Doel van het spel
Na drie ronden het meeste punten hebben.Setup
Iedereen krijgt een scoreblaadje en een balpen. Iedere speler kiest één van de vier kleuren en duidt dit aan op zijn blaadje. Een eerste speler wordt gekozen.Spelverloop
Het spel duurt drie ronden, die bestaan uit een variabel aantal beurten van de spelers.In de eerste beurt worden alle tien dobbelstenen gegooid, dat aantal zal nadien steeds dalen tot wanneer iedereen niet meer mag gooien, dan worden de punten van die ronde geteld en gaan we over naar de volgende - tenzij het de derde ronde is, dan wordt de eindscore berekend.
Na de worp met de dobbelstenen moet er een keuze gemaakt worden door de actieve speler. Eerst zet hij alle dobbelstenen wat samen zodat de verschillende sets duidelijk zichtbaar zijn. Hij kan kiezen om:
- Het aantal geworpen bokken op zijn blaadje te doorkruisen. Hij kruist nu ook datzelfde aantal kruisjes in de lege vakjes rechts door. Het aantal overgebleven witte blokjes is het aantal dobbelstenen waarmee hij mag werpen in zijn volgende beurt.
- Hij kiest voor geiten in zijn kleur. Hij doorstreept een aantal geiten, overeenkomstig met het aantal geworpen geiten in zijn kleur. Hij kruist nu ook datzelfde aantal kruisjes in de lege vakjes rechts door. Het aantal overgebleven witte blokjes is het aantal dobbelstenen waarmee hij mag werpen in zijn volgende beurt.
- Hij kiest voor geiten in de kleur van een andere speler. Die speler doorkruist nu het aantal geworpen geiten in die kleur, maar die speler kruist geen vakjes door rechts van het scoreblaadje. De actieve speler kruist nu ook datzelfde aantal kruisjes in de lege vakjes rechts door. Het aantal overgebleven witte blokjes is het aantal dobbelstenen waarmee hij mag werpen in zijn volgende beurt.
- Hij kiest voor de wolven. Een speler naar zijn keuze kruist het aantal geworpen wolven door op zijn blaadje. Die speler kruist geen vakjes door rechts van het scoreblaadje. De actieve speler kruist nu ook datzelfde aantal kruisjes in de lege vakjes rechts door. Het aantal overgebleven witte blokjes is het aantal dobbelstenen waarmee hij mag werpen in zijn volgende beurt.
Het dobbelresultaat moet ook steeds gebruikt worden, zelfs als je hiermee andere spelers zou helpen. Mag je bijvoorbeeld maar met twee dobbelstenen rollen en deze zijn geiten in de kleur van een andere speler, dan moet die speler het resultaat gebruiken.
Wanneer iedereen aan de beurt is geweest is het tijd om punten te scoren. Heeft een speler:
- geen geiten, dan heeft die 0 punten;
- evenveel bokken als wolven - ook geen enkele van beide - dan heeft die speler 0 punten;
- meer bokken dan wolven, dan tellen zijn doorstreepte geiten als pluspunten;
- meer wolven dan bokken, dan tellen zijn doorstreepte geiten als minpunten.
Degene die na drie ronden de meeste punten heeft, die wint het spel!
Materialen
Het materiaal is vrij simpel, doch kwalitatief. De blaadjes zijn zeker geen 'losse velletjes' en in de dobbelstenen zijn de kleuren en afbeeldingen geëtst. Dus geen stickertje die je hier kan vinden. Alles zit in een mooi klein doosjes en als je alle spelletjes van Tucker's Fun Factory op elkaar stapelt, heb je als het ware een kastje met verschillende lades. Hier is zeker op gelet tijdens het productieproces en biedt zeker een meerwaarde.Conclusie
Rock de Bok is een verdoken pestspelletje in de vorm van een roll and write. Het kan er vriendelijk aan toegaan, wanneer iedereen zelf punten sprokkelt, maar wanneer die eerste wolven weggegeven worden begint het spel pas echt. Opgelet: enkel te spelen tussen mensen wiens vriendschap tegen een stootje kan!Overzicht
Speelduur | Een kwartiertje |
Aantal Spelers | Twee tot vier, al raden wij drie of vier aan |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | 8+, maar het zou ook al iets vroeger kunnen |
Wij danken Tucker's Fun Factory en Boosterbox voor het ontvangen van een reviewexemplaar.