Doel van het spel
Er moeten zoveel mogelijk strijders - met de strijderafbeelding open - van jouw geallieerde clans liggen op het einde van het spel.
Setup
Elke speler krijgt zes kaarten. Speel je met minder dan vier spelers, dan wordt er nog een trekstapel in de buurt gelegd. Piggy wordt in het midden tussen de spelers gelegd. Iedere speler ontvangt ook één clankaart die geheim gehouden wordt voor de andere spelers. Er wordt een eerste speler gekozen.
Spelverloop
Elke speler speelt in zijn beurt één kaart, orthogonaal grenzend aan een andere, en mag Piggy wisselen van plaats met een kaart die naast het varkentje ligt, voor of na het plaatsen van zijn kaart. De Piggy-kaart telt ook als een beurskaart en is ongevoelig voor de effecten van de strijders.
De huidige speler kiest of hij een kaart legt met de beurskant naar boven - gedekt - of met de strijderzijde naar boven. Je moet er in de eerste plaats op letten dat de kaart wordt geplaatst in een 5x5 rooster. Dit betekent dat je geen kaart mag plaatsen buiten dit gebied.
Wanneer een speler kiest voor de beurskant, is er weinig aan de hand, maar wil de speler een kaart plaatsen met de strijderzijde naar boven, dan moet er naar enkele voorwaarden gekeken worden. Linksboven staat er bij elke strijderkaart een getal - één tot drie. Dit is de prijs die je moet 'betalen' om de strijder te mogen leggen. Concreet betekent dit dat, op de locatie waar je de kaart wil leggen, er gekeken wordt naar de rijen en kolommen. Wanneer het aantal beurzen - kaarten met de beurskant naar boven - geteld in die rijen en kolommen, minstens even groot is dan het getal op de kaart, dan mag die kaart geplaatst worden. Als er een kaart is geplaatst en je speelt met minder dan vier spelers, dan wordt er een kaart getrokken van de trekstapel.
Eens er een strijder ligt, mag ook de vaardigheid van die strijder geactiveerd worden:
- Orc (groen): zorgt ervoor dat een andere (aangrenzende) strijder naar de beurskant wordt gedraaid;
- Viking (blauw): zorgt ervoor dat een kaart met de beurskant naar boven, omgedraaid wordt;
- Ridder (rood): beschermt de aangrenzende kaarten tegen eventuele effecten van andere clans, maar is zelf nog vatbaar voor de effecten van een andere clan;
- Magiër (paars): je mag een aangrenzende kaart in je hand nemen en een andere plaatsen. Heb je een kaart genomen met de beurskant naar boven, dan moet je er eentje op die manier plaatsen, heb je een strijder opgenomen, dan moet je opnieuw een strijder leggen, volgens de regels waarmee je die strijder mag plaatsen - het effect van die strijder mag niet toegepast worden.
Wanneer alle kaarten liggen en er dus een 5x5 rooster is, tellen de spelers het aantal strijders die overeenkomen met de banners van hun geallieerde clans. De speler die de meeste strijders heeft liggen, die wint het spel. Bij een gelijkstand draaien die spelers een beurskaart om en wordt gekeken of er dan een winnaar is, indien nodig wordt deze actie herhaald.
Materialen
De materialen zijn 25 vierkante kaarten, uit stevige kwaliteit.
Conclusie
Ondanks het vrij simpele concept en de eenvoudige regels, is Pook een tactisch spelletje met veel spelersinteractie. Sommige zullen stokken in je wielen steken, terwijl andere je een duwtje in de rug geven. De clankaarten zijn overigens zo samengesteld dat het veelal voorvalt dat er minstens één clan bij meerdere spelers voorkomt. Gezien er ook meer clankaarten zijn het aantal spelers (zes tegenover vier), zorgt dit ook voor voldoende variatie. Pook is een snel spelletje voor even tussendoor, maar je laat het zelden bij één potje.
Overzicht
Speelduur | Tien minuutjes |
Aantal Spelers | Twee tot vier |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | +10, maar het kan iets jonger |
Wij danken Fox Troll Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.