Doel van het spel
Zoveel mogelijk punten bijeen sprokkelen door gebruik te maken van de bonuslijnen en/of de scores op het juiste moment te bevriezen.Setup
Iedereen krijgt een scoreblaadje, een eerste speler wordt gekozen.Spelverloop
De speler gooit zes dobbelstenen. Hij heeft maximaal drie worpen om voor hem het beste resultaat te bekomen. De speler kan een kleur kiezen, waarvan hij de dobbelstenen aan de kant legt. Hij mag dan nog tweemaal de andere dobbelstenen gooien om zijn resultaat te verbeteren. Hij is niet verplicht om drie worpen te doen.Op het einde bekijkt de speler zijn resultaat en kiest hij de kleur die hij zal aanduiden op zijn scoreblaadje. Dit is het geval wanneer de speler geen enkele schedel als resultaat zou geworpen hebben.
Rolt de speler een schedel, dan legt hij die automatisch opzij. Op het einde van zijn drie worpen mogen de andere spelers dan gebruik maken van de andere dobbelstenen dan degene die de actieve speler heeft gekozen. Heeft de actieve speler bijvoorbeeld twee schedels, drie oranje en één groene dobbelsteen geworpen en kiest hij ervoor om de velden bij de oranje aan te duiden, dan moeten de andere spelers één kruisje plaatsen bij de groene kleur - tenzij de andere spelers die kleur al bevroren hebben.
Een speciaal geval doet zich voor wanneer er bijvoorbeeld één of twee schedels geworpen zijn en de andere dobbelstenen zijn van dezelfde kleur. De andere spelers mogen dan geen kruisjes zetten, aangezien de actieve speler al kruisjes zal zetten bij die kleur. Rolt de actieve speler drie of meer schedels, dan stopt hij met werpen en mag hij geen kruisjes zetten. De andere spelers moeten dan wel nog zijn resultaat gebruiken om kruisjes bij te zetten.
Naast de schedel en de vijf kleuren vinden we ook nog het jokersymbool op de dobbelstenen terug: een bloem. Let hierbij op bij het gebruik van het woord 'joker'. Dit betekent niet dat je de bloemwaarde mag gebruiken om bij een andere kleur op te tellen, maar deze bloemen zijn een soort apart die eender welke kleur kan voorstellen. Rol je bijvoorbeeld twee bloemen, één schedel en drie groene dobbelstenen, dan kunnen die twee bloemen eender welke kleur (ook groen) voorstellen. Kies je dus voor de bloemen, dan zal je slechts twee kruisjes plaatsen.
Punten verdienen
Nu we weten hoe een beurt in elkaar zit en hoe we moeten dobbelen, is het tijd om te leren hoe we punten kunnen scoren, en dat kan op drie manieren.De eerste manier is gebruik te maken van de bonuslijnen. Je ziet op het scoreblaadje drie rode, verticale lijnen. De speler die als eerste alle kruisjes heeft geplaatst bij alle kleuren, die verdient het bovenste resultaat dat onder die lijn vermeld staat. De andere spelers kunnen nu enkel nog de waarde daaronder behalen. Op die manier zijn er drie bonussen te verdienen doorheen het spel.
De tweede manier is door een bepaalde waarde te bevriezen. Je zal zien dat bij waarde 4, 5 en 6 twee bloemen staan, en dat je bij waarde 8 en 10 er drie ziet. Dit betekent dat als je gebruik maakt van de jokersymbolen om daar een kruisje te zetten, dat je die waarde mag bevriezen. Je tekent dan een cirkeltje rond het meest rechtse kruisje. Omdat te kunnen doen bij de kolommen van 4, 5 en 6 moet je minstens twee jokerresultaten gebruikt hebben, bij 8 en 10 minstens drie jokersymbolen.
De derde manier is wanneer je jammer genoeg de hoge scores bent gepasseerd en je terecht komt in de zone des doods. Eens je daar kruisjes begint te zetten omcirkel je opnieuw het meest rechtse resultaat en bevries je die score. Hier kan je zelfs geen punten of minpunten scoren, dus op tijd stoppen is een must!
Einde van het spel
Het spel eindigt wanneer één speler vier waarden heeft bevroren. Dan worden de punten en de bonussen geteld, degene met de meeste punten wint het spel.Materialen
Het materiaal is vrij simpel, doch kwalitatief. De blaadjes zijn zeker geen 'losse velletjes' en in de dobbelstenen zijn de kleuren en afbeeldingen geëtst. Dus geen stickertje die je hier kan vinden. Alles zit in een mooi klein doosjes en als je alle spelletjes van Tucker's Fun Factory op elkaar stapelt, heb je als het ware een kastje met verschillende lades. Hier is zeker op gelet tijdens het productieproces en biedt zeker een meerwaarde.Conclusie
Calavera is een kort roll and write spelletje dat niet alleen afhankelijk is van je geluk, maar ook je inzicht en kunde om niet te gretig te zijn op de proef stelt. Je moet soms de punten pakken die je kan pakken, zonder in de laatste zone terecht te komen. Dit is een ludiek spelletje dat je snel hebt uitgelegd en iedereen snel onder de knie heeft.Overzicht
Speelduur | 15-20 minuten, ook afhankelijk van het aantal spelers |
Aantal Spelers | Twee tot vier, al raden wij drie of vier aan |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | 8+ staat vermeld op het doosje en dat is correct |
Wij danken Tucker's Fun Factory en Boosterbox voor het ontvangen van een reviewexemplaar.