Doel van het spel
Op het einde van het spel de meeste punten scoren. Dit doe je in het spel door patronen te vormen en die patroonkaarten te verzamelen, bouwtegels met op de achterzijde snoep te vergaren en de scarefiches te vermijden.
Setup
Er worden tegels met gebouwen en spoken geplaatst zoals aangegeven in de regels. Dan worden de gebouwtegels naast het speelgebied geplaatst, gestapeld volgens kleur. De scaretokens worden in de buurt gelegd. Elke speler neemt de vijf fiches in zijn of haar gekozen kleur. De patroonkaarten worden geschud en iedere speler krijgt er twee. De overige kaarten worden naast het speelgebied geplaatst. Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
Het spel verloopt over zes ronden, en elke speler moet zes fasen doorlopen, in die specifieke volgorde.
Allereerst plaatst de actieve een speler een 'gebouwtegel' naast een andere tegel. Let op: niet op diagonale wijze.
Daarna mag de speler een spookje tot twee vakjes ver bewegen. Van het ogenblik dat het spookje op een tegel komt waar een spelerstoken ligt, moet deze op een aanliggende tegel geplaatst worden, inclusief degene van waar het spookje vandaan komt. Als het spookje op een tegel komt waar een ander spookje staat, dan moet dit ook verplaatst worden naar een naburige tegel.
Hou in het achterhoofd dat elke tegel slechts één 'stuk' kan huisvesten - ofwel een spookje, ofwel een spelerstoken.
Na deze twee acties bekijkt de actieve speler of hij een patroon kan scoren. Als dat het geval is, wordt de patroonkaart neergelegd, en krijgt de actieve speler een nieuwe van de trekstapel. Voor elk spookje op het gevormde patroon krijgt de speler een scaretoken. Wanneer er een spelerstoken op het gevormde patroon staat, neemt de speler van wie het token is, de gebouwtegel bij hem.
Als laatste actie plaatst de actieve speler een spelerstoken op een vrije tegel.
Wanneer het de zesde ronde is, zullen de spelers geen token meer kunnen plaatsen. Na deze ronde worden de punten geteld.
- Twee punten per gescoorde patroonkaart
- Twee punten voor de eerste snoep van een kleur - zie achterkant van de gebouwen
- Eén punt per nadien gescoorde snoep in dezelfde kleur
- Een minpunt per verzamelde scaretoken
Wie het meeste punten heeft na de zes ronden, die wint het spel.
Materialen
Het materiaal van het prototype is al goed. De 3D-geprinte scaretokens zijn een leuke toevoeging. Het kartonnen materiaal is reeds degelijk en de patroonkaarten zijn groot genoeg en van standaardkwaliteit. Het regelboekje was een aantal A4-blaadjes en jammer genoeg zat de solovariant niet in deze versie. Al bij al is het een reeds afgewerkt product.
Conclusie
Candy Hunters is een licht tile placement en pattern building spelletje waar ook de kleinsten mee aan de slag kunnen. Er is wel wat spelersinteractie door de bewegende spookjes, en gezien je de patroonkaarten van de andere spelers niet kent, kan je ze zelfs aan de overwinning helpen. Een lichte filler of ideaal om een Halloweenavond mee af te ronden.
Overzicht
Speelduur | Een kwartiertje |
Aantal Spelers | Eén tot vier |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Voor quasi iedereen die een kort spelletje wil spelen |
Wij danken Smart Flamingo voor het ontvangen van een reviewexemplaar.