Doel van het spel
De meeste punten verzamelen door het meeste te hebben van collecties (kleuren en/of voorwerpen) en de verzamelde munten doorheen het spel.
Setup
Afhankelijk van het spelersaantal (2 of 3/4) worden de tegels willekeurig in stapels verdeeld van een bepaalde hoogte. Daarna wordt het speelgebied gevormd in functie van het aantal spelers. Er worden ook een aantal dieptetegels opzij gehouden. Dit zijn er drie meer dan het spelersaantal. De ongebruikte gaan terug in de doos.
Elke speler ontvangt een spelersbord, plaatst dit met de zijde met de parasol naar boven, en een kubus in zijn kleur. Er wordt een eerste speler gekozen en die ontvangt de daarbij horende fiche.
Spelverloop
Wanneer de actieve speler zijn kubus niet op het speelgebied heeft, plaatst hij deze op de buitenste rand van het speelgebied op een stapel. Hij mag deze plaatsen zoals hij wil, en zelfs met een zijde naar beneden waar zich al een tegel bevindt. De tegel waar hij de kubus dan op plaatst, zal niet meegenomen worden in de volgende beurt.
Wanneer de kubus zich reeds in het speelgebied bevindt, mag de actieve speler deze:
- Rollen: de speler rolt de kubus als het ware naar een andere stapel. De tegels die aan de kubus 'plakken' mogen er niet zomaar van af gepakt worden. Wanneer een stapel leeg zou zijn, wordt daar een dieptetegel geplaatst. Je mag je kubus hierover bewegen, maar hiermee verdien je niets. Als je in een 3/4 spelerspel op de dieptetegel in het midden rolt, mag je direct nog eens rollen.
- Roteren: je roteert je kubus 90°, 180° of 270°, terwijl de kubus op dezelfde stapel blijft liggen.
- Scoren: je neemt de kubus in jouw speelgebied en scoort eventueel tegels. De munten haal je er af en zijn op het einde van het spel drie punten waard. Je bent niet verplicht om alle tegels van de kubus te halen. Voor de tegels die je er wel af haalt, zal je punten scoren. Je kijkt dan naar het aantal dezelfde objecten, ongeacht de kleur en ontvangt hiervoor punten volgende de tabel. De tegels plaats je nadien op je spelersbord. Als je meermaals hetzelfde object in dezelfde kleur hebt, maak je gewoon stapels. In de volgende beurt mag je de kubus weer in het speelgebied plaatsen.
- Overslaan: je mag een beurt overslaan.
Het eindspel wordt ingezet wanneer alle dieptetegels zijn geplaatst. Elke speler tot aan de eerste speler krijgt nog een beurt. Nadien mag iedereen nog eens de scoor-actie uitvoeren.
Daarna worden de punten geteld. Er wordt bepaald wie het meeste heeft in 9 categorieën: de vier kleuren en de vijf soorten objecten.
Wie het meeste heeft van een bepaalde kleur krijgt vijf punten, de tweede krijgt er twee. Voor elk objecttype worden er punten verdeeld. Dit is voor ieder object anders. We verwijzen daarvoor naar de tabel in het regelboek, of afgebeeld op het spelersbord. Wanneer er gelijkspel zou zijn, krijgen alle spelers de punten. Als er gelijkspel is voor de eerste plaats, ontvangt er niemand punten voor de tweede plaats.
Bij deze punten worden ook nog de munten (drie punten per munt) en de verzamelde punten doorheen het spel opgeteld. De spelers met de meeste punten wint het spel. Indien gelijkspel wint de speler met de meeste objecttegels, indien opnieuw gelijkstand delen de spelers de overwinning.
Kinderversie
Als je wil spelen met jongere spelers, kan je de andere zijde van het spelersbord gebruiken. Wanneer er zes tegels op de kubus 'kleven', moet je de kubus onmiddellijk pakken. Het komt er op aan om gewoon de vakken in te kunnen vullen. Je mag slechts één tegel per vakje leggen. Als je er meerdere van dezelfde soort (object + kleur) zou hebben, dan maak je een stapeltje en vervang je een dieptetegel door dit stapeltje. Wanneer een speler alle 16 vakjes heeft geplaatst, wordt de ronde nog uitgespeeld en wint de speler wiens bord vol ligt. Als dat meerdere spelers zijn, wint de speler met de meeste munten. Indien gelijkspel wordt de overwinning gedeeld.
Geavanceerd spel
Met 3/4 spelers kies je een willekeurige dieptetegel en plaats je die in het midden. Bij het plaatsen van een dieptetegel legt men deze met de krachtzijde naar boven. Je kan de actie gebruiken wanneer je kubus naast zo'n blokje ligt - je beurt eindigt onmiddellijk - of wanneer je erop rolt.
Materialen
De materialen van Octocube zijn erg aantrekkelijk. De grote magnetische kubussen, die de octopus voorstellen, voelen stevig aan en werken heel intuïtief wanneer je er tegels mee oppikt. De spelersborden zijn gemaakt van stevig karton en zijn prachtig geïllustreerd in een vrolijk strand- en zeethema. De tegels stellen allerlei objecten voor die je kunt vinden of gebruiken tijdens het varen, wat het geheel nog meer thematisch maakt.
Conclusie / Onze Mening
Octocube heeft ons echt weten te verrassen. Wat opvalt vanaf de eerste beurt, is hoe leuk en intuïtief de magnetische kubus werkt. Het oppikken van tegels voelt intuïtief en speels aan, waardoor iedere beweging van je kubus meteen een kleine puzzel wordt. Het spel combineert toegankelijkheid met verrassende diepgang: kiezen wanneer je rolt, roteert of scoort zorgt voor spannende keuzes zonder het té ingewikkeld te maken.
Dankzij de kleurrijke tegels, het uitnodigende strandthema en de stevige spelersborden voelt het geheel bovendien bijzonder verzorgd aan. De kinderversie maakt het spel dan weer perfect voor jongere spelers, terwijl het geavanceerde spel voor extra uitdaging zorgt.
Wij vinden Octocube een ontzettend fijn spel om als gezin te spelen. Het magnetische mechanisme is niet alleen origineel maar werkt gewoon uitstekend, en het oppikken van de verschillende objecten blijft keer op keer leuk. Dit is zeker eentje dat nog vaak op tafel zal komen.
Overzicht
| Speelduur | 25 minuten |
| Aantal Spelers | 2 - 4 spelers |
| Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
| Voor wie? | Vanaf 8 jaar |
Wij danken voor Sit Down Games het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.