Doel van het spel
Het spel eindigen met meer punten dan je tegenstander(s). Je kan punten verdienen op verschillende manieren.
Setup
De speelmat leggen we in het midden van de tafel. De vier doeltegels, alsook alle puntenfiches leggen we in de buurt. De crashfiche wordt onderaan op de mat op het eerste veld gelegd en elke speler neemt een spelersbord en de fiches in die betreffende kleur. De fiches worden met de vaardigheid omhoog willekeurig geplaatst. Een eerste speler wordt gekozen en die ontvangt het raketbord, de raket zelf en alle dobbelstenen.
De rest van de spelcomponenten zijn verschillende modules, en die mogen voor het eerste spel terug in de doos gestopt worden.
Spelverloop
Elke ronde stelt een kosmische expeditie voor die bestaat uit verschillende fasen.
Eerst en vooral is er de lanceringsfase. Hier kiest de eerste speler - die zo dadelijk de commandant wordt van het voertuig - de astronaut die hij in de ruimte wil sturen. Die fiche plaatst hij op het eerste veld in de raket. Dan, in wijzerzin, leggen alle andere spelers hun astronaut. De verschillende astronauten hebben ook verschillende vaardigheden, die alle beschreven staan in het regelboek.
Sommige astronauten verdienen dubbele punten wanneer ze landen op een planeet, maan of de verre ruimte. Bij een andere verlies je een dobbelsteen wanneer die uitstapt, of er is er één die telt voor dobbelsteenwaarde '1'. Er is er eentje die een parachute heeft en quasi immuun is voor het crashen van de raket, een andere kan uitstappen bij een gebied eentje hoger of lager en de laatste zorgt ervoor dat de raket start bij de satelliet, enkele plaatsen verder dan de startpositie.
Wanneer alle spelers hun astronautfiche op het raketbord geplaatst hebben, is het tijd voor de reisfase. De actieve speler - commandant - plaatst de raket op de startpositie en rolt alle dobbelstenen. Hij groepeert de geworpen waarden en moet daaruit een groep kiezen. De gekozen groep moet ook afgebeeld staan op de huidige positie. Als op die positie een vlam - of nabrander -, een één, en een twee staat, kan hij slechts uit die drie opties kiezen. Wanneer de speler kiest voor een groep waarden, gaat de raket zoveel plaatsen vooruit (bv 2 dobbelstenen met waarde 2 = 4 plaatsen vooruit). Die twee dobbelstenen mag hij de volgende worp niet meer gebruiken. Als de speler de waarden met het nabrandersymbool gebruikt, hoeft hij deze dobbelstenen niet opzij te leggen en mag hij deze dus opnieuw gebruiken bij de volgende worp. Opgelet: een speler rolt altijd met minstens één dobbelsteen. Als er dus een situatie ontstaat waarbij alle dobbelstenen opzijgelegd zouden worden, krijgt de commandant nog altijd het minimumaantal dobbelstenen, wat gelijk is aan één. Er mogen ook meerdere groepen dobbelstenen gebruikt worden, maar dan zal je waarschijnlijk de volgende worp met een kleiner aantal dobbelstenen moeten gooien.
In het geval dat geen enkele geworpen waarde overeenkomt met de waarden op de locaties, crasht het ruimteschip. De fiches gaan dan terug naar de spelers en de crashfiche wordt één veld verder gezet. Het raketbord gaat dan naar de volgende speler en er wordt een nieuwe expeditie gestart. Als het ruimteschip 11 keer crasht, is het spel afgelopen.
Wanneer de raket verplaatst is en niet gecrasht, start de landingsfase. De commandant krijgt als eerste de keuze of hij wil uitstappen op de planeet of op de maan. Daarna mogen de andere astronauten kiezen of ze uitstappen op die betreffende locatie, of niet, en dit van boven naar beneden, ofwel in wijzerzin, gezien de fiches zo geplaatst zijn. Er kunnen meerdere astronauten op een planeet staan, maar slechts één per afgebeelde maan. Wanneer de commandant van de raket stapt, wordt de astronaut wiens fiche het meest boven staat de actieve commandant. Die krijgt dan de dobbelstenen en mag beslissen welke groepen gebruikt worden, enzovoort. De raket blijft wel op de huidige plaats liggen om aan te duiden wie de commandant was deze ronde.
Op die manier worden de dobbelstenen gerold, de raket verder gezet tot wanneer die crasht, of tot wanneer alle astronauten uitgestapt zijn. Daarna wordt de raket links doorgegeven en wordt die speler de commandant van de volgende expeditie.
Het spel eindigt wanneer een speler al zijn acht astronauten ergens op de speelmat heeft kunnen zetten, of wanneer de raket voor de elfde keer crasht.
Daarna is het tijd om de punten te tellen. De punten van de manen worden gewoon opgeteld. Bij een planeet ontvangt de speler die de meeste astronauten heeft de meeste punten, degene daarna de 'zilveren' punten en elke speler die volgt krijgt de 'bronzen' waarde. In het geval dat er meerdere in aanmerking komen voor goud of zilver, telt de volgorde van het afstappen van het ruimteschip. De speler die er met andere woorden het eerste was, gaat lopen met de punten. De waarde voor goud of zilver wordt met andere woorden slechts eenmaal uitgedeeld. Daarbij worden dan nog de eventueel behaalde doelen opgeteld. De speler met de meeste punten, die wint het spel. Bij een gelijkstand wordt de overwinning gedeeld.
Modules
Bij MLEM komen ook een aantal modules die je bij het spel kan toevoegen.
Eerst hebben we de module van de UFO. De UFO zelf wordt geplaatst op het bovenste veld, en voor deze module hebben we de UFO-fiches nodig, zowel de vierkante als degene met de UFO-vorm. Die met de UFO-vorm worden op een stapel gelegd met eerst de hoogste waarde en dan dalend tot de laagste waarde. Bij het begin van elke expeditie wordt er een vierkant fiche omgedraaid. Hierop staan drie dingen:
- De verplaatsing van de UFO. Die daalt nul tot drie velden in de richting van de startpositie van de raket.
- Het aantal beschikbare dobbelstenen - vier, vijf of zes
- Een extra eigenschap, waarvan drie vormen:
- Leg de dobbelstenen die je gebruikt tijdens de reisfase niet weg;
- Herrol alle dobbelstenen;
- Gebruik de afgebeelde dobbelstenen. Hier staan een aantal dobbelstenen op afgebeeld die je mag gebruiken - net zoals die ene astronaut. Opgelet: als je deze waarden gebruikt, gebruik je ze allemaal ineens - dus je mag ze niet opsplitsen over meerdere reisfasen.
Elke speciale eigenschap mag ook maar één keer gebruikt worden. Slaag je erin om na de reisfase te landen op de UFO, dan krijg je de bovenste UFO-fiche en diens punten voor het einde van het spel.
De module ontdekkingen bestaat uit de ovale fiches. Die worden dan gedekt op een stapel gelegd en er worden er vijf van getrokken. Die worden dan op de speelmat gelegd. Ze hebben één van drie eigenschappen: extra punten, een dobbelsteen terugnemen, of een aantal plaatsen vooruit gaan. De eigenschap wordt onmiddellijk toegepast. Wordt er een fiche van de mat genomen, dan wordt er onmiddellijk eentje teruggezet, zodat er ten allen tijde vijf op de mat liggen, tenzij ze allemaal reeds genomen zijn uiteraard.
De laatste module is die van de geheime missies. Elke speler krijgt vier geheime missies waarvan hij er drie houdt. Hier staan manen en planeten op waarbij de astronaut van boord moet gaan. Slaagt een speler er in om één missie te volbrengen, dan krijgt die op het einde twee extra punten, bij twee missies vijf punten en bij drie missies maar liefst tien extra punten. Opgelet: hier zijn dubbele missies aanwezig. Je kan dit, naar onze mening, op twee manieren oplossen. Ofwel wordt er een nieuwe missie getrokken, ofwel moet er een astronaut aanwezig zijn op beide afgebeelde posities.
Materialen
Wat opvalt tijdens het spelen van MLEM is het gebruik van de mooie materialen, met als uitblinker de speelmat. We zien het niet dikwijls dat een bord vervangen wordt door een heuse, edge-stitched speelmat en die draagt als het ware het thema. De mat is wel al snel een meter lang, dus let wel op langs welke kant je deze uitrolt. De houten componenten van raket en UFO zijn degelijk en de rest van het materiaal is dik karton, zowel de spelersborden als de vele fiches. Elk spelersbord heeft ook zijn unieke kat afgebeeld, wat uiteraard alleen maar bijdraagt tot de algemene sfeerschepping. De handige insert mag zeker ook vermeld worden. Hierin passen gemakkelijk de mat, spelersborden, alsook de componenten. In het opbergvak passen alle modules in een gripzakje per module.
Conclusie
MLEM Space Agency is in zijn kern een push your luck spelletje waarbij je moet kiezen om uit te stappen, of de gok te wagen en de dobbelstenen nog eens te rollen, met kans op een crash, of meer punten. Bij het basisspel komt er nog een klein tactisch gegeven met de publieke doelen. Echter vindt MLEM zijn meerwaarde in het gebruik van de modules. Hierbij moet je al wat meer nadenken en zijn er meer posities die je wil halen, hetzij met de raket voor de ontdekkingsmodule, hetzij van specifieke plaatsen met de geheime missies. De UFO module zorgt enerzijds voor een beperking, en langs de andere kant voor een extra vaardigheid. Het is wel aangewezen dat je module per module toevoegt, vooral die van de geheime missie is een toegevoegde, doch simpele, waarde, en niet plots alledrie toevoegt, want dan verlies je wel wat het overzicht. Net door die modules en de eenvoud van het basisspel hebben zowel jonge, maar ook oudere spelers hun plezier met dit spelletje.
Overzicht
Speelduur | Ongeveer 30 minuten |
Aantal Spelers | Twee tot vijf |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk systeem, wordt tactischer met de modules |
Voor wie? | 8+ is de vermelding op de doos, en dat is volgens ons correct |
Wij danken Asmodee voor het ontvangen van een reviewexemplaar.