
Doel van het spel
De meeste punten behalen op het einde van het spel.
Setup
Elke speler ontvangt een karakterkaart en een set van fiches in die kleur. Met twee spelers worden alle fiches gebruikt, met drie spelers wordt er een '3' fiche uit het spel gehaald, en met vier spelers wordt er een '3' en '4' fiche uit de set gehaald. Je plaatst je karakterkaart op de 'A' kant, tenzij je een spel speelt voor gevorderden. Als je wel een spel speelt voor gevorderden, plaats je de kaart op de 'B' kant. Hier staat een eigenschap beschreven die je slechts eenmaal mag uitvoeren, waarna je de kaart omdraait naar de 'A' kant. Gebruik je echter de vaardigheid niet, dan ontvang je nog twee extra punten op het einde van het spel.
De start-toverdrankkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er gedekt één. De overige kaarten worden terug in de doos gelegd. De toverdrankkaarten worden geschud en als gedekte trekstapel geplaatst naast het speelgebied.
De opdrachtkaarten worden apart geschud. Van de schemeringopdrachtkaarten worden er drie kaarten open gelegd. Van de maneschijnopdrachtkaarten worden er drie gedekt gelegd. De overige opdrachtkaarten worden terug in de doos gelegd.
De schaduw-toverspreukfiches worden in de buurt gelegd.
De voorwerptegels worden geschud. Er worden er een aantal van willekeurig open gelegd in een rooster, afhankelijk van het aantal spelers. Met twee spelers maak je een 4x4 rooster, met drie spelers 4x5 en met vier spelers 5x5. De resterende tegels worden naast het speelgebied gelegd. Er worden ook tegels op het bosgeestenbord geplaatst. Met twee spelers zijn dat er 4, met drie spelers zijn dat er 5 en met vier spelers zijn dat er 6.
Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
Het spel wordt gespeeld in twee ronden: schemering en maneschijn.
De startspeler - van elke ronde - plaatst zijn laagste toverspreukfiche op een tegel naar keuze in het bos - het rooster. Daarna is het de beurt aan de volgende speler in wijzerzin. Die kiest of hij een toverspreuk met een hoger getal wil uitspreken, of die past. Als die een toverspreuk wil uitspreken, dan kiest die een tegel die orthogonaal grenst aan de huidige hoogste toverspreuk en legt er een fiche op van een hogere waarde die er reeds ligt. Als je geen hoger getal kan leggen, of als je geen fiche op een tegel kan plaatsen, dan moet je passen. Alle fiches blijven in het spel tot wanneer een tegel gewonnen is. Wanneer alle andere spelers hebben gepast, pakt de speler die de hoogste fiche gelegd heeft de bostegel en legt die de fiche omgekeerd. Eens een speler heeft gepast, mag die in die beurt geen spreuken meer plaatsen. De andere spelers - die de tegel niet hebben genomen - mogen hun fiches terugnemen of op het bosgeestenbord plaatsen. Elke speler heeft ook een sterfiche, wanneer die geplaatst wordt, wint de speler die hem heeft gelegd de tegel onmiddellijk.
De speler die de tegel genomen heeft mag geen fiche plaatsen op het bosgeestenbord. De fiche op het bosgeestenbord wordt zo geplaatst dat de waarden van de fiches dalend zijn, van links naar rechts. Wanneer een fiche geplaatst wordt met een waarde die er reeds ligt, dan leggen we die fiche rechts van de fiche die er reeds ligt. Het kan zijn dat er fiches opgeschoven worden en 'van het bord vallen'. Deze fiches gaan terug naar de oorspronkelijke speler.
De speler die de laatste tegel heeft genomen wordt de startspeler in de volgende ronde en moet zijn eerste fiche orthogonaal grenzend plaatsen aan de plek van de net genomen tegel.
Wanneer een speler een tegel heeft genomen, controleert die of die voldoet aan één van de drie schemeringopdrachten. Indien dit zo is, neemt de speler de overeenkomstige kaart. Deze kaart telt mee voor drie punten op het einde van het spel.
Wanneer je als startspeler een fiche plaatst op een tegel waarbij geen andere speler een fiche correct - orthogonaal - kan plaatsen, zal je de volgende maal zelf geen fiche kunnen plaatsen. De volgende speler in wijzerzin wordt dan de startspeler en mag dan een spreukfiche plaatsen op een zelfgekozen tegel.
De startspeler mag er ook voor kiezen om te passen. Het is dan onmiddellijk aan de volgende speler.
Tegels die gewonnen worden, leggen de spelers in hun speelgebied. Sommige tegels zorgen ervoor dat je direct een actie moet uitvoeren als deze genomen worden:
- Oude Runenstenen. Als een speler deze tegel neemt, neemt deze drie toverspreukkaarten en legt er twee onderaan gedekt bij de trekstapel.
- Vervloekte schatkisten. De speler pakt drie tegels en houdt er één. De niet-gekozen tegels worden open op een aflegstapel geplaatst en gaan uit het spel.
De eerste ronde eindigt wanneer alle tegels genomen zijn, of wanneer alle spelers gepast hebben. De spelers voeren dan volgende acties uit:
- De tegels op het bosgeestenbord worden verdeeld. Beginnende met de speler wiens fiche links ligt mag een tegel nemen van het bord. Dan is het de beurt aan de andere spelers, totdat alle tegels van het bord zijn.
- Alle spelers verzamelen de overgebleven fiches en deze worden dalend naast elkaar gelegd. Wanneer gelijkstand wordt er gekeken naar de positie van het bosgeestenbord. De schaduwfiches worden zo geplaatst dat de hoogste waarde (10) onder de fiche ligt met de hoogste waarde, '9' wordt geplaatst onder de daaropvolgende fiche, enzovoort tot wanneer de fiches verdeeld zijn.
- Daarna nemen alle spelers de toverspreuken terug en worden er overtollige fiches afgelegd. Hiervoor ga je kijken hoeveel donkere schaduwfiches je hebt ontvangen. Je doet er een evenveel aanval spreukfiches weg, van de laagste waarden. Als je dus drie donkere spreukfiches ontvangt, zullen jouw '1', '2' en '3' spreukfiches uit het spel genomen worden. Op die manier heeft iedereen eenzelfde aantal fiches.
- De maneschijnopdrachten worden omgedraaid en een nieuw rooster wordt gevormd met de resterende bostegels. Het bosgeestenbord wordt ook opnieuw aangevuld.
De speler die daarnet de laatste tegel heeft genomen van het bosgeestenbord wordt nu de startspeler. Die moet dan beginnen met zijn laagste fiche te plaatsen op een zelfgekozen tegel. In plaats van de gewone toverspreukfiches te gebruiken, mogen nu ook de schaduwfiches gebruikt worden. Deze kun je wel niet naar het bosgeestenbord sturen, en tellen niet mee voor de maneschijnopdrachten.
Wanneer alle tegels van het speelgebied zijn, of wanneer alle spelers gepast hebben, eindigt het spel. Dan worden de tegels van het bosgeestenbord ook verdeeld. Tijdens het spel kan je spiegelstenen verkrijgen. Deze worden dan toegekend - dit zijn tegels die de eigenschappen, maar niet symbolen, van andere tegels kunnen kopiëren.
Daarna ga je over tot de puntentelling. Hoe je de punten bij elkaar optelt wijst grotendeels zichzelf uit, maar staat ook uitvoerig in het regelboek. De speler met de meeste punten wint het spel, en indien gelijkstand wint de speler wiens fiche het meest links ligt op het geestenbord.
Solo
Nocturne kan je ook alleen spelen. Je bereidt dan het spel voor, grotendeels door de setup voor twee spelers te volgen. De solovariant maakt gebruik van een aparte soort kaarten. Deze kaarten tonen het gedrag van de tegenstander: in welk richting hij wil bieden, de kracht ervan, hoeveel hoger of het maximum dat die wil bieden, en of die al dan niet een spreuk zal plaatsen op het bosgeestenbord. Je virtuele tegenstander kan ook opdrachten vervullen. De score kan je vergelijken met de waarden in een tabel.
Familievariant
Wil je spelen met jongere kinderen, dan kan je de regels ook versimpelen. Je haalt er de opdrachten en bosgeestenbord uit, alsook de schaduwfiches. In geval van gelijkstand voor de mysterieuze eieren, krijgen desbetreffende spelers het volledig aantal punten.
Scenario en Prestatie
In deze variant is het de bedoeling dat de prestaties over meerdere spellen wordt bijgehouden. Je kan dan in het regelboek aanduiden welke speler al dan niet bepaalde doelen heeft behaald.
Materialen
De kartonnen tegels zijn dik en stevig. Het geestenbord is daarentegen dun en plooibaar. De personagekaarten zijn groot, maar voelen fragiel aan. De opdrachten- en toverdrankkaarten hebben een miniformaat. De houten componenten zijn robuust en kunnen tegen een stootje. Het artwork bevat prachtige illustraties die perfect aansluiten bij het thema van schemering en maneschijn. Dit draagt sterk bij aan de sfeer en beleving, al voegt het speltechnisch weinig toe.
Conclusie / Onze Mening
Nocturne is een tactisch biedspel waarbij je moet roeien met de riemen die je hebt, terwijl je tegenstander misschien net diezelfde riemen wil hebben. In het begin is het ietwat moeilijk om te kiezen welke richting je uit wil, of net niet? In dat laatste geval kan je er van op aan dat je tegenstander(s) misschien ook die route willen nemen. Tijdens de tweede ronde kan het zijn dat je dan weer in het nadeel bent omdat de juiste tegels er niet liggen, dus je lijntjes wat in verschillende richtingen werpen kan een bruikbare techniek zijn.
In het spel zitten ook enkele mechanismen ingebouwd, dat als je het niet haalt tijdens het bieden, dat je toch een soort troostprijs krijgt als het ware. Als eerste heb je het bosgeestenbord waardoor je wel nog tegels kan halen. Ten tweede heb je dan nog het invoeren van de schaduwspreuken. Spelers die hun kansen wat mislopen zijn in de eerste ronde, krijgen dan sterke spreuken die hun zwakke vervangen. Dit is een mechanisme dat nodig blijkt zodat het spel tot het laatste moment spannend blijft.
Deze komt bij ons op tafel wanneer we zin hebben in een tactisch spel. De leeftijdsindicatie is '+10', en dat is naar ons aanvoelen aan de nipte kant, vooral omwille van het uitdokteren van een strategie en het goed inschatten van de tegenstander. Gelukkig is er ook nog de familievariant die het spel wel wat toegankelijker maakt. Een breinkraker met toch wel wat spelersinteractie is wat je van deze Nocturne mag verwachten.
Overzicht
Speelduur | 30-45 minuten |
Aantal Spelers | 1-4 spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemiddeld |
Voor wie? | Vanaf 10 jaar |
Wij danken White Goblin Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.