My Little Scythe

Verzamel appels en edelstenen, maak nieuwe vriendschappen of start een taartgevecht. Zorg ervoor dat je als eerste je vier prijzen in ontvangst kan nemen en wees de winnaar van het spel!

Doel van het spel

Zo snel mogelijk al je trofeefiches op het speelbord plaatsen.

Setup

Je kiest één van de dieren en de daarbij horende kamptegel. De kamptegels worden geplaatst op verschillende velden in functie van het aantal spelers. De locatie kan je bekijken in het regelboek. Elke speler neemt de twee miniaturen, overeenkomstig met de gekozen kamptegel, alsook de actiepion, trofee- , vriendschap- en de taartfiche in die kleur, en een spelersbord.

Het vriendschapsfiche wordt op plaats '3' gezet op het vriendschapsspoor, de taartfiche op '3' van het taartspoor, en de trofeefiches komen bovenaan het spelersbord te liggen.

Alle missiekaarten worden geschud en worden op het bord geplaatst, op het daarbij horende veld. Hetzelfde wordt gedaan met de magiekaarten en elke speler krijgt er één. De 'power up' tegels worden op de overeenkomstige plaatsen gezet op het spelersbord.

De setuptegel wordt op een willekeurige manier gedekt geplaatst in het midden van het bord. De tegel wordt open gedraaid en de setup wordt afgewerkt, zoals getoond op de tegel - met de verspreiding van appels, edelstenen en queesten. Deze worden enkel aangevuld bij basiskampen. Wanneer er minder dan zes spelers zijn, worden de locaties waar kampen zouden zijn, maar waar geen kamp ligt, niet aangevuld.

De twee miniaturen - of Seekers - plaatst men op het basiskamp. De acht persoonlijkheidskaarten worden geschud en elke speler ontvangt er één. Er wordt een eerste speler gekozen.

Spelverloop

De beschikbare acties worden onderverdeeld in drie grote onderdelen: beweeg, zoek en maak - move, seek en make. Om een actie te activeren, moet de actiepion op het overeenkomstige veld geplaatst worden. Je mag je pion niet laten staan, maar je mag hem wel naar een andere actie in hetzelfde gebied plaatsen. Je mag bijvoorbeeld twee keer een 'zoek'-actie uitvoeren, maar niet twee keer dezelfde. Het doel is om de trofeeën te bemachtigen - dus te verplaatsen naar het speelbord. Hierbij moet je op letten dat je slechts per ronde maximaal één trofee mag verplaatsen. Als je in staat bent om er twee te verplaatsen, moet je kiezen en hopelijk die andere de volgende ronde binnenhalen.

Kies je om te bewegen, dan kan je seeker twee vakjes verder gaan. Heeft die echter een aantal appels of edelstenen vast en wilt hij die zich met hem meenemen, dan mag die echter maar één vakje ver verplaatsen. Tijdens het bewegen kan een speler een bestelling afwerken. Hiervoor moet die vier appels of vier edelstenen hebben en naar het veld van het kasteel gaan. Dit is de enige manier om op het veld van het kasteel terecht te komen. De items mogen verdeeld zijn over de twee miniaturen, maar het moet wel in dezelfde beurt gebeuren. Door een bestelling af te werken, ontvangt de speler een trofee, wordt die getransporteerd naar het basiskamp en ontvangt de speler ofwel één magische spreuk, ofwel twee taarten. De actiepion wordt ook van het bord gehaald - dus je mag de volgende beurt kiezen uit alle acties. Je kan ook gebruik maken van één van de zes portalen om jezelf te transporteren naar het kasteel, of naar één van de andere portalen. Als je op een portaal staat, is een ander portaal maar één vakje ver.

Wanneer je je seeker beweegt in een vakje waar een seeker staat van een andere speler, dan ontstaat er een taartgevecht. De aanvallende speler verliest één vriendschap (op het spoor). Dan nemen de spelers de 'taartdraaischijven' en zetten die een aantal taarten in. Dat aantal mag hun totaal aantal taarten niet overschrijden. Voor elke seeker die meedoet aan het gevecht, mogen de spelers ook een magische spreuk inzetten. Dit zorgt ervoor dat het aantal taarten verhoogt. Beide spelers tonen het resultaat, en degene met het hoogste totaal - van het wiel en de eventuele kaart - wint het gevecht (en ontvangt de trofee), mocht het gelijkstand zijn, dan wint de aanvaller. De verliezer gaat terug naar het basiskamp, en krijgt ofwel twee taarten of een magische spreuk. De actiepion wordt ook van het bord gehaald - dus je mag de volgende beurt kiezen uit alle acties.

Een speler kan ook een beweging van één van zijn miniaturen eindigen op een vakje waar een missie - of queeste. Er wordt een missie genomen van de trekstapel en omgedraaid. Hier zijn drie opties, met de daarbij horende beloningen. Als je iets moet betalen, mag dat betaalt worden van één veld waar jouw miniaturen op staat, of van beide. Som zal je ook beloond worden met items, en deze mag je dan ook verdelen onder de locaties waar je miniaturen op staan. Je kan ook opties kiezen die je vriendschap verminderen, zelfs als je al op '0' staat.

Je kan ook een zoekactie uitvoeren. Dan gooi je met de afgebeelde dobbelstenen. De dobbelstenen staan voor het verspreiden van appels, edelstenen en missies. De items worden afgebeeld in een kleur. De items plaatst de speler in de gebieden, overeenkomstig met de kleur. Appels en edelstenen mag je plaatsen waar je wil, behalve op het kasteel in het midden. Als je items plaatst op een veld waar de seeker van een andere speler staat, dan ontvang je één vriendschap per item. De missiefiche moet geplaatst worden op een veld waar geen seeker, of geen andere missiefiche op staat/ligt. Wanneer er geen items meer zouden zijn in de voorraad, dan kunnen die ook niet op het bord geplaatst worden.

De derde actie is maken. Hier kan je appels omzetten in taarten en edelstenen omzetten in magische spreuken. Je kan ook een Power Up maken. Hiervoor neem je dan drie tegels van dezelfde stapel, kies je er één, plaats je die op je bord, en leg je de overige twee gedekt onderaan de trekstapel.

De speler die er in slaagt vier trofeeën op het speelbord te krijgen - door vier van de acht manieren te bewerkstelligen - krijgen alle andere spelers nog één laatste beurt. In de laatste beurt mag je meer dan één trofee verdienen en plaatsen. Wanneer iedereen gedaan heeft, wint de speler die vier trofeeën heeft geplaatst. Mochten er tijdens de laatste beurt nog meerdere spelers in geslaagd zijn, dan wint de speler met de meeste vriendschap. Indien gelijkstand wint de speler met de meeste appels en edelstenen. Indien nog steeds gelijkstand, delen de spelers de overwinning.

Solo

Het spel kan je ook alleen spelen. Hiervoor gebruik je grotendeels de setup voor twee spelers en neem je het op tegen een virtuele speler. Het gedrag van deze speler wordt bepaald door een reeks kaarten waarvan je er steeds moet trekken. Deze bevatten de beweging en de eventuele gevechten. Je kan van deze speler tijdens de setup ook de moeilijkheidsgraad instellen.

Materialen

De materialen en componenten van My Little Scythe zijn opvallend goed uitgewerkt voor een spel dat in de eerste plaats op kinderen is gericht. Het stevige, grote speelbord biedt duidelijk aangeduide zones voor kaarten, power-ups en andere elementen, ondersteund door heldere en consistente iconografie. De kaarten hebben een standaard formaat en degelijke kwaliteit, waarbij de iconografie consequent wordt doorgetrokken. De miniaturen springen eruit door hun hoge afwerkingsgraad en spreken kinderen extra aan, er is zelfs een schildergids meegeleverd. De edelstenen en appels zijn uitgevoerd in gekleurd plastic dat hun vorm en functie mooi benadrukt. Tot slot is er ook aandacht besteed aan het opbergen van dit alles: de doos bevat een overzichtelijk en praktisch opbergsysteem waarin alle onderdelen netjes een plaats krijgen.

Conclusie / Onze Mening

My Little Scythe weet op een knappe manier een kinderspel te combineren met een vleugje strategie, waardoor het niet alleen toegankelijk is voor jonge spelers, maar ook leuk blijft voor volwassenen. Het spel biedt duidelijke keuzes met drie eenvoudige acties, maar geeft tegelijk voldoende variatie door de verschillende manieren waarop je trofeeën kan verdienen. De taartgevechten, missies en het verzamelen van appels en edelstenen zorgen voor afwisseling en interactie, terwijl het vriendschapsspoor een speels evenwicht toevoegt tussen samenwerken en concurreren.

Een bijkomend pluspunt is dat je het spel zowel solo als tot met zes spelers kunt spelen. De setup wordt aangepast aan het aantal spelers, waardoor de balans in elke samenstelling behouden blijft.

My Little Scythe is een ideaal familiespel dat kinderen spelenderwijs laat kennismaken met de basis van strategiespellen. Het is luchtig, grappig en toch uitdagend genoeg om samen met het hele gezin keer op keer te spelen.

Overzicht

Speelduur45-60 minuten
Aantal Spelers1-6 spelers
Moeilijkheidsgraad Gemakkelijk
Voor wie?Vanaf 8 jaar

Wij danken Stonemaier Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.

64 views
Genre: Children's Game , Exploration , Fantasy , Fighting
Publishers: Delta Vision Publishing , Maldito Games , Ghenos Games , Matagot , (Web published) , Stonemaier Games , Arclight Games , PHALANX , Automa Factory , CrowD Games , Mirakulus , Spiele-Offensive.de
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.