Doel van het spel
Als eerste over de finishlijn rijden.
Setup
Allereerst plaatsen we het speelbord in het midden. Dan wordt er een circuit kaart gekozen en op het spelbord op het daarvoor bestemd vlak gelegd. Op dat parcours gaan we vandaag racen! Deze kaart geeft aan waar de finishtoken moet liggen en of die op de A of B kant naar boven ligt. Op de circuit kaart staat ook hoeveel ronden soft en medium banden mee gaan. De daarbij horende tokens worden op de bandenslijtage balk geplaatst.
De weerkaarten worden gesplitst in zonkaarten en regenkaarten. De circuit kaart geeft aan hoeveel regenkaarten we willekeurig trekken: staan er bijvoorbeeld vier druppels, dan worden er vier kaarten getrokken. Deze regenkaarten worden bij alle zonkaarten gevoegd en door elkaar geschud. De ongebruikte regenkaarten mogen terug in de doos.
We schudden de race situatie I en II kaarten en plaatsen die gedekt naast de net geschudde weerkaarten. De eerste twee kaarten van alle stapels worden afgelegd - niet uit het spel! - en de derde kaart wordt omgedraaid. Als de weerkaart droog weer toont, dan worden er vier zontokens op de weervoorspelling gelegd. Toont die regen, dan moeten de tokens geplaatst worden zoals vermeld op de regenkaart.
Daarna begint de spelersetup. Een eerste speler wordt gekozen en die mag als eerste kiezen voor welk team hij racet - dit is het linkerdeel van het 'stuur'. Met de klok mee kiest iedere speler dan zo'n team uit de resterende borden. De laatste die een team heeft gekozen, is de eerste die een coureur kiest, en die ontvangt de startspelerkaart. Het team- en coureurgedeelte schuiven zo in elkaar dat het spelersbord gevormd wordt. In tegenwijzerzin kiezen de andere spelers ook hun coureur.
Iedere speler plaatst de zes fiches van zijn coureur op de witte velden van zijn/haar stuur. Hierna wordt je basis RP (Race Pace) berekend: één standaard, plus de mogelijke bonussen van PU, AER en SKI - deze herken je aan de groene 'knoppen' onderaan je spelersbord. Plaats je RP marker dan op het spoor bovenaan je spelersbord.
Eens iedereen dit gedaan heeft, wordt de startpositie van iedereen berekend. Op zowel het team als het coureurgedeelte van je spelersbord staan getallen. Wie de hoogste som heeft start op de eerste positie. Bij gelijkspel start de speler met het hoogste coureurnummer voor de andere. De auto's worden op hun plaatsen gezet en de klassementstoken wordt op het speelbord op de desbetreffende plaats gelegd.
Alle spelers kiezen nu met welke banden ze rijden. De fiche die daarbij hoort, wordt op het gebied met 'current tyre' geplaatst. Iedereen plaatst de bandenslijtage markeerder op de bandenslijtage balk. Controleer of het weer invloed heeft op je banden, want dat kan leiden tot een verandering in RP, waardoor je die tracker - op je spelersbord - moet aanpassen.
We zijn nu klaar om te beginnen!
Spelverloop
Elk vakje op het bord stelt een ronde voor. Het is de bedoeling om je RP (Race Pace) zo hoog mogelijk te krijgen door verschillende aspecten op te waarderen, rekening houden met de banden en verschillende racesituaties. De eerste die de finishlijn bereikt, die wint het spel!
Behalve de eerste ronde wordt de bovenste kaart van de weersituatie- en racesituatiestapel omgedraaid. Wanneer de stapels op zouden zijn, worden deze geschud en wordt er een nieuwe stapel gevormd. Opnieuw worden de bovenste twee kaarten gedekt afgelegd, net zoals bij de setup. Op de kaarten onderaan staan ook startlampen, maar als je niet met bots speelt, mag je deze negeren.
De weersvoorspelling op het speelbord zal steeds vier weertokens tellen. Deze geven het weer aan de komende vier spelronden. Na het draaien van een weerkaart moeten de tokens op het speelbord aangepast worden:
- Bij een zonkaart: de fiche bij de huidige ronde wordt op de zonnekant bij het laatste veld - Round +3 - geplaatst.
- Bij een regenkaart: de voorspelling op de kaart overschrijft volledig de huidige weervoorspelling en de fiches op het speelbord worden op deze manier aangepast.
Daarna is het de beurt aan de spelers om een actie te kiezen. Deze staan allemaal afgebeeld op het spelbord en met de actietoken geeft de speler aan welke actie hij uitvoert. Opgelet: op elk vlak kan slechts één coureur staan, behalve op het box-veld.
Bij de actievelden staat ook een nummer vermeld. Dit heeft enkel betrekking tot een eventuele bot-actie. Bij elk veld staan ook vier, brandende of gedoofde lampen. Deze geven aan welk type banden je auto moet hebben om deze actie uit te kunnen voeren. De lampjes met A en B zijn enkel van toepassing bij de team play-variant van het spel. Het meest rechtse lampje geeft aan of je deze actie kan uitvoeren als er een safety car kaart (SC) getrokken is.
De bovenste vijf velden zorgen ervoor dat je levelt, dan plaats je je coureurfiche op je spelerbord in het overeenkomstige gebied eentje hoger. Bij de onderste vijf en de box gaat het er net iets anders aan toe:
- Charge EBS: veld EBS gaat één level omhoog en geen bandenslijtage deze ronde;
- Use EBS: je krijgt extra RP van je EBS level deze spelronde, daarna zakt je EBS met twee levels;
- Defend: coureurs die je inhalen krijgen een straffiche van -2 RP. Jij krijgt een fiche van +1 RP. Alle tokens worden pas in de volgende ronde gespeeld;
- Start: RP +1 en je mag de startspeler kaart nemen, je kan wel deze actie niet kiezen als je de startspeler bent;
- React: nadat iedereen een actie heeft gekozen, mag je een actie kopiëren van iemand die hoger staat dan jou in het klassement;
- Box: je maakt een pit stop, hier kan je van banden wisselen. Dat is belangrijk want in een race moet je met minstens twee verschillende type banden geracet hebben. Meerdere - tot alle - spelers mogen deze actie uitvoeren. Bekijk je plaats op de MEC parameter om te zien of er een boost of straf is qua RP.
In de derde stap van het spel wordt eventueel de RP herberekend in functie van de gekozen acties. In de volgorde van de klassementposities verplaats je met je RP zowel de bandenslijtage, als de race auto naar voren, in die volgorde. Er mogen meerdere auto's in hetzelfde vakje staan, dit geeft enkel aan dat die auto's in dezelfde ronde rijden.
Het spel eindigt wanneer er een speler over de finish rijdt. Als meerdere coureurs over de finish rijden, wint degene die het verst staat. Is dit gelijkspel, dan wint de speler die EBS heeft gebruikt. Indien nog ex aequo, wint degene die de laatste ronde de meeste RP heeft behaald.
Dingen om in het oog te houden
In het begin van het spel moet je zowel een team als een coureur kiezen. Naast je 'beginstatistieken' heeft de coureur ook een speciale vaardigheid.
De groene knoppen op het spelersbord zorgen ervoor dat de RP standaard steeds omhoog gaat. De blauwe knop, met de XP, heeft enkel invloed bij de racesituatiekaarten. De rode knoppen - MEC en EBS - zijn enkel van toepassing wanneer de bijhorende acties geactiveerd worden. MEC zorgt in het begin voor een straf wanneer je een pit stop maakt, maar kan je opwaarderen om zo zelfs de EBS te gebruiken. De EBS zorgt voor een extra boost, maar opgelet, na het gebruik hiervan zakt je statistiek wel.
Let bij het berekenen van je RP op de status van de banden, de invloed van het weer op je banden en de safety car instructies.
Zodra je spelersmarker op het bandenspoor de fiche bereikt van het type banden waarmee je rijdt, kan je niet meer verder rijden. Een pit stop is nu noodzakelijk. Bij het wisselen van de banden zet je je spelersmarker wat betreft de banden terug op de nulpositie. Gebruikte banden gaan naar het Used Tyre Field. Je moet dus bedachtzaam omgaan met het type banden, want deze zijn beperkt tijdens het spel. De band waarmee je je RP hebt berekend, is de band die je hebt ná de pit stop.
Het klassement geeft aan in welke volgorde de auto's bewegen op het spelbord. Hierop staan ook enkele velden, omgeven met een gele rand en pijlen. Dit zijn de FEB laps. Wanneer je auto een raceronde start vanuit deze velden, ontvang je gratis de EBS RP - dus zonder terugval - op voorwaarde dat die voldoende opgeladen is. Deze werken bij alle type banden, behalve bij WETS-banden.
Sommige velden hebben een gestippelde rand - wit met rood - en zijn zogenaamde corner laps. Coureur Kimi krijgt bij deze een +1 RP wanneer zijn beurt start uit deze gebieden.
Op sommige velden staat een blauwe vlag. De eerste drie auto's die hierover rijden krijgen een straf van -3, -2 en -1. Deze straffiches zijn pas van toepassing in de volgende ronde.
Na het verplaatsen van de auto's wordt het klassement aangepast. Wanneer coureurs in dezelfde ronde zitten, staat degene die EBS heeft gebruikt vooraan. Heeft geen van de spelers deze gebruikt, dan is de eerste simpelweg degene die als eerst in het vakje stond.
Het gebruik van de racesituatiekaarten spreekt nogal voor zich, toch vereist de safety car kaart wat meer uitleg. De instructies zijn van toepassing wanneer er drie auto's op hetzelfde vakje staan, of twee auto's op hetzelfde vakje staan waarbij de XP onvoldoende is:
- De RP van de auto op de eerste plek is beperkt tot 3;
- De coureurs die de SC situatie hebben veroorzaakt rijden maximum 2RP;
- Andere auto's mogen zo hard gaan als ze kunnen en mogen inhalen;
- De raceleider kan niet worden ingehaald, behalve bij een pit stop;
- Sommige acties zijn niet beschikbaar;
- EBS kan niet worden gebruikt;
- Pit stops zijn gratis;
- Er komen deze spelronde geen straftokens van de velden met de blauwe vlag (backmarkers).
De ontvangen tokens worden pas gebruikt in de volgende speelronde.
Varianten
Je kan de bot mode gebruiken om meer coureurs en auto's op het spelbord te krijgen. Hierbij is de react-actie uitgeschakeld. Bij de racesituatiekaarten staan er onderaan lichten met een getal in. Dit zijn de acties die de bots uitvoeren, zelfs als ze niet kunnen gebruikt worden. Verder gelden er nog enkele aanpassingen, maar deze kan je terugvinden in het regelboek.
In team play kan een speler twee coureurs managen, of spelen twee spelers samen in hetzelfde team met twee verschillende coureurs. Er zijn hiervoor wel enkele veranderingen tegenover het gewone spel. Dit staat uitvoerig uitgelegd in het regelboek.
Met driver academy gaan we voor de zachte aanpak en wordt er gespeeld zonder de racesituatiekaarten. XP heeft hier dan ook geen invloed.
Er is ook een campagnemodus waarbij er verschillende races gespeeld worden. Het spel wordt minimaal aangepast qua startpositie en het klassement. Opnieuw kan je meer details vinden in het regelboek.
Materialen
De gebruikte materialen zijn een stapeltje kaarten, acht gekleurde wagentjes, een groot spelbord met vele velden waar je kaarten of tokens op moet plaatsen en een hele hoop kartonnen fiches, per coureur. Het spelersbord bestaat uit twee grote componenten, wat wel een leuke insteek is, en daarop moet je kartonnen fiches plaatsen, de ene al iets kleiner dan de andere, vooral degene waarmee je de bandenslijtage en RP mee aanduid. Er is ook het gevaar van het verschuiven van de tokens, en we vroegen ons af of er geen beter double layered systeem, of eentje met een schuivertje zou kunnen toegepast worden. De componenten zijn allemaal van degelijk materiaal en zijn kwalitatief.
Conclusie
Als je HEAT al hebt, waarom zou je Race Pace dan aankopen? Wel, omdat het twee totaal verschillende spellen zijn. In de ene speel je kaarten die de acties zijn van de chauffeur en akkoord, met een uitbreiding kan je ook weersituaties toepassen, maar bij Race Pace gaat het toch wat dieper. Niet alleen het weer kan omslaan, maar er zijn ook racesituaties waarop je vlot moet kunnen anticiperen. Alles in Race Pace voelt net wat dieper, tactischer en authentieker aan als je het zou vergelijken met een echte F1-race. Zelfs het tijdverlies dat je krijgt als je een pit stop uitvoert wordt meegerekend in de game! Wie voor een authentieke F1-ervaring wil gaan, moet zeker Race Pace aankopen.
Overzicht
Speelduur | 45-90 minuten, zeer afhankelijk van het aantal spelers |
Aantal Spelers | 1-8 (lang leve de bots!) |
Moeilijkheidsgraad | De regels kunnen in het begin bombastisch overkomen, toch ben je daar na twee ronden al goed mee weg |
Voor wie? | Op de doos staat +12, en wegens het tactisch gedeelte / overzicht zijn we het daar mee eens. Het is een pluspunt als je ook fan bent van het F1-gebeuren |
Wij danken Bad Rule Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.