Doel van het spel
Het doel van het spel is om als eerste over de finishlijn te rijden.
Setup
Qua setup zijn er verschillende mogelijkheden, aangezien het spel een aantal optionele modules met zich meebrengt. We leggen eerst uit hoe je het bord klaarlegt voor de basisversie.
Allereerst kiest iedereen een bepaalde kleur. Dit zorgt ervoor dat iedereen zijn eigen dashboard krijgt, een eigen versnellingspion en een autootje. Hierbij horen ook 15 kaarten. Na het kiezen van het parcours wordt bepaald wie van de spelers het eerste mag, wie tweede, derde, enzovoort. De eerste zet zijn auto aan de startpositie aan de kant van de dikke lijn - je zal merken dat er zich op elk parcours een dikkere lijn bevindt aan één van de wegranden. De tweede plaatst zijn auto ernaast, de derde plaatst zich achter de eerste, enzovoort.
Op het gekozen parcours staat vermeld hoeveel heat-kaarten er op je dashboard moeten liggen en hoeveel stresskaarten je moet schudden tussen jouw dek. Eens deze kaarten samengevoegd zijn, moet je ze schudden en plaats je ze uiterst links op je dashboard - met in het midden de heat-kaarten en rechts je aflegstapel. Daarna trek je zeven kaarten van je trekstapel, zet je je versnellingspion op de eerste plaats en ben je klaar om van start te gaan. Hou de overige stress- en heatkaarten wel in de buurt, want het kan zijn dat je die soms nog in je stapel moet plaatsen.
Garage Module
Tot nu toe strijdt iedereen met gelijke wapens, maar de Garage Module maakt daar komaf mee. Deze bestaat uit bijna 100 kaarten met een basis- of geavanceerde upgrade. In het begin wordt er aangeraden om te beginnen met de basis, maar je kan al snel doorgaan met de geavanceerde kaarten. Hiervoor moet je de drie upgradekaarten van je standaardstapel eruit halen, om er dan drie nieuwe in te stoppen. Concreet begint er een soort marktfase of draftfase. Er worden een aantal kaarten open gelegd. Dit aantal is gelijk aan het aantal spelers plus drie. Dan mag degene op de laatste positie een kaart kiezen, dan de voorlaatste, enzovoort tot aan de eerste. Bij de tweede ronde gebeurt hetzelfde, maar zal nu de speler op de eerste plaats eerst kiezen, dan de tweede enzovoort tot de laatste, en in de derde ronde gebeurt hetzelfde als in de eerste ronde.
Legends Module
Wanneer je zelf vindt dat je met te weinig spelers bent, kan je ook AI-gecontrolleerde tegenstanders toevoegen. Hiervoor is er een apart Legends-deck en een Legends Mat toegevoegd. Op de speelborden - de parcours - zal je her en der een icoontje zien met een oranje lijntje. Dit is de Legends Line. Als de AI-tegenspelers aan de beurt zijn zal je een kaart moeten trekken, en deze kaart is van toepassing op alle AI's. Hier zijn er dan twee situaties: ofwel bevindt de auto zich voor de lijn, ofwel na de lijn. Bevindt die zich na de lijn, dan zal de AI proberen om de bocht te nemen, indien voor de lijn zal die de bocht niet nemen, maar wel zo dicht mogelijk trachten te komen.
Elke kleur die beschikbaar is in het basisspel staat op die kaart. Als de AI de bocht zal nemen, dan verplaatst die zich het aantal vakjes dat gelijk is aan de waarde in de bocht plus de waarde in het diamanticoon dat je zal vinden in de eerste rij in de tabel van de getrokken kaart. Wanneer de AI de bocht niet neemt, dus zich voor de lijn bevindt, neem je de waarde die je vindt bij de bijpassende kleur. Zou, na het uitrekenen, de auto toch de bocht nemen omdat de waarde te hoog is, dan rijdt die enkel het aantal vakjes gelijk aan de waarde in de diamant - dus in die eerste rij.
Een Legends-autootje zal enkel deze actie uitvoeren, hij gebruikt geen heat, cooldown, slipstream en dergelijke meer.
Weather and Road Module
Zoals we ook wel weten heeft het weer, en de staat van de weg een invloed op het rijgedrag. We schudden de kartonnen weer-tokens en nemen er willekeurig eentje. Je doet hetzelfde met de weg-tokens, maar je trekt er zoveel als dat er bochten zijn in het gekozen parcours.
De weermodule bestaat uit twee onderdelen: de eerste bepaalt de setup (er moeten kaarten bijgevoegd / weggelaten worden, of je trekstapel wordt aangepast, enzovoort) en de tweede bepaalt het weereffect.
In de wegmodule zijn er twee types: de eerste bepalen omstandigheden bij de bocht (Speed limit plus of min één, of een extra heatkaart nemen) en op de tweede staan onderaan pijlen. Die pijlen betekenen dat er een effect is tussen twee bochten, dit betekent een volledig gedeelte van de weg. Hierdoor krijg je een slipstream boost, betaal je geen heatkaarten voor een boost, of zijn de weereffecten van toepassing - en die staat vermeld op de weermodulekaart.
Championship System
Een kampioenschap wordt gespeeld over verschillende races. Je kan kiezen uit de voorgedefinieerde kampioenschappen, maar je kan natuurlijk zelf eentje in elkaar stoppen. Hierbij moet je gebruik maken van de voorgaande modules en zal je ook nog enkele andere regels in acht moeten nemen. Op die manier zal je bijvoorbeeld starten met weinig upgradekaarten, maar zal je race na race je auto verder uitbouwen.
Een ander aspect zijn de sponsorkaarten. Die behaal je door specifieke acties tijdens de race uit te voeren en worden gespeeld als upgradekaarten, met als enige verschil dat je die slechts één keer kan gebruiken tijdens de race - dus die gaan uit het spel en niet naar de aflegstapel. Niet-gespeelde sponsorkaarten zal je tijdens een volgende race wel kunnen gebruiken.
Verder zijn er qua setup nog een heleboel andere regels, maar die kan je vlot lezen in de regels. Daarnaast is er nog een tournamentmodus, maar die verandert enkele kleine regels in het basisspel.
Spelverloop
Een beurt bestaat uit verschillende acties. De eerste twee acties voert iedereen tegelijkertijd uit: het verplaatsen van je versnellingspook - standaard één plaats verzetten, indien twee moet je een heat card van het midden van je dashboard in je discard plaats leggen - en beslissen welke kaarten je speelt. Let wel op, je kan nooit meer dan twee versnellingen verplaatsen. Het aantal kaarten dat je speelt is de versnelling waarin je nu staat. Sta je in tweede, dan moet je twee kaarten spelen, sta je in derde drie, enzovoort. De tweede actie is het tonen van de gespeelde kaarten.
Daarna voert eerst de eerste speler zijn acties uit, dan de tweede, derde, en zo gaan we het rijtje af. Heeft er iemand een stresskaart gespeeld, dan moet die een kaart trekken van zijn trekstapel - hij weet dus op voorhand niet welke kaart hij trekt. Trekt hij een heat-, stress- of upgradekaart, dan moet die blijven verder trekken tot wanneer die een snelheidskaart trekt, deze zijn te herkennen aan de snelheidsmeter in het midden bovenaan de kaart.
Ben je de laatste speler - of speel je met vijf of meer, laatste of voorlaatste - dan mag je nog één vakje vooruit bewegen, voor of na je boost, en krijg je een cooldown. Die cooldown zorgt ervoor dat je een heatkaart vanuit je hand terug in je heatstapel, in eht midden van je dashboard, mag plaatsen.
De vijfde actie is 'reageren'. Hierdoor mag je de speciale acties van je kaarten (als je speelt met de geavanceerde regels/kaarten) uitvoeren, of de actie die naast je versnellingspook staat. Hier vind je vooral extra cooldown of een boost. Wil je een boost, dan zal je een heatkaart van je middelste stapel op je aflegstapel moeten plaatsen en trek je een kaart van je trekstapel tot wanneer je snelheidskaart hebt getrokken. Dit principe is hetzelfde als een stresskaart spelen.
Eindig je naast of net achter een tegenstander, dan kan je gebruik maken van 'slipstream'. Hierdoor mag je twee vakjes vooruit gaan. Op het parcours staan ook verschillende waarden bij de hoeken. Dit is de maximumsnelheid waarmee je de bocht kan nemen. Je telt hiervoor de verschillende snelheden samen (ook degene die je krijgt als je laatste/voorlaatste bent) maar niet degene die je krijgt tijdens de slipstream. Als deze waarde hoger is dan de afgebeelde waarde op het bord, dan moet je het verschil in heatkaarten van de middelste stapel naar je aflegstapel plaatsen. Ga je bijvoorbeeld bij snelheid vijf door een bocht van drie, dan moet je twee heatkaarten op je aflegstapel plaatsen. Heb je niet voldoende heatkaarten? Dan ga je uit de bocht. Je auto wordt vóór de bocht geplaatst, afhankelijk van je versnelling krijg je één of twee stresskaarten en zet je je opnieuw in de eerste versnelling.
Daarna mag je een selectie kaarten in je aflegstapel plaatsen - geen heat- of stresskaarten - en trek je weer bij tot zeven kaarten in je hand.
In het uitzonderlijke geval dat je in je hand te veel heatkaarten hebt, speel je de kaarten die je wel kan spelen, en ook heatkaarten. In dat geval zal je auto niet bewegen en word je teruggezet in de eerste versnelling.
Materialen
Standaard worden er materialen meegeleverd voor zes spelers, maar er is wel plaats voor acht - die er misschien nog bijkomt met uitbreidingen. Er is voldoende plaats om de kaarten te sleeven - ikzelf heb gebruik gemaakt van drie pakjes gele van Sleeve Kings - en dat is zeker een pluspunt. Alles kent mooi zijn plaats, per speler, in de insert en dat zien we graag. De borden zijn dik en je hebt maar liefst vier parcours waaruit je kan kiezen.
Conclusie
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd is een spreekwoord dat perfect opgaat voor dit bordspel. Als je het bord met twee of met drie speelt is er net wat te weinig spanning, en kan je overigens niet ten volle gebruik maken van de beschikbare acties of vaardigheden. Vanaf een viertal personen - solomodus niet meegerekend - begint het pas echt leuk te worden. De meeste gespeelde races waren spannend tot op het einde, met vreugde voor de ene, en frustratie voor de andere!
HEAT: Pedal to the Metal is een spel dat je kan spelen met mensen die de klassiekere bordspellen gewend zijn en klaar zijn voor wat nieuw. De instapdrempel is zeker niet hoog, een potje duurt niet lang, en na de eerste maal kan je gemakkelijk een ander bord nemen en er wat modules bijvoegen, die het plezier, en de variatie verhogen.