Doel van het spel
Zoveel mogelijk overwinningspunten scoren door gebieden in te nemen en de desbetreffende gebieden te scoren.
Setup
Er zijn twee zijden beschikbaar. Eerst wordt bepaald met welke zijde gespeeld zal worden - met de wormen zichtbaar, of niet. De spelers kiezen met welke kleur ze gaan spelen. Het spelersbord en het territoriumbord worden in elkaar gepuzzeld, lettende op de wormsymbolen - al dan niet aanwezig. Uit de acht tegels wordt degene met de doorstreepte cupcake genomen en apart gelegd. De andere zeven worden geschud en worden gedekt op degene met de doorstreepte cupcake geplaatst. De eerste speler ontvangt de dobbelstenen.
Spelverloop
De actieve speler rolt de dobbelstenen en draait de bovenste tegel om. Hierna groepeert hij dobbelstenen en tegel in twee groepen. De andere speler kiest welke groep hij neemt en voert de verschillende acties uit. Wanneer hij ze uitgevoerd heeft, is het de beurt aan de actieve speler. Eens die alle acties heeft uitgevoerd, wordt de andere speler de actieve speler.
Dobbelstenen verwerken
Op de dobbelstenen staan vier verschillende waarden:
- We hebben een krat. Als je deze dobbelsteen verwerkt doorstreep je één krat op je spelersbord. Je mag zelf kiezen welk krat. Mocht je alle kratten bij een beloning hebben doorstreept, dan mag je de beloning onmiddellijk in ontvangst nemen/uitvoeren.
- Naast het krat kan je ook een gekleurde vlag verwerken. Dan kleur je één bolletje in, op het overeenkomstige scoreblad - één van de zes bladeren die je aan de randen van het territoriumbord vindt.
- Waarden 1, 2 en 3: je schrijft de waarden in de overeenkomstige territoria in dezelfde kleur. Je moet wel voldoen aan de burenregel om deze waarden in de hexagonalen te mogen schrijven.
- Waarde 0: je schrijft op eender welke plaats een '0'. Je moet wel nog voldoen aan de burenregel.
Die burenregel is vrij simpel. Je moet een waarde schrijven op een plaats waarnaast je voorheen al een waarde genoteerd hebt. Je mag deze regel negeren als je een mierenhoop doorstreept - je hebt er zo twee, en waarschijnlijk zal je die in je eerste beurt al moeten gebruiken.
Als je van een dobbelsteen het effect niet kan verwerken, dan moet je die negeren. Schrijf je, of doorstreep je gedurende je beurt op velden waar ook kratten of cupcakes staan, dan doorstreep je die ook in je spelersgebied. De kratten mag je vrij kiezen, de cupcakes moeten van links naar rechtst doorstreept worden. Als je in het gebied komt waar er punten staan, doorstreep je steeds dat aantal punten rechts op je scoregebied.
De acht verschillende tegels hebben elk hun eigen vaardigheid die moet verdeeld worden in het begin van een beurt. Deze uitleg staat uitgelegd in het regelboek, alsook de verschillende kratbonussen.
Het spel eindigt wanneer alle velden in een gebied gevuld zijn met een getal, wanneer de laatste cirkel van een scoreblad is gevuld of wanneer alle velden waar een cupcake op staat op het territoriumbord zijn doorstreept of ingevuld.
Daarna is het tijd om de punten te tellen. Per gebied wordt de som gemaakt van de waarden per speler. De speler die de hoogste waarde heeft, ontvangt de punten bij het daarbij horende scoreblaadje - dus in dezelfde kleur. Bij een gelijkspel worden er geen punten gescoord. De speler die de meeste punten heeft gescoord, die wint het spel. In het geval van een gelijkstand wint de speler die de meeste cupcakes op zijn bord heeft doorstreept. Indien nog steeds gelijkstand wint de speler die het einde van het spel heeft geactiveerd.
Materialen
Marabunta komt in een klein, kleurrijk doosje en is ideaal om ergens mee naartoe te nemen. De puzzelstukken passen mooi in elkaar, de dobbelstenen zijn mooi en passen bij het thema, en de stiften/wissers zijn kwalitatief. Alles heeft ook zijn plaats in een kartonnen insert met een print die bij het spel hoort.
Conclusie
Marabunta is een tweespelerspel in een kleine verpakking dat je snel even tussendoor kan spelen. Dit is niet echt een luchtig spelletje, want je moet steeds tactisch te werk gaan wat betreft de verdeling van de dobbelstenen, en de groep die je kiest. Veel tellen hoort erbij om een stand bij te houden wie nu de meerderheid heeft in een bepaald gebied, maar brengt dat gebied jou wel voldoende punten op, of investeer je je beurt liever in het scoreblaadje van een gebied waar je de meerderheid al hebt? Kunnen die kratten nog voldoende uit de brand slepen en hoe zit het met de stand van de cupcakes? Want die kunnen je rechtstreeks overwinningspunten bezorgen. Ondanks de korte speeltijd zal je grijze massa even in overdrive moeten gaan als je de overwinning wil proeven. Marabunta heeft ook twee zijden, waarbij het territorium er niet alleen volledig anders uitziet, maar ook de vaardigheden die bij de kratten horen zijn volledig anders. Hierdoor vergroot de herspeelbaarheid.
Overzicht
Speelduur | 20 minuten |
Aantal Spelers | Twee |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijke regels, soms moeilijker voor winst |
Voor wie? | Vanaf 10 staat op de doos en dat is volgens ons correct |
Wij danken Asmodee Belgium voor het ontvangen van een reviewexemplaar.