Doel van het spel
Zo goed mogelijk je tegenstander inschatten, de kaart proberen nemen die je wil om zoveel mogelijk punten te scoren. Wie de meeste punten heeft na drie ronden, die wint het spel.
Setup
De 60 kleurkaarten worden geschud en vormen een trekstapel. Iedere speler krijgt zeven kaarten van die stapel. Er worden van de trekstapel zoveel kaarten open gelegd als het aantal spelers. De kaarten worden stijgend geordend. Iedere speler krijgt vijf scorekaarten - deze zijn allemaal hetzelfde, behalve een uniek symbool op de achterzijde. Er wordt een speler willekeurig gekozen die de vijf kaarten schudt en open voor zich neer legt. De andere spelers leggen hun scorekaarten in dezelfde volgorde voor zich neer.
Spelverloop
De spelers kiezen tegelijkertijd een kaart uit hun hand en leggen die gedekt voor zich neer. Wanneer iedereen klaar is, worden de kaarten omgedraaid en worden deze stijgend geordend onder de kaarten die reeds op tafel liggen. De spelers nemen de kaart boven degene die ze net gespeeld hebben. Deze kaart komt onder de meest linkse scorekaart te liggen indien er nog geen kaart is gespeeld van die kleur. Is er wel al een kaart gespeeld van die kleur, dan wordt deze kaart op die stapel bijgeplaatst.
De net gespeelde kaarten vormen de nieuwe set kaarten in het midden van de tafel. Er wordt verder gespeeld tot wanneer alle spelers nog één kaart in handen hebben. Deze kaart leggen ze, volgens de regels onder een scorekaart - en waarschijnlijk op een reeds bestaande stapel.
Hierna worden de punten geteld. De verdiende punten zijn het aantal kaarten, vermenigvuldigd met de waarde van de scorekaart. Eventuele bonussen worden er nog bijgeteld of afgetrokken als je minpunten hebt.
Voor de volgende ronde blijven de kaarten in het midden liggen. De spelers nemen de kleurkaarten van hun scorekaarten en deze vormen hun nieuwe handkaarten. Er wordt nog één extra kaart van de trekstapel genomen, per speler. In de tweede ronde starten de spelers met acht kaarten, en in de derde met negen.
Na de derde ronden worden de punten opgeteld, wie de meeste punten heeft, die wint het spel.
Naast de gewone speelmodus, is er ook nog een bonusmodus waar je gebruik maakt van de bonuskaarten, en die kan je op verschillende manieren aanvatten. Je kan bijvoorbeeld elke ronde een nieuwe bonuskaart trekken en gebruiken, of zelfs meerdere. Er wordt wel aangeraden, dat als je met meer dan drie bonuskaarten speelt, deze gelden voor het volledige spel, en dat deze niet vervangen worden per ronde. Als je meerdere bonuskaarten gebruikt, mogen er geen met dezelfde letter (A-G) gespeeld worden, dus slechts maximaal eentje per letter.
Materialen
De gebruikte materialen zijn een 104 kaarten, van standaardgrootte en standaardkwaliteit. Er is ook plaats genoeg in het doosje/insert om de kaarten te sleeven.
Conclusie
Mind Up is een snelle filler, waarbij de spelersinteractie aan de hoge kant ligt. Het hangt zelfs vooral van je medespelers af welke kaart je zal scoren, en het is aan jou om daarop te anticiperen en ervoor te zorgen dat je toch wel punten kan scoren.
Overzicht
Speelduur | Ongeveer 20 minuten |
Aantal Spelers | Drie tot zes |
Moeilijkheidsgraad | Met hoe meer, hoe moeilijker |
Voor wie? | Kan gespeeld worden door iedereen, ideaal als snelle filler voor zware bordspelavonden |
Wij danken Geronimo Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.