
Doel van het spel
Ervoor zorgen dat al jouw passagiers hun bestemming bereiken. De speler die hier als eerste in slaagt wint het spel.
Setup
Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De brandstofwijzer wordt op nul gezegd. Iedere speler neemt een langwerpige kaarthouder en neemt vier groepen passagiers van dezelfde kleur - 1, 2, 3 en 4 passagiers. De kleinere houders worden ook uitgedeeld (twee houders voor twee of drie spelers; en één houder voor vier tot zes spelers) en elke speler ontvangt douanekaartjes in functie van het aantal spelers (twee of vier spelers ontvangen vier douanekaarten per houder; drie, vijf of zes spelers ontvangen drie douanekaarten per houder).
Elke speler trekt vier instapkaarten en vier bestemmingskaarten en plaatst deze willekeurig in de houders. Wanneer een bestemming dezelfde is als de instapkaart, worden deze afgelegd en worden er nieuwe genomen voor die groep passagiers.
Speel je met twee of drie spelers, dan wordt een groep van twee passagiers van een niet-gekozen kleur in het vliegtuig geplaatst. Van de overgebleven douanekaartjes wordt het bovenste kaartje getrokken. Op die locatie wordt het vliegtuigje geplaatst op het spelbord. Als een speler een groene instapkaart heeft, mag die de overeenkomstige passagiers in het vliegtuig plaatsen. De instapkaart wordt open op de aflegstapel gelegd.
Er wordt een eerste speler gekozen.
Spelverloop
De actieve speler gooit met de dobbelstenen. De som van de ogen wordt opgeteld met de resterende brandstof van de vorige beurt - in de eerste ronde is dit nul. Gooi je dubbel, dan mag je de som maken en opnieuw de dobbelstenen rollen. Als je voldoende brandstof hebt, dan kan je naar een andere stad vliegen. Je mag steden voorbijvliegen als je wil en het brandstofverbruik wordt aangepast op het speelbord.
Je hoeft niet noodzakelijk iets te doen in de stad waar je landt. Het is ook mogelijk dat je niet kan vliegen als je te weinig brandstof hebt.
Wanneer het vliegtuig is geland vraagt de actieve speler of er passagiers moeten uitstappen. Indien dat het geval is, wordt de bestemmingskaart op de aflegstapel gelegd en worden de passagiers in het veld van de douane geplaatst.
Daarna wordt gevraagd of er passagiers gaan instappen. De instapkaart wordt op de aflegstapel gelegd en de passagiers nemen plaats in het vliegtuig. Dit wordt gedaan in wijzerzin vanaf de actieve speler. Als er geen plaats is, kunnen er geen passagiers bij in het vliegtuig.
Daarna mogen er douanekaarten gespeeld worden. Een speler die een douanekaart heeft van de huidige locatie van het vliegtuig mag de speler één groep passagiers van één tegenspeler uit het vliegtuig of de douane verwijderen. Die spelers nemen de groep passagiers terug, en nemen een nieuwe instapkaart en bestemmingskaart en leggen de oude op de aflegstapel.
Mocht er dan plaats vrijgekomen zijn in het vliegtuig dan mogen de spelers nog last minute instappen. Spelers mogen dan instappen mocht er daarnet niet genoeg plaats zijn, of mogen instappen als je een nieuwe instapkaart hebt ontvangen.
Alle passagiers in de douane worden nu uit het spel genomen en dan is het aan de volgende speler in wijzerzin.
Het spel eindigt wanneer een speler erin slaagt al zijn passagiers uit het spel te brengen.
Materialen
Het spelbord bestaat uit dik karton. De passagiers bestaan uit zeer dun karton en de plastic voor de houders is ook vrij dun. De kaartjes van het instappen, bestemming en douane moet je ook uit drukborden halen, dus daar kan wel nog wat rest aan zitten. De componenten zijn passend voor zowel de doelgroep als het spel zelf.
Conclusie / Onze Mening
Passaportas is een toegankelijk familiespel met een mix van plannen, geluk en interactie. Het spelmechanisme draait om het efficiënt plannen van vluchten en het slim beheren van passagiers, terwijl het pestelement zorgt voor onverwachte wendingen. De dobbelstenen voegen een geluksfactor toe, maar door de keuzes in passagiersbeheer en het spelen van douanekaarten kan je het spel toch wat sturen.
Passaportas is een leuk spel voor gezinnen die houden van lichte strategie met een speels interactief element. De combinatie van plannen, dobbelgeluk en het dwarsbomen van tegenstanders maakt het spannend, al kan het frustrerend zijn voor spelers die minder van pestmechanismen houden.
Overzicht
Speelduur | 30-45 minuten |
Aantal Spelers | Twee tot zes spelers |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Vanaf 8 jaar |
Wij danken Jorta Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.