Doel van het spel
De meeste kracht hebben in de meeste rijken.
Setup
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, tussen beide spelers. De kaarten worden geschud en elke speler ontvangt er vijf. De resterende kaarten worden gebruikt als trekstapel. Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
De spelers spelen beurt om beurt, startende met de startspeler.
Tijdens zijn beurt zal de actieve speler één actie uitvoeren, en daarna kaarten trekken tot wanneer die er vijf heeft. De speler mag kaarten nemen van de trekstapel en/of van de kasteelgebieden op het speelbord.
De verschillende soorten acties zijn:
- Speel een kaart/banier. Je legt één van je handkaarten onder één van de rijken. Je moet hierbij wel met enkele regels rekening houden. De gespeelde kaart moet overeenkomen met het rijk waar je de kaart speelt. Je mag eender welke kaart plaatsen op een lege plek. Wanneer je een kaart op een andere plaatst, moet deze ofwel dezelfde waarde hebben als de kaart eronder, of één waarde hoger, en de kracht van alle kaarten moet steeds zichtbaar zijn.
- Speel een Rainbow Wizard. Speel deze kaart aan jouw kant van het speelbord. Deze kaart negeert plaatsingsregels en mag je gewoon op eender welke andere kaart spelen, alsook een lege locatie.
- Verplaats een Rainbow Wizard. Hierbij zal je deze kaart verplaatsen naar een ander gebied aan jouw kant. Om de beurt te beëindigen neem je de bovenste kaart van de trekstapel en leg je die op het overeenkomstige kasteelgebied op het speelbord.
- Plaats een kaart op een kasteelgebied, die overeenkomt met het rijk afgebeeld op de kaart. Wanneer een Rainbow Castle kaart is gespeeld, mogen er kaarten liggen in het spelersgebied van eender welk rijk. Deze kaart mag ook niet genomen worden op het einde van een beurt.
- Een regenboogbrug maken. Hierbij plaats je de kaart op een kaart die reeds in jouw gebied ligt, en deze vervangt als het ware de volgende kaart in de reeks. Speel dan onmiddellijk de daaropvolgende kaart uit jouw hand. Je hebt bijvoorbeeld ergens een kaart met kracht '2', wanneer je dan deze brug daarop speelt moet je de kaart met waarde '4' op de regenboogbrug kunnen spelen.
- Vervang een regenboogkaart. Hierbij kan je een Rainbow Wizard of een Rainbow Bridge kaart vervangen door een kaart die je daar kan leggen, volgens de plaatsingsregels. Deze ruil mag je ook doen in het gebied van je tegenstander. De verruilde kaart neem je daarna zelf op handen.
Het spel eindigt wanneer de laatste kaart van de trekstapel is genomen. Dan wordt er bekeken wie de meeste kracht heeft per rijk. Wie de meeste rijken controleert wint het spel. Als er een gelijkstand zou zijn in het bepalen van de kracht wint de speler die daar de meeste kaarten heeft gespeeld.
Optionele regels
- Hierbij moet elke kolom starten met een kaart met waarde '1'.
- Je mag meerdere Rainbow Bridge kaarten op elkaar leggen. Bijvoorbeeld een kaart met waarde '2', daarna RB en nog een RB, dan een kaart met waarde '5'.
Materialen
Muster: Raise the Banners bevat een stevig, plooibaar speelbord van dik karton, met heldere kleuren en levendige illustraties. De kaarten hebben een standaard formaat en degelijke kwaliteit. Ook hier springen de krachtige kleuren en sfeervolle illustraties meteen in het oog. De gebruikte iconografie is consistent en duidelijk, waardoor alles makkelijk te interpreteren is.
Conclusie / Onze Mening
Muster: Raise the Banners is een vlot tweespelerkaartspel met eenvoudige spelregels waarbij je wel wat geluk nodig hebt bij het trekken van kaarten. Het kan gebeuren dat je weinig of geen Rainbow Wizard- of kasteelkaarten op hand krijgt, waardoor je soms in het nadeel bent. Gelukkig duren de potjes niet lang, waardoor je meteen een nieuwe ronde kunt starten.
Hoe vaker je Muster: Raise the Banners speelt, hoe meer tactiek en diepgang je er zelf in kunt leggen. Het spel is ook geschikt voor kinderen vanaf acht jaar, al zal de strategische laag voor hen mogelijk wat minder naar voren komen. De variant waarbij je verplicht moet starten bij één banner zorgt voor extra uitdaging, maar kan ook wat frustrerend zijn als je precies de verkeerde kaarten trekt.
Wij vinden Muster: Raise the Banners een leuk en toegankelijk tweespelerspel dat al op jonge leeftijd gespeeld kan worden dankzij de eenvoudige regels. Bij ons komt het vooral op tafel als filler, of wanneer we zin hebben in een snel head-to-head kaartspelletje.
Overzicht
| Speelduur | 10 - 20 minuten |
| Aantal Spelers | 2 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk; afhankelijk van de tegenstander |
| Voor wie? | Vanaf 8 jaar |
Wij danken Play Monkey Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.