
Doel van het spel
Er voor zorgen dat je tegenstander nul levenspunten heeft.
Setup
Elke speler ontvangt twee mindbugs die open in het spelersgebied worden geplaatst. De 48 kaarten worden geschud. Elke speler ontvangt er 10. De overige worden terug in de doos gelegd. Deze tien kaarten - per speler - vormen de trekstapel. Deze worden gedekt in het spelersgebied geplaatst. Iedere speler trekt vijf kaarten. Elke speler ontvangt een wijzer, die op '3' gezet wordt. Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
Vooraleer we het gaan hebben over het spelverloop, moeten we eerst praten over de kaarten. Linksboven vinden we de kracht van de kaart, in het midden de naam. Centraal onderaan vinden we de eventuele eigenschap, vervat in een kernwoord - Frenzy, Hunter, Poisonous, Sneaky, Tough - en een eventuele vaardigheid.
De actieve speler heeft de keuze tussen twee acties: ofwel speelt die een kaart, ofwel activeert die een wezen uit zijn spelersgebied. Het spreekt voor zich dat je in het begin van het spel enkel en alleen een kaart kan spelen.
Wanneer een speler een kaart speelt, zijn er twee opties. Ofwel speelt zijn tegenstander een mindbug, waardoor die het wezen in zijn spelersgebied mag plaatsen - en nu dus van hem is. In dat geval is het opnieuw aan de actieve speler om een kaart te spelen. De tegenstander kan dan opnieuw een mindbug inzetten, of niet. In het geval dat de tegenspeler geen mindbug inzet, komt de gespeelde kaart in het spelersgebied terecht. In elk geval moet de actieve speler, na het spelen van zijn kaart, kaarten nemen van zijn trekstapel tot hij er opnieuw vijf op handen heeft.
De speler kan ook een wezen uit zijn gebied activeren. Hij kiest dan welk wezen aanvalt. De tegenstander kan ofwel verdedigen met een wezen uit zijn spelersgebied, of gewoon een levenspunt dalen, als hij niet kan of wil blokkeren. In het geval van het blokkeren wordt gekeken naar de kracht van beide kaarten. De hoogste wint en de verliezer gaat naar de persoonlijke aflegstapel. In geval van een gelijkstand gaan beide kaarten naar de aflegstapel. Lees ook zeker de kernwoorden op de kaarten en de eigenschappen.
Op deze manier gaat het spel verder tot wanneer een speler geen levenspunten meer heeft.
Materialen
Minbug bestaat uit 48 kaarten uit standaardgrootte en dunne kwaliteit. Daarbij zijn er ook nog twee 'dials' of wijzers die je eerst in elkaar moet klikken. Er is in de insert van het doosje genoeg plaats om alle kaarten te sleeven.
Conclusie / Onze Mening
Op het eerste zicht lijkt Mindbug een spelletje waar je wel wat geluk moet hebben, je krijgt immers elk 10 van de 48 beschikbare kaarten. Toch kan je met wat sluwheid ofwel de betere kaarten van je tegenstander in jouw gebied plaatsen met de minbug, of handig gebruik maken van de vaardigheden en kenmerken van de wezens die een lagere aanvalskracht hebben. Heeft de tegenstander bijvoorbeeld er eentje met kracht 10, waarom laat je er geen giftige op los, of richt je rechtstreeks tot de levenspunten met wezens die het kenmerk 'sneaky' hebben.
Ik leg dit spel graag op tafel omdat het snel klaarstaat en de regels zijn vrij simpel. Je speelt een kaart, of je laat een wezen aanvallen. De moeilijkheid zit er in om handig gebruik te maken van de eigenschappen die bijvoorbeeld sommige wezen versterken, of andere verzwakken. Sommige potjes zijn zo om, andere duren iets langer, maar veel langer dan tien minuten duurt het quasi nooit. Dit is een ideaal tweespelerspel met het heads-on concept om even tussendoor te spelen.
Overzicht
Speelduur | 15 -25 minuten, al konden wij steeds afronden rond 10 minuten |
Aantal Spelers | Twee spelers |
Moeilijkheidsgraad | Makkelijk |
Voor wie? | Vanaf 8 jaar, indien kennis van de Engelse taal |
Wij danken Nerdlab Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.