Doel van het spel
De meeste overwinningspunten behalen op het einde van het spel.
Setup
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De seizoensmarkeerder komt op het startseizoen te liggen. In elk district wordt de overeenkomstige schijf gelegd. Hier worden ook willekeurig twee niveau '2' tegels getrokken en één niveau '3'. De resterende tegels gaan terug in de doos. Dit gebeurt voor de vier districten die langs de vier hoeken van het speelbord liggen.
Men kiest willekeurig een set van claim-fiches waarbij ofwel de getallen overeen moeten komen, ofwel de letters. De verschillende soorten kaarten worden geschud en naast het bord gelegd als trekstapels. Van de specialistenstapel worden er vijf open gelegd. Alle grondstoffen worden zo geplaatst dat alle spelers er makkelijk aan kunnen.
Elke speler krijgt een spelersbord en kiest een kleur, dan ontvangt die een aantal vlaggen en huizen en plaatst die op de overeenkomstige velden. De controlemarkers - of authority - worden op '0' geplaatst op alle districten.
Elke speler ontvangt twee stamkaarten en kiest er één. Dan ontvangen de spelers de overeenkomstige minitegel waarop de startgrondstoffen staan afgebeeld. Wanneer de grondstoffen verzameld zijn, wordt de tegel omgedraaid en zien we de proudctiezijde. De spelers ontvangen ook de meeples van de desbetreffende stam.
Elke speler ontvangt ook willekeurig een wetenschapsbord, waarbij elke speler de zijde mag kiezen. Elke speler ontvangt zes basisexploratiekaarten (groen) en twee gevorderde (oranje). Hiervan moet iedere speler drie kaarten op een aflegstapel plaatsen.
Een eerste speler wordt gekozen en ontvangt de desbetreffende fiche.
Spelverloop
Het spel telt in totaal vier ronden. Elke ronde bevat een actiefase, de hoofdbrok van het spel, een een rustfase, waar grondstoffen geproduceerd worden en kaarten bijgetrokken.
In de actiefase zullen de spelers beurtelings één actie uitvoeren. Daarna is het aan de volgende speler in wijzerzin. De beschikbare acties zijn:
Een verkenner of leider sturen in het gebied. Je plaatst je meeple in gebied waar geen leider staat, of geen verkenner van jouw stam. Je krijgt de beloning, of je ruilt de grondstoffen om volgens het gebied waar je de werker plaatst. Met het plaatsen van je werker zal ook jouw invloed in dat gebied ook stijgen op het spoor.- Wanneer je als eerste op '2' komt ontvang je ook de schijf van dat gebied. Wanneer je op '3' komt worden de gebieden van het tweede niveau ontgrendelt en mogen de spelers die minstens invloed '3' hebben hun werkers hier naartoe sturen. Als men op '6' komt wordt ook de tegel van het derde niveau omgedraaid en mogen de spelers met minstens invloed '6' op deze tegel staan. Als er op de tegel waar een werker naartoe gaat een huisje staat, dan ontvangt de speler van wie het huisje is de afgebeelde bonus. Opgelet: je moet de actie van het gebied volledig kunnen uitvoeren, anders mag je jouw werker daar niet naartoe plaatsen. Wanneer een speler al een districtschijf heeft, moet een andere speler die voorbijsteken om de schijf in ontvangst te mogen nemen - dus niet enkel eindigen op dezelfde plaats.
Een exploratiekaart spelen. Om een kaart te spelen moet je één van de afgebeelde kosten - linksboven - kunnen betalen. De grondstoffen gaan dan in de algemene voorraad. Soms staat er ook in het rood iets onder de kosten. Dit is een bepaalde restrictie. Dit kan betekenen dat je op een districtspoor minimaal een bepaalde invloed moet hebben, of dat je een aantal iconen hebt verzameld met andere exploratiekaarten. Op deze kaarten staan ook rechtsonder, naast de naam eventuele overwinningspunten afgebeeld. In het midden onderaan staat het effect afgebeeld. Degene met een lichtgrijze achtergrond geven een eenmalige beloning, met een bruine achtergrond activeren tijdens de productie in de rustfase, met een donkergrijze achtergrond ontgrendel je een nieuwe actie die je dan later kan activeren. Dit is meestal het omzetten van grondstoffen. Degene met een gouden achtergrond hebben een passieve vaardigheid en kunnen tijdens bepaalde acties activeren, of geven bijvoorbeeld bonussen op het einde van het spel. De kaart wordt onder het spelersbord geschoven zodat de vaardigheid en de iconen zichtbaar zijn.
Je kan een specialist inhuren. Hiervoor moet je een aantal voeding betalen, die linksboven afgebeeld staat. Je ontvangt dan de beloning en een nieuwe actie waarbij je energiecellen kan omruilen naar een andere grondstof, boomfiche enzovoort. De kaart wordt onder het spelersbord geschoven zodat de vaardigheid en de iconen zichtbaar zijn. Er wordt een nieuwe specialist van de trekstapel open in het aanbod gelegd.
Je kan ook een vaardigheid gebruiken en die kan je verdelen in drie soorten:
- Je kan een woning zetten in één van de gebieden - om dan later eventueel de bonussen te verkrijgen. Hiervoor zal je 10 supply afgeven om een huisje van jouw spelersbord te plaatsen in een gebied waar je toegang toe hebt. Dus wil je een huisje plaatsen op de tegel van niveau 2 of 3, dan moet je invloed in dat district ook hoog genoeg zijn - om je daar te mogen verplaatsen.
- Je kan de vaardigheid van een specialist gebruiken. Hiervoor ga je energiecellen omruilen tegen andere grondstoffen of beloningen.
- Je kan een exploratiekaart activeren - die je eerder in jouw gebied hebt gespeeld. Hiermee ga je grondstoffen omzetten in andere grondstoffen of beloningen.
Je mag ook twee kaarten op de aflegstapel leggen en een grondstof naar keuze nemen. Dit is een gratis actie, dus je mag, als je dit doet, nog steeds een andere actie uitvoeren. Je mag dit meermaals doen tijdens je beurt.
Wanneer je geen acties meer kan of wil doen ga je passen. Je mag deze ronde dan niet meer mee doen. Wanneer alle spelers hebben gepast gaan we over naar de rustfase. Spelers nemen dan hun meeples terug op hun spelersbord. Alle productie die de spelers hebben verzameld, activeert. Deze staan op hun minitegel, wetenschapsbord, gespeelde kaarten, districtschijven en daarna wordt eventueel de unieke stameigenschap geactiveerd. De spelers krijgen dan een aantal kaarten waarvan de soort afhankelijk is van de ronde die zal starten. Dit staat afgebeeld op het bord - of in het regelboek.
Na vier ronden stopt het spel en worden de punten geteld:
- Je krijgt zeven punten per claim;
- Je krijgt drie punten per gebouwd huisje;
- Je krijgt eventueel punten van het wetenschapsbord;
- Je krijgt punten voor gekochte specialistkaarten;
- Je krijgt punten voor exploratiekaarten;
- Je krijgt punten voor je invloed op de sporen per district. De eerste krijgt zeven punten, de tweede drie en de derde speler krijgt één punt. Als gelijkstand voor de tweede plaats worden de punten van de tweede en derde plaats verdeeld tussen deze spelers. Er worden dan geen extra punten meer uitgedeeld. Indien gelijkstand voor de derde plaats ontvangen de spelers één punt.
De speler met de meeste punten wint het spel. Indien gelijkstand wordt de invloed van de verschillende sporen opgeteld en wint degene die het meest heeft. Indien gelijkstand wint de speler met de meeste supply. Indien nog steeds gelijkstand wordt de overwinning gedeeld.
Science Board en Claims
Elke speler heeft een wetenschapsbord en zal hier progressie kunnen maken. Bij sommige beloningen staat een boompje, en dat moet op het bord geplaatst worden. Je begint steeds onderaan bij het plaatsen van deze boompjes - bij de productievelden - en de daaropvolgende plaats je op locaties die met elkaar verbonden zijn met buizen. Op deze velden staan beloningen zoals grondstoffen, vooruitgang op sporen, overwinningspunten en dergelijke meer. Het kan ook zijn dat er een bepaalde kost is, als de kost niet kan betaald worden, mag dat veld niet geactiveerd worden.
Op de linkerkant van het bord zijn er ook claimtegels. Wanneer een speler voldoet aan de voorwaarden van zo'n tegel, legt hij zijn vlaggetje - claim - hierbij. Een andere speler mag zijn vlaggetje hier niet meer plaatsen. Je kan ook een claim plaatsen als een speler op één van de sporen tot '10' raakt. Eens een vlaggetje ergens ligt, gaat dat ook niet meer weg, zelfs als de voorwaarde hiervoor later niet meer vervuld is.
Materialen
Wij speelden de deluxe edition van Natera: New Beginning, en zoals de naam al doet vermoeden is deze uitvoering werkelijk new level. Elke dierenclan heeft prachtig vormgegeven, unieke meeples die meteen sfeer brengen op tafel. De illustraties op de kaarten sluiten perfect aan bij het speelbord en de spelersborden, waardoor het geheel thematisch sterk aanvoelt.
De houten componenten zijn van hoge kwaliteit en passen netjes in de double-layered spelersborden. Ook het centrale bord is overzichtelijk vormgegeven en bevat handige referenties naar de spelvolgorde en fasen, waardoor je minder vaak in het regelboek hoeft te duiken. De productie is dus niet alleen mooi, maar ook functioneel. Tot slot is er een uitstekende insert voorzien die het organiseren én opruimen van het spel veel eenvoudiger maakt.
Conclusie / Onze Mening
Natera: New Beginning is een thematisch eurospel dat groeit en verandert afhankelijk van het aantal spelers aan tafel. Met twee spelers voelt het eerder als een persoonlijke puzzel waarbij iedereen rustig zijn eigen engine opbouwt en zelden in elkaars weg staat. Zodra je met drie of vier speelt, komt het spel echter veel sterker tot leven. Locaties worden schaarser, geplande acties worden weggekaapt en de concurrentie op de districtssporen wordt veel intenser. De interactie stijgt duidelijk mee met het spelersaantal, wat het spel dynamischer en spannender maakt.
Ondanks de omvangrijke setup en het indrukwekkende uiterlijk voelt het spel tijdens het spelen verrassend toegankelijk. De iconografie is helder, de structuur van de ronden is logisch en de manier waarop nieuwe acties en mogelijkheden zich geleidelijk openen zorgt voor een natuurlijke leercurve. Voor spelers die houden van mid tot heavy eurogames valt Natera dan ook meteen op zijn plaats: het biedt een stevige mix van engine building, resource management, area control en worker placement, die samen een bijzonder bevredigende flow creëren. De asymmetrische clans voegen bovendien een leuke extra laag toe, zonder het spel nodeloos complex te maken.
Met minder ervaren spelers moet je rekening houden met wat downtime, zeker wanneer plannen plots veranderen doordat een actie wordt ingenomen of een kaart uit het aanbod verdwijnt. Tegelijk blijft dat onvoorspelbare element precies wat het spel spannend houdt, zeker wanneer je met meer spelers aan tafel zit.
Natera: New Beginning is een indrukwekkend ontworpen spel dat zowel inhoudelijk als visueel overtuigt. De componenten en het speelbord nodigen uit om meteen te beginnen spelen, en de meegeleverde insert maakt het opzetten en opruimen gemakkelijker. Voor liefhebbers van tactische eurogames is dit absoluut een aanrader.
Overzicht
| Speelduur | 60 - 120 minuten |
| Aantal Spelers | 1 - 4 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld |
| Voor wie? | Vanaf 14 jaar |
Wij danken Horizon Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.