Review: Overboss Duel

Na Boss Monster en Overboss is er nu ook een tweespelervariant voor deze laatste. In Overboss duel nemen onze 64 bit-bazen het tegen elkaar op. Kan jij het moeilijkste parcours voor de helden samenstellen?

Doel van het spel

Je moet aan de hand van tegels en tokens zo'n combinatie leggen dat jij de meeste punten scoort.

Setup

De plattegrond - of het bord - wordt tussen beide spelers geplaatst. Er wordt gekozen voor een 4x6 of 4x8 lay-out, voor een korter of langer spel. Iedere speler krijgt willekeurig één van de baaskaarten. Men houdt deze gedekt tot wanneer men de speciale vaardigheid wil activeren, pas dan wordt deze kaart omgedraaid. We houden de heldenfiches apart aan de rand van het bord.

Alle terreintegels en dungeontegels worden geschud en gedekt in stapels naast het bord geplaatst. De monsterfiches, één kristalfiche per soort terreintegel (als we deze combineren met de originele Overboss kunnen er andere zijn), de zes minibazen en de zeven 'spire'-fiches worden in de trekzak gestopt en deze wordt eens goed geschud.

Er worden vier terreintegels genomen en omgedraaid, deze worden naast het bord in het midden gelegd. Daarna worden er vier fiches uit de zak getrokken en worden deze willekeurig elk bij één van deze tegels geplaatst.

Een eerste speler wordt gekozen.

Spelverloop

De eerste speler en de andere zullen afwisselend tegels nemen van de markt. Eens er een tegel is genomen wordt de lege plaats onmiddellijk opgevuld. Een speler doet twee acties tijdens zijn beurt: draft en plaats. Om te draften moet je gewoon een tegel en de daarbijhorende fiche nemen en de tegel op het bord plaatsen. Dit kan op jouw helft gebeuren, maar ook op de helft van de tegenstander! Let wel op, je zal enkel punten scoren van de tegels die zich op jouw helft bevinden.

Eens de tegel ligt moet je ook de fiche een plaats geven. Meestal moet je die op de net geplaatste tegel leggen, maar er zijn uitzonderingen. Als je een dungeontegel plaatst, mag je hier geen monster op plaatsen. Je moet het monster dan plaatsen op een tegel waar er plaats is (behalve een andere dungeontegel uiteraard). Als er geen plaats is, dan komt deze in je lair terecht. Je legt de fiche dan gewoon aan jouw kant onder het bord neer - of als je met de 6x4 kant speelt, op de daarvoor voorziene plek. In de toekomst zal je jouw monsterfiche moeten plaatsen op een lege tegel, zelfs al ligt die bij de tegenstander. Je zal enkel monsterfiches hebben liggen wanneer op elke beschikbare plaats een monstertje ligt. De uitzonderingen bevatten ook de kristal -en spirefiches. Deze worden sowieso niet op het speelveld geplaatst en komen automatisch in je lair terecht.

Op het einde van je beurt moet je de markt aanvullen door een terreintegel te leggen en er een fiche op te leggen. Daarna is het aan de volgende speler. Het spel eindigt wanneer er op elk vlak een terreintegel ligt. Daarna worden de punten geteld.

Speciale acties door tegels

Hoe simpel het spelletje ook klinkt, er zijn toch een hoop bijkomende regels wat betreft de geplaatste tegels. Iedere tegel heeft een bijkomstig effect. Plaats je een:
  • ijstegel, dan mag je eender welke tegel orthogonaal (boven, onder, links, rechts) over de afstand die je wil, tenzij hij tegen een andere tegel zou 'botsen', verplaatsen;
  • spawntegel, dan trek je een extra fiche uit de zak, wat je dan eventueel moet plaatsen;
  • sunken city-tegel, dan mag je één van je spires weer op zijn actieve kant draaien;
  • dungeon, dan komt daar geen monster op te liggen;
  • een wegtegel, dan mag je twee (monster)fiches van plaats verwisselen:
  • een stad, dan komt daar een held te liggen, alsook op alle stadstegels die niet 'geblokkeerd' zijn. Een stadstegel is geblokkeerd wanneer daar een miniboss fiche op ligt. Als er op een stadstegel al een held ligt, dan zal er een held op een tegel komen aangrenzend aan dat dorp. De voorwaarde is dat er geen miniboss op de tegel ligt. Ligt er op die tegel al een monster, dan gaat die fiche terug in de zak.

Spires, crystals en baasvaardigheden

Er zijn twee speciale fiches die je kan trekken uit de monsterzak: spires en crystals. Deze komen rechtstreeks in je lair terecht.

De spire leg je op zijn actieve kant. Je activeert hem door hem om te draaien en daarmee kan je een tegel diagonaal bewegen - tot wanneer die botst tegen een andere tegel of tegen de rand van het bord. Leg je een sunken city-tegel, dan kan je die spire weer op zijn actieve kant leggen. Je mag ook maar één spire per beurt gebruiken.

Een crystal dient om je een boost te geven met de puntentelling op het einde van het spel. Op de fiche staat een terreintype afgebeeld, en per tegel van dat type op jouw deel van het bord, krijg je nog een extra punt.

Een laatste gameplay-element zijn de baasvaardigheden. Je houdt de identiteit van jouw baas voor jezelf, tot wanneer je zijn vaardigheid wil gebruiken. Veelal heeft die een vaardigheid die je eenmaal kan gebruiken, en een vaardigheid die je puntenscore sterk kan beïnvloeden. Pas wanneer je de vaardigheid gebruikt, onthul je de identiteit van je baas.



Puntentelling

Eerst en vooral worden de punten van de terreintegels geteld...
  • IJstegels: deze zijn standaard één punt waard, maar zijn drie punten waard wanneer ze niet grenzen met een andere ijstegel;
  • Dungeon-tegel: één punt plus één punt per verschillende soort aangrenzende tegel - dus maximum vijf punten waard;
  • Spawntegel: één punt per verschillend type monster op die rij - horizontaal dus - en elke miniboss telt als een ander type monster;
  • Wegtegel: elke tegel is een punt waard, en degene die de langste weg heeft gebouwd, krijgt nog vier punten extra. Loopt de weg door de gebieden van beide spelers, dan gaan de punten naar degene die de meeste wegtegels heeft. Is het gelijkstand, dan krijgen beide spelers de punten;
  • Stadstegels: zijn twee punten waard;
  • Sunken city-tegels: wanneer ze aan de rand van het bord aan een waterzijde liggen, zijn deze tegels het aantal crystals en spires in je lair waard.

Naast de tegels zullen ook de monsterfiches punten waard zijn. Liggen er twee naast elkaar - horizontaal of verticaal - dan heb je een 'band'. Hoe meer monsters er naast elkaar liggen, hoe meer punten er gescoord kunnen worden. Bij twee monsters is dit twee punten, bij drie monsters wordt dit vijf punten en bij vier of meer monsters scoor je zeven punten. Net zoals bij de wegtegels, als zo'n band op het gebied ligt van beide spelers, dan krijgt degene met de meeste fiches de punten, liggen er bij beide evenveel, dan krijgen beide spelers de punten. Opgelet: een monster kan tweemaal worden gescoord als er een band zowel horizontaal als verticaal ligt.

Elk monstertype dat bij de bijhorende terreintegel ligt telt nog voor een extra punt. Elke miniboss telt ook standaard voor twee punten. Crystals bieden je nog extra punten als je een specifiek terreintype geplaatst hebt. De verslagen helden - die in je lair terechtkomen - tellen ook nog voor een punt per held. Een held kan je op drie verschillende manieren verslaan:
  • Je plaatst een miniboss op de tegel waar een held staat;
  • Je plaatst een monster op die tegel waardoor er een band ontstaat;
  • Je plaatst een monster van dat terreintype op de tegel waar de held staat.
Eens je die berekeningen gemaakt hebt, tel je daarbij nog de baasvaardigheid, als de voorwaarden voldaan zijn, bij op.

Wie de hoogste eindscore heeft, die wint het spel.

Materialen

Het materiaal bestaat uit stevige kartonnen fiches en tegels. Het speelbord is dubbelzijdig: voor een kort of een langer spel. De artwork is zoals je die kan verwachten van Overboss, in ware 64-bit stijl. Er zijn ook kaartjes in het spel waardoor je deze duel kan integreren in de vier speler Overboss, of omgekeerd.

Conclusie

Overboss Duel is een leuk tweespelerspel waarbij de scores elk potje hoger liggen. Het is tactischer dan je eerst zou denken, want als je 'gewoon' tegels plaatst, zal je waarschijnlijk wel het onderspit delven. Na een eerste keer spelen speelt het al een pak vlotter en kan je er een strategie achter steken, in functie van je baasvaardigheid die je wel wat punten kan opleveren. Daarbij komt ook nog de variabiliteit omtrent het krijgen van crystals waardoor je doelgerichter moet spelen. Het spel is niet allemaal tactiek, want door het trekken van de tegels en de fiches komt er een gerandomiseerde factor bij.

Overzicht

Speelduur20-30 minuten
Aantal SpelersTwee
MoeilijkheidsgraadGemakkelijk om aan te leren; winst hangt ook af van de sterkte van je tegenstander
Voor wie?Op de doos staat 8+, maar een volwassen speler zal het duel tegen een kind (meestal) winnen.

Wij danken Brotherwise Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.


398 views
Genre: Fantasy , Puzzle , Video Game Theme , Abstract Strategy
Publishers: Brotherwise Games
Over ons

Welkom bij Spellendreef - dé plek waar bordspellen tot leven komen! 🎲✨

Ben je gepassioneerd door strategie, dol op dobbelen, of gewoon gek op gezellige spelavonden met vrienden en familie? Dan ben je hier aan het juiste adres! Op ons kanaal dompelen we je onder in de magische wereld van bordspellen. Van de klassiekers die iedereen kent en liefheeft tot de nieuwste hits en verborgen juweeltjes die wachten om ontdekt te worden.

Bij Spellendreef geloven we dat bordspellen meer zijn dan alleen een tijdverdrijf; ze zijn een manier om te verbinden, te leren, en natuurlijk, heel veel plezier te hebben.

Wat maakt ons uniek? Onze toewijding aan diepgaande en eerlijke spelrecensies, spannende unboxings, praktische speeltips en strategieën, en exclusieve specials.

🎲 Connecteer met ons op Sociale Media! 🌐

🎥 YouTube: Abonneer je op ons YouTube-kanaal voor boeiende recensies, unboxings en speelsessies.

📸 Instagram: Laat je inspireren door de foto's van onze bordspelmomenten op Instagram.

👍 Facebook: Volg onze pagina voor updates, discussies en leuke content.