Doel van het spel
Door middel van slim om te gaan met het bouwen van windmolenparken, energie, het bouwen van electriciteitstorens en het binnenrijven van contracten het meeste geld verdienen.Setup
Allereerst leggen we het bord op de correcte zijde. We hebben een zijde voor een solo- of een tweespelerspel, en een zijde voor drie of vier spelers.Het torenbonusbord leggen we in de buurt en we sorteren de torenbonustegels in de A, B en C categorie. Deze fiches leggen we gedekt op de daarvoor voorziene plaatsen. Eens deze allemaal een plaats gekregen hebben, draaien we ze om. De tegels met een 'X' worden uit het spel verwijderd, zodat we de symbolen op het bord kunnen zien. Het torenbonusbord ligt nu klaar. Er is ook een vaste opstelling, als je daar liever mee zou spelen, en die is vermeld in het regelboek.
De specialist-actiekaarten en de specialist-scorekaarten worden afzonderlijk geschud en in de buurt van het bord gedekt geplaatst. De eerste drie kaarten worden getrokken en open geplaatst naast de trekstapels.
Voor Argentinië en Brazilië worden de buitenlandse markt-kaarten geschud en gedekt geplaatst op het daarvoor voorziene veld op het bord. Er worden dan drie contracten van de trekstapel genomen en open gelegd.
Schud de zonne-contracttegels en leg deze tegels open op de daarvoor voorziene locatie op het speelbord.
De (ronde) verbindingstegels worden opgesplitst volgens hun achterzijde: A of B/C. Deze worden geschud en in de daarvoor bestemde velden in het A-gebied of B- en C-gebied geplaatst. Degene die niet gebruikt zijn gaan terug in de doos.
De scoretegels worden verdeeld in twee categorieën: I en II. Deze stapels worden afzonderlijk geschud en er wordt een tegel getrokken van beide stapels om in de vlakken van de eindscore te plaatsen. De stapels worden dan samen geschud en dan wordt er één getrokken voor de eerste en de tweede scoretelling. Tijdens het eerste spelletje kan je gebruik maken van de introductietegels.
Elke standaard-contracttegel wordt open geplaatst in het daarvoor voorziene vakje, in de zones A, B en C. De niet-gebruikte tegels gaan terug in de doos.
De afgelegen-contracttegels (bruine fiches) worden geschud en worden er op de daarvoor voorziene velden gelegd. Wat niet gebruikt is, gaat terug in de doos.
Per speler worden er zes batterijen rechtsonderaan het bord gelegd. De 2 zone B-kortingsborddelen worden in de buurt gelegd, alsook de geldfiches en risicokapitaaltegels.
Eens alles op het bord klaarligt, beginnen we aan de spelersetup.
Elke speler kiest een kleur en ontvangt daarvan een bedrijfsmat, drie actiefiches, twee houten schijven die we al mogen plaatsen op het beurtvolgorde- en tijdspoor, één netwerkbord. Op deze laatste plaatsen we 27 houten transformators; die zijn allemaal genummerd en we plaatsen die in de correcte kolommen (nummer 1 in kolom 1, enzovoort). We plaatsen op ons netwerkbord ook nog de zeven electriteitstorens. De vijf bulldozers en de elf windmolenparken plaatsen we in het linkse gebied van ons netwerkbord. De energiefiche plaatsen we onderaan op '1' en de vijf inkomstenfiches bovenaan in het meest linkse vakje.
Elke speler ontvangt ook acht basis-actiekaarten, één start-verbindingstegel, één batterij (die we van het speelbord nemen), $25 en de zeven netwerktegels.
De speler die als eerste staat op het beurtvolgordespoor, die begint het spel.
Spelverloop
Het spel duurt een variabel aantal ronden, die jaren voorstellen. Elk jaar bestaat steeds uit drie vaste fasen, en ééntje die geactiveerd wordt wanneer aan bepaalde voorwaarden voldaan is.De actiefase
In de actiefase zal zich het grootste deel van het spel afspelen. Elke speler zal drie acties uitvoeren, deze aanduiden met een actiefiche op zijn bedrijfsmat, en de daarbijhorende effecten uitvoeren.De eerste actie die je kan uitvoeren, en die je waarschijnlijk ook het meeste zal doen, is het spelen van een actiekaart. We merken eerst en vooral op dat we een actiekaart moeten spelen op onze bedrijfsmat. We kunnen deze zowel bovenaan- als onderaan plaatsen. Het is van belang dat we zien dat elke kaart een effect heeft, dat je kan zien in het midden, en dat elke kaart een kader heeft - bovenaan en onderaan - waarop hetzelfde staat. In deze kader staat vermeld welk effect erna zal plaatsvinden en wat de eventuele vereisten zijn om deze kaart in deze zone te mogen spelen. Je hebt bijvoorbeeld een electriciteitstoren nodig om een contract te kunnen spelen.
Als we dan kijken naar onze bedrijfsmat zien we dat als we een kaart plaatsen op onze bedrijfsmat, we deze veelal kunnen plaatsen zodat één zone (A, B of C) zichtbaar is. De zichtbare zone is de zone waarin het effect zal plaatsvinden. Deze acties, en meer staan allemaal vermeld in het spelersoverzicht - player aid. Met deze kaarten zal je windmolens of electriciteitstorens bouwen, bulldozers op het bord brengen of verplaatsen en dergelijke meer. De combinatie van de gespeelde kaart en het veld waar je hem in plaatst geven dus de zone aan, maar ook de eventuele verkregen energie en de eventuele kost. Het is belangrijk om te weten dat, wanneer je iets bouwt, je dit moet doen op een veld waar een bulldozer staat - dus van jou, of die van een tegenspeler. Je betaalt de kost aan de bank - wanneer je die bouwt aan jouw eigen bulldozer - of je betaalt aan je tegenspeler, waarna die zijn bulldozer mag verplaatsen.
Wanneer je een windmolenpark of bulldozer op het bord plaatst, doe je dit vanuit je reserve op het netwerkbord, wanneer je een electriciteitstorens plaatst, neem je de eerstvolgende linkse van dit bord. Door deze torens te bouwen zal je nieuwe contracten mogen vervullen, die staan telkens duidelijk vermeld op het netwerkbord en wanneer je de vijfde plaatst krijg je ook nog extra bonussen. Wanneer je zo'n contract vervuld, neem je die fiche van het bord en plaats je een transistor op het speelbord, en komt die fiche in je netwerkbord te liggen. Dat contract zal, naast de kost op je bedrijfsmat, ook nog energie kosten - wat afgebeeld staat op het speelbord, of op de contractfiche. Als je zo'n transistor neemt, kan het zijn dat je een bonus onmiddellijk ontvangt. Wanneer je dit voor de eerste keer doet, moet je kiezen tussen de drie startposities, de volgende transistoren moeten allemaal 'verbonden' zijn. Soms is dit sowieso het geval en soms moet er aan bepaalde eisen of kosten voldaan worden. Met die contracten zullen je inkomsten verhogen, soms zullen die over een bepaalde drempel gaan, waarbij de speler een specialistkaart mag nemen. Je kan ook buitenlandse markt-contracten vervullen. Hiervoor betaal je een aantal batterijen, afgebeeld op de kaart - je moet hiervoor wel een electriciteitstoren in de desbetreffende (B) zone hebben - en je ontvangt onmiddellijk de inkomsten van de afgebeelde fiches van je inkomstenspoor.
De tweede actie die je kan uitvoeren is gewoonweg alle gespeelde actiekaarten terugnemen. Je kan dit alleen maar doen als je twee of meer kaarten op je bedrijfsmat hebt liggen. Je krijgt ook alle eventuele verbindingstegels terug - die je meestal kan plaatsen op windmolenparken. Je fiche op het tijdspoor gaat één vakje vooruit, bovenop fiches die daar al eventueel liggen. Daarna plaats je jouw beurtvolgordefiche naar het vakje er direct onder, op dat spoor, maar in dezelfde positie.
De derde actie die je kan uitvoeren is een batterij nemen van de reserve - dus van het speelbord. Daarna plaats je jouw beurtvolgordefiche naar het vakje er direct onder, op dat spoor, maar in dezelfde positie.
De consolidatiefase
Wanneer alle spelers drie acties hebben uitgevoerd gaan we over naar de volgende fase. De spelers voeren al deze stappen, zelfs eventueel tegelijkertijd, uit.- De spelers nemen hun actiefiches terug van de bedrijfsmat en plaatsen die in hun spelersgebied.
- De spelers nemen van de bovenste of onderste rij de meest rechtse actiekaart terug op handen. Eventuele verbindingstegels worden terug in het spelersgebied gelegd.
- Er wordt een lijn getrokken van jouw energiefiche - op het energiespoor - naar het electriciteitstorenvakje naar boven. Voor elke zichtbare batterij, links van deze lijn, krijg je een batterij.
- Je krijgt inkomsten naargelang je inkomstenfiches.
- Je tijdspoorfiche gaat één vakje vooruit
De beurtvolgordefase
De beurtvolgordefiches op de bovenste rij worden aan de kant gelegd.De fiches op de tweede rij worden naar boven gelegd en worden aangepast in functie van de spelersfiches op het tijdspoor. Degene die het verste zitten, komen eerst aan de beurt. Als er meerdere op dezelfde plek liggen, wordt de kleur die bovenaan ligt als verder beschouwd.
De beurtvolgordefiche die opzij werden gelegd volgen dan, en opnieuw wordt het tijdspoor hier gevolgd, om de volgorde te bepalen.
De scorefase
Tijdens het spel zullen er drie scorefasen zijn. De fasen worden actief wanneer alle fiches van het tijdspoor het overeenkomstig veld bereikt hebben. Wanneer dit nog niet geval is, gaan we gewoon verder met het volgende jaar.In de eerste scorefase kijken we enkel naar de bovenste helft van de scoretegels, in de tweede scorefase kijken we naar de onderste helft. In beide mogen ook nog specialist-scorekaarten gespeeld worden.
Tijdens de eindscore worden beide helften van de tegels gescoord, mogen er nog specialist-scorekaarten gespeeld worden, nog eindscore torenbonustegels en moet je de eventuele investeerders terugbetalen.
De speler die op het einde van het spel het meeste geld heeft, die wint het spel.
Materialen
De gebruikte materialen voor de kartonnen componenten zijn ongeveer drie mm en duurzaam. De vele houten componenten zijn mooi afgewerkt en daar zijn er wel een hoop van. Alle componenten worden mooi opgeborgen in de insert of in de player trays, waardoor de setup sneller is.Conclusie / Onze mening
Laten we maar direct met de deur in huis vallen: Pampero is een beest om op tafel te leggen. Het is niet zozeer het spelbord dat veel plaats inneemt, maar ook het netwerkbord, dat iedere speler heeft.Wanneer ik voor de eerste keer door het regelboek van Pampero bladerde en nadien diens spelersoverzicht, kwam alles nogal bombastisch over. Dat samen met de vele - maar hoogkwalitatieve - componenten zorgen voor een bepaalde 'vrees' voor het starten van een spel. Gelukkig gebruikte de ontwikkelaar nogal eenduidige iconografie en na enkele ronden - of jaren - viel het al bij al nog mee. De spelershulp is zeer goed en echt alles staat er in uitgelegd. Pampero zal je toch enkele malen moeten gespeeld hebben, eerst en vooral om je eigen strategie te ontwikkelen, en eens je die ontdekt hebt, die van anderen te lezen en eventueel stokken in de wielen te kunnen steken. Een atypisch kenmerk van deze Pampero, in tegenstelling tot de vele andere euro's, is dat je je dollars naar andere spelers kan sturen. Met een tweespelerspel is dit een dynamiek die niet veel gebruikt werd, maar in een drie- of vierspelerspel kunnen spelers 'elkaar vinden' en op die manier geïnvesteerde dollars terugkrijgen van de andere speler(s). Hopelijk ben jij net niet degene die niet in dat circuit zit, want dan zal de overwinning behalen zeer moeilijk worden. Met het gepaste gezelschap bereikt deze zeker en vast onze speeltafel.
Overzicht
Speelduur | 120 minuten |
Aantal Spelers | Eén tot vier |
Moeilijkheidsgraad | Moeilijk, maar eens je de iconografie begrijpt tussen medium en moeilijk |
Voor wie? | +14 is de vermelding op de doos en dat is terecht, dit is een expertspel |
Wij danken Intrafin voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.