Doel van het spel
Je moet als team de gekozen monsters verslaan.
Setup
Het setupgedeelte laat zich onderverdelen in twee grote delen: dat van de monsters, en dat van de investigators. We bespreken eerst het monstergedeelte.
We plaatsen de terror marker op plaats '0' van de daarbij horende track. De monsterkaarten worden worden geschud en worden naast het bord geplaatst, alsook alle burgers en de drie dobbelstenen. Daarna worden de monsters gekozen. Er is keuze uit zes monsters, en naargelang de moeilijkheid die je verlangt kies je er twee tot vier. Aangezien er zes monsters zijn kan een D6 voor een leuke willekeur zorgen qua selectie.
Eens de monsters gekozen zijn moet je op zoek gaan naar hun mini en naar hun mat. Deze moet je stijgend rangschikken op 'frenzy order', een getal dat je vind op de linkerkant van de mat. Elk monster heeft een unieke setup, startlocatie en unieke speelwijze. Deze staat kort op de monstermat, maar wil je een uitgebreide uitleg, dan bekijk je beter het regelboek. Alle andere monster(onderdelen) mogen dan terug in de doos. De frenzy marker (de vlam) plaats je op het de monstermat met de laagste 'frenzy order' waarde.
Daarna is het de beurt aan de onderzoekers om zich klaar te maken. De tegels worden geschud en er iedereen krijgt er willekeurig eentje. Mocht je beslissen om op een andere manier een keuze te maken, ben je hier natuurlijk vrij in. Hierna neemt iedereen zijn standee en krijgt iedereen een player aid. De standee komt op de startlocatie (vermeld op de kaart) en iedereen krijgt willekeurig een 'perk' kaart. Deze geeft je een eenmalige sterke actie. Alle overige materialen van ongebruikte investigators gaan terug in de doos. De 60 item tokens gaan in de zak en er worden er 12 willekeurig van getrokken die dan moeten verspreid worden op de daarop vermelde locatie. Een eerste speler wordt gekozen.
Spelverloop
Eén ronde of beurt verloopt steeds in twee fasen: eerst gaat de investigator van start, en daarna is het de beurt aan de monsters.
Op elke ID staat een bepaald aantal actiepunten vermeld, alsook een speciale actie. Naast deze actiepunten mag je ook een onbeperkt aantal 'perk' kaarten spelen.
Een eerste actie is gewoon bewegen. Per actiepunt kan je één locatie verder bewegen. Gewone burgers kunnen samen met je mee bewegen en je kan zomaar de locatie van een monster verlaten, alsook betreden. Je kan de burgers ook gidsen, je kan een burger die één locatie verder staat naar jou laten komen, of je kan een burger vanuit jouw locatie ééntje verder verplaatsen. De speciale actie van de onderzoekers telt ook als actie en mag ook meerdere keren gebruikt worden. Je kan ook verschillende items opnemen, en deze kan je dan ook delen als actie met een andere onderzoeker op jouw locatie. Elk monster moet je op een welbepaalde manier verslaan, maar daarvoor moet je veelal het monster verzwakken. Dit doe je door te doen wat er op de monstermat staat, en dit noemt advance. Eens je de uitdaging tot op een bepaald punt hebt gebracht, kan je het monster verslaan, wat ook telt als een actie.
De burgers komen dikwijls op het bord tijdens de monsterfase. Die komen ergens tevoorschijn op het bord, maar als je ze tot hun veilige locatie kan brengen (staat vermeld op de standee), dan word je beloond met een 'perk' kaart. Dit is dan een eenmalige bonusactie die je zelfs kan spelen tijdens de beurt van een andere speler. Op het bord komen steeds items en deze heb je eigenlijk nodig om de verschillende monsteruitdagingen te laten vooruit gaan, of om de monsters te verslaan.
Heeft de investigator gedaan, dan gaan we over naar de monsterfase. De speler die net aan de beurt geweest is trekt een kaart van de monsterstapel, waarop een heleboel informatie staat. De kaarten laten zich grofweg onderverdelen in twee soorten. Je hebt er met een burger op, die komt dan op het bord terecht, en je hebt er met de acties van een monster op, als dat monster in het spel is, dan worden deze uitgevoerd. Deze kaarten hebben ook een hoop gemeenschappelijk. Je kan rechtsboven zien hoeveel nieuwe items er op het bord komen en je kan onderaan zien welke monsters - indien op het bord - activeren en hoeveel stappen ze zetten en hoe sterk - hoeveel dobbelstenen - hun aanval is. Let op: het kan zijn dat een monster tweemaal wordt geactiveerd, omdat het vlammetje duidt op het monster dat nu 'frenzy' is, of waar deze marker op staat. Je lost deze kaarten altijd van boven naar beneden en van links naar rechts op.
Een monster zal steeds naar de onderzoeker of burger bewegen die het dichtst staat. Wanneer het monster iemand tegenkomt en hij heeft nog 'stappen' over, dan stopt het monster - tenzij anders aangegeven - en zal die een aanval proberen. Hij zal de voorkeur geven om de onderzoeker aan te vallen in plaats van de burger, mochten die samen op de locatie staan. Als er twee onderzoekers op de locatie staan, dan kiest de actieve speler wie aangevallen wordt. Moet een monster een bepaalde locatie bereiken, dan doet die dat ook via de kortste weg. Staat er een onderzoeker en een burger op dezelfde afstand, dan geeft die ook de voorkeur aan de onderzoeker.
Wanneer een monster aanvalt kunnen er verschillende dingen gebeuren. De dobbelstenen hebben een blanco zijde, eentje met een uitroepteken en eentje met een soort sterretje erop. Worden er blanco's gerold, dan is er niets aan de hand. Worden er uitroeptekens gerold, dan wordt er gekeken naar de monstermat wat deze betekenen. De uitroeptekens worden ook slechts eenmaal uitgevoerd, ongeacht hoeveel er gerold werden. Bij het sterretje zal het monster slaan. Slaat deze een burger, dan verdwijnt die uit het spel en wordt de terror marker eentje hoger gezet. Slaat het monster een investigator, dan kan hij een item op de discard stapel leggen, of kan hij ervoor kiezen - of als hij gewoon geen items heeft - om te ontwaken in het hospitaal. De terror marker wordt opnieuw een stapje verder gezet. De onderzoeker verliest geen (extra) items en perk kaarten.
De spelers winnen het spel wanneer alle monsters verslagen zijn. Het spel wordt verloren wanneer de terror marker de laatste plaats inneemt, of wanneer het monster deck leeg is en er moet opnieuw een kaart getrokken worden.
Materialen
De materialen bestaan uit een hele hoop standaarkaarten, een degelijk speelbord en een hoop standees. De zak waarin je de items moet voegt een extraatje toe wat betreft de sfeer. Daarnaast heb je ook nog de mini's die de monsters voorstellen. Geen grijze plastic, maar wel fel gekleurde figuren die op het bord neerstrijken. De artwork van zowel kaarten als monstermatten, en zeker de speelmat geven een jaren '70-'80 vibe waarin de meeste culthorrorfilms tot leven kwamen.
Conclusie
Horrified - American Monsters biedt een licht coöperatief spel. De regels zijn zeer simpel te leren en de gameplay is zeer vlot. Het spel is een mooie instap naar zwaardere, meer tactische co-op spellen en kan zeker de jongsten onder ons bekoren. De ouderen ook, maar dat is eerder door de setting en de daarbij horende nostalgie. Je kan de moeilijkheidsgraad ook gemakkelijk beïnvloeden door gebruik te maken van meer of andere monsters. In het regelboek staat er ook bij hoe moeilijk het monster is. Je kan dus niet alleen spelen met het aantal te verslaan monsters, maar ook met die moeilijkheid waardoor er toch een nieuwe dimensie wordt toegevoegd: ga je voor meerdere monsters, die gemakkelijk zijn of kies je eerder voor enkele, maar moeilijke monsters, of ga je de ultieme uitdaging aan en kies je steevast voor de allermoeilijkste? In dit laatste geval zal je je grijze massa ook wat meer aan het werk moeten zetten. Door deze verschillende aanpassingen is het spel familievriendelijk, maar zullen doorgewinterde bordspelspelers hier ook een kluif aan hebben.
Overzicht
Speelduur | Afhankelijk van het aantal monsters, maar tussen een half uur en een uur |
Aantal Spelers | Eén tot vijf |
Moeilijkheidsgraad | Aan te passen; van makkelijk tot (extreem) moeilijk |
Voor wie? | Gezien de aanpassingen kan iedereen ermee aan de slag, maar een minimumleeftijd van acht staat toch niet mis |
Wij danken Ravensburger voor het ontvangen van een reviewexemplaar.