
Doel van het spel
Ervoor zorgen dat de Faith - kan je grofweg beschouwen als levenspunten - van de tegenstander tot 0 gereduceerd wordt.
Setup
Elke speler kiest een factie. Hiervan wordt een godheid (Deity) en drie kampioenen (Champions) gekozen. Uit de resterende kaarten moet de spelers er 40 halen om mee te spelen. De andere kaarten gaan terug in de doos. Deze kaarten moeten 25 troepen (allies) bevatten, en de andere kaarten mogen opgesplitst worden in actiekaarten en uitrusting. Sommige kaarten komen een aantal keer voor in de stapel, maar je mag er slechts een bepaald aantal uit kiezen. Je mag drie dezelfde 'basic' kaarten hebben, twee 'epic' en één 'mythic'. Tot welk type de kaart behoort staat aangegeven onderaan de kaart.
De spelers plaatsen zich tegenover elkaar en krijgen elk een speelmat. Deze worden tegenover elkaar gelegd en vormen het strijdveld. Hierop plaats je jouw godheid op de aangegeven plek met de 'Divine Intervention' kaarten eronder. Jouw kampioenen plaats je, afwisselend per speler en één per één, op de aangeduide gebieden, alsook je zelf geconstrueerde deck kaarten. Let er op dat je jouw kampioenen niet op hun 'empowered' zijde legt. In jouw kaarten zullen ook portalen (Portals) zitten. Je kiest er negen en verdeelt die in drie stapels. Deze stapels komen op de aangeduide gebieden te liggen.
De spelers schudden de kaarten en trekken er vijf. Als er kaarten zijn waarmee de spelers niet willen starten, worden deze onderaan de trekstapel geplaatst en trekken de spelers er zoveel bij als ze weggestopt hebben.Elk speler begint met 0 stamina. De Faith- en staminapunten kan je bijhouden met een dobbelsteen, een papiertje, of een app die beschikbaar gesteld is door het spel. De Faith punten vind je rechtsboven bij je godheid.
Een eerste speler wordt gekozen, deze mag nog niet aanvallen gedurende de eerste beurt.
Spelverloop
Een speelbeurt bestaat uit drie verschillende, grote fasen.
Allereerst heb je de voorbereidingsfase. Alle creaturen/soldaten gaan van de Deploy-zone naar de Charge-zone. Eventuele vaardigheden worden uitgevoerd. De kaarten die je eventueel in je Rearguard hebt geplaatst mag je - maar moet niet - terug op handen nemen. Je ontvangt twee stamina en je mag eventuele statussen van kaarten nemen voor de kost van twee stamina.
Dan heb je de actiefase, en dit is de hoofdbrok van het spel. Hier kan je je soldaten op het veld plaatsen bij de Deploy-zones, opofferen, actiekaarten spelen, portalen openen en je kampioenen laten aanvallen.
Wanneer je een portaal wil openen, zal dit je iets kosten. Rechtsboven op je allies - soldaten/creaturen - staat een getal. Deze kaarten zullen liggen ofwel in je Deploy-zone ofwel in je Charge-zone. In het midden op de achterzijde van een portaal staat een kost. Je moet je allies opofferen om deze portalen te openen. De som van de getallen rechtsbovenaan moet groter zijn of gelijk aan de afgebeelde kost op het portaal. Op dat ogenblik worden er normaal Faith-punten bij de tegenstander afgetrokken. De portalen kunnen gesloten worden door andere kaarten/effecten, of worden gesloten als je een nieuw portaal opent. De kaart komt dan gedekt onderaan de desbetreffende stapel terecht.
Die portalen open je om je kampioenen te laten aanvallen. Op deze kaarten staat een effect, aanvalskracht en defensieve kracht. Je hebt ook stamina nodig - rechtsboven - om je kampioenen te activeren. Elke kampioen kan je slechts één keer activeren, als je de kost kan betalen, en als het overeenkomstig portaal geopend is. Wanneer een kampioen aanvalt, wordt het verschil berekend tussen de aanvalskracht van de aanvaller en de defensieve kracht van de verdediger. Is er nog aanvalskracht over, dan gaat dit af van de Faith-punten van de verdediger. Is er echter nog defensieve kracht over, dan gaat dit overeenkomstig getal afgetrokken worden van de Faith-punten van de aanvaller. Op elke godheid staat ook vermeld hoe je je kampioenen sterker kan maken - empower - en dan wordt de kaart omgedraaid naar die zijde. Er zijn ook uitrustingskaarten in het spel. Als je zo'n kaart wil spelen, plaats je die onder een gekozen kampioen. Elke kampioen mag slechts één uitrustingskaart hebben. Deze kaarten passen de statistieken aan van de kampioen en/of zorgen voor extra effecten.
Actiekaarten mogen gespeeld worden, en reactiekaarten mogen gespeeld worden tijdens de beurt van de tegenstander. Divine Intervention kaarten kan je slechts eenmaal spelen en kosten één Faith.
In de derde fase van het spel ga je alle gespeelde en gebruikte kaarten op de aflegstapel plaatsen. Je trekt kaarten bij tot je er vijf in handen hebt. Is je trekstapel op dit ogenblik leeg? Dan verlies je het spel onmiddellijk.
Een speler verliest het spel als zijn Faith gereduceerd is tot 0, of wanneer die een kaart moet trekken van zijn trekstapel, maar niet kan.
Materialen
Het spel bevat een grote hoeveelheid kaarten van standaardformaat en -kwaliteit. De iconografie is duidelijk en er is een player aid met de uitleg van enkele kernwoorden. De afbeeldingen op de vele kaarten sluiten goed aan bij de sfeer en het ras dat je gekozen hebt.
Conclusie / Onze Mening
Portals & Champions is een spel in de categorie easy to learn, hard to master. De regels zijn vrij eenvoudig en het spel speelt zeer soepel. Er zit een zekere flow in, wat aangenaam is om te ervaren.
Wil je het spel echter écht goed leren kennen en spelen, dan is het aangeraden om alle zes sets (twee sets per doos) aan te schaffen. Zo leer je de tegenstanders beter kennen, kan je je favoriete factie kiezen en vooral veel tijd investeren in het samenstellen van je deck. Je mag slechts veertig kaarten gebruiken, dus selectief zijn is de boodschap. Daarbij moet je ervoor zorgen dat je allies, actions, champions, equipment en portals goed op elkaar afgestemd zijn, zodat je vlot combo’s kan opzetten.
Portals & Champions zullen wij vooral bovenhalen wanneer we zin hebben in een head-to-head deckbuilder waarbij we ook de tijd nemen om ons deck samen te stellen. Als we wisselen van factie, is het handig om de gekozen kaartcombinaties bij te houden, zodat we de volgende keer niet helemaal vanaf nul moeten herbeginnen.
Overzicht
Speelduur | 30 - 60 minuten |
Aantal Spelers | 1-4 spelers |
Moeilijkheidsgraad | Afhankelijk van de tegenstander |
Voor wie? | Vanaf 14 jaar |
Wij danken GeekSmith voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.