De jongste speler begint.
Spelverloop
De actieve speler moet steeds drie stappen doorlopen tijdens zijn/haar beurt. Doorheen het spel mag een speler steeds naar de waarden van zijn verkenners kijken.
In de eerste stap voert de speler maximaal twee acties uit. Hij mag dezelfde actie tweemaal uitvoeren, behalve versterken. De beschikbare acties zijn:
- Verplaatsen: je verplaatst je verkenner naar een vrije, orthogonaal grenzende tegel.
- Omdraaien: de speler draait een vrije, orthogonaal grenzende tegel om. Hiermee kan je een buit, bom of storm ontdekken. Als je een buit omdraait, plaats je daar het aangegeven munten. Een speler die naar deze tegel gaat, neemt de buit. Wanneer er een bom wordt omgedraaid, mag de speler beslissen hoe die geplaatst wordt. In elke aangegeven richting zullen de verkenners van alle kleuren aangevallen worden met de aangegeven waarden. Verliezen de verkenners, dan gaan die terug in de boot. De tegel gedraagt zich daarna als een gewone tegel. Als er een storm wordt omgedraaid legt men de tegel met de afbeelding naar boven. Je kiest dan een orthogonale richting en elke verkenner in die richting gaat één tegel richting de rand van het eiland. Als een verkenner in het water valt, gaat die terug naar zijn boot op de achterste plaats. Als die verkenner de vlag zou gehad hebben, blijft die liggen aan de rand van het eiland.
- Als je jezelf op een steentegel verplaatst, moet je deze onmiddellijk omdraaien en de buit of vlag nemen. Eenmaal omgedraaid gedragen buit- of vlagtegels zich zoals een gewone eilandtegel.
- Zwemmen: wanneer het eiland verkleint is er ondiep water waardoor de verkenners zich kunnen bewegen. Een verkenner mag niet in het donkerblauwe gebied komen met zijn beweging en moet eindigen op een eilandtegel. Wanneer die terechtkomt in een vakje met een verkenner van een andere kleur, start er een gevecht.
- Vechten: wanneer een verkenner naar een vakje gaat met een verkenner in een andere kleur, start er een gevecht. De waarden worden dan vergeleken. Degene met de hoogste waarde wint en blijft staan, degene met de laagste waarde gaat naar de achterste lege plek in de boot van de speler in die kleur. Wanneer de waarden hetzelfde zijn, gaan beide verkenners naar hun respectievelijke plaats op de boten. Als je een gevecht met de vlaggendrager wint, neemt de winnende verkenner de vlag. De verkenner met '1' wint het van de verkenner met '6'.
- Versterken: je neemt de voorste verkenner en plaatst die op een tegel orthogonaal grenzend aan één van de verkenners in jouw kleur. Als dat niet mogelijk is, plaats je deze op een vrije tegel. Als er geen plek vrij is, kan je niet versterken.
Tijdens de tweede stap mogen de spelers hun munten benuttigen en power-ups kopen. De spelers kopen er zoveel ze willen. Je mag wel slechts eenmaal de 'versterken' power up gebruiken. De beschikbare power-ups zijn:
- Een power-ring kopen. Je kan één munt betalen om een ring aan één van jouw verkenners hangen. Deze heeft nu zijn kracht '+1'. Tijdens het volgende gevecht zal die dus krachtiger zijn. Daarna gaat de ring weer van de verkenner. De verkenner met kracht '1' wint het nog steeds van die met '6', ongeacht of die een power-ring heeft.
- Je betaalt één munt om te versterken, deze is net hetzelfde als bij de reguliere acties.
- Je mag één munt betalen om stiekem te kijken naar de waarde van een verkenner van een tegenspeler.
- Wanneer een bom tevoorschijn komt, mag je twee munten geven om al jouw verkenners te redden.
In de derde stap moet de actieve speler een eilandtegel kiezen uit de buitenste rand en deze verwijderen uit het spel. Dit moet een vrije tegel zijn, tenzij het niet anders kan. Als er dan een verkenner op die tegel staat, dan valt die in het water en moet die terug naar de achterste plaats in de boot van zijn kleur. De voorwaarde dat men deze stap kan uitvoeren is dat de speler minstens één verkenner op het eiland heeft. De tegel wordt dan omgedraaid zodat iedereen kan zien welke tegel er uit het spel is. Steentegels of tegels met een vlag mogen niet weg gehaald worden.
Een speler wint het spel wanneer die als enige op het eiland is, en in het bezit is van de vlag.
Materialen
Het spel bevat een kartonnen speelbord met aan elke zijde inkepingen voor de boten van de spelers. De boten, munten, ringen en tegels zijn gemaakt van stevig karton, waarbij de tegels in twee verschillende diktes voorkomen. De verkenners zijn van stevig plastic en uitgevoerd in de spelerskleuren. Ze hebben een inkeping voor de vlag en voor de power-ring, die ze in hun rugzak kunnen meenemen - een thematisch sterk en goed gevonden detail. De illustraties passen mooi bij het avontuurlijke thema van het spel.
Conclusie / Onze Mening
Stratego Lost Island biedt een frisse, thematische twist op het klassieke Stratego-gevoel. Het blijft trouw aan het idee van geheime waarden en spannende gevechten, maar door het kleiner wordende eiland, de omdraai- en ontdekacties, de power-ups en de verkenners die van het eiland vallen, voelt het spel dynamischer en verrassender aan.
Doordat je dit spel met vier spelers kunt spelen, ontstaat er bovendien een levendige familiesfeer vol onverwachte wendingen. Het is licht strategisch, toegankelijk en elke beurt voelt zinvol aan door de vaste structuur van acties, power-ups en het verkleinen van het eiland. Thematisch zit het spel bijzonder goed in elkaar. De verkenners dragen power-ringen en de vlag letterlijk in hun rugzak mee, wat het avontuurgevoel versterkt. Ook het krimpende eiland maakt dat elke keuze belangrijk is: soms moet je risico’s nemen, soms moet je anticiperen op wat er aan komt.
Stratego Lost Island is geen kopie van het klassieke Stratego, maar een moderne, speelse variant die uitstekend werkt als familiespel met kinderen, en genoeg spanning en sfeer biedt om steeds opnieuw te willen spelen!
Overzicht
| Speelduur | 30 minuten |
| Aantal Spelers | 2 - 4 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
| Voor wie? | Vanaf 8 jaar |
Wij danken Jumbo Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.