Doel van het spel
Vorm het meest interessante circus door de juiste attracties aan te kopen en de juiste contracten aan te gaan. Degene die op het einde van het spel de meeste punten scoort, wint.
Setup
Elke speler neemt een spelersscherm en de daarbijhorende wagon en plaatst die voor hem. Iedereen ontvangt dan drie koperen, twee zilveren en één gouden munt. Alle contracten worden in het zakje gestopt en elke speler trekt er willekeurig zes.
Maak de circus-stapel op basis van het aantal spelers. Bij vier spelers gebruik je enkel de kaarten zonder een getal linksonder, voor een spel met vijf of zes voeg je de kaarten waarop linksonder '5+' staat toe, met zeven of acht maak je gebruik van alle speelkaarten.
Iedereen ontvangt dan een aantal circuskaarten. In een spel van vier tot zes spelers ontvangt iedereen er acht, in een spel met zeven of acht spelers ontvangt iedereen er zeven. Iedereen legt dan een attractiekaart voor zijn spelersscherm, dit is zijn eerste attractie. Mocht er een speler geen enkele attractiekaart hebben en enkel actiekaarten, worden de kaarten van alle spelers afgelegd en wordt de stapel opnieuw geschud en krijgt iedereen een nieuwe stapel handkaarten. De attractiekaarten herken je door het symbool linksboven; dit is een circustent en de actiekaarten zijn hoge hoeden.
In een spel van vier spelers wordt er één verkoper aangeduid, in een spel met meer spelers zijn er twee verkopers. Die zitten ongeveer tegenover elkaar en in het regelboek kan je de exacte positie van de tweede verkoper zien.
Spelverloop
Het spel wordt gespeeld in verschillende rondes, die dan bestaan uit verschillende fases.
Allereerst zet elke verkoper een veiling op: die kiest een kaart uit zijn/haar hand en plaatst die voor zich uit, goed leesbaar voor de andere spelers.
Daarna zal elke speler bieden op één van de aangeboden kaarten. In een spel met vier spelers zal de verkoper niet meebieden, in een ander geval zal die moeten bieden op de aangeboden kaart van de andere verkoper. Iedere speler moet minstens één munt of contract in zijn wagon leggen en die plaatsen op de kaart waarin hij interesse heeft. Iedere speler moet eerst zijn wagon geplaatst hebben vooraleer we overgaan naar de volgende fase.
De eerste verkoper neemt één van de wagons en bekijkt de inhoud. Als die het bod wil accepteren, dan neemt hij de aangeboden goederen en plaatst die achter zijn spelersscherm zodat niemand het ziet. Wordt het bod afgewezen, dan geeft hij de wagon met de inhoud terug aan de overeenkomstige speler, die de inhoud terug achter zijn spelersscherm legt. Let op: eens je een bod afwijst kan je hierop niet terugkomen. Het kan zijn dat de verkoper elk bod afwijst, de aangeboden kaart komt dan op de aflegstapel terecht. De tweede verkoper doet nu hetzelfde.
Attractiekaarten worden nu voor het spelersscherm, rechts van de kaart die er al ligt, geplaatst. Optredenkaarten - of actiekaarten - worden nu ook uitgevoerd. Indien er twee werden verkocht/aangekocht, zal die van de eerste verkoper eerst uitgevoerd worden.
De verkopers geven dan hun verkoperstoken door aan de speler links van hen.
Het spel eindigt wanneer elke speler nog drie kaarten over heeft, iedereen mag/kan dan nog één attractiekaart spelen, en de overige twee worden op de aflegstapel gelegd. Daarna volgt de blootstelling waar iedereen zijn munten en contracten toont en volgt de puntentelling. Die puntentelling wordt ook mooi afgebeeld aan de binnenkant van het spelersscherm.
Elke koperen munt is één punt waard, elke zilveren twee, elke gouden drie. Je krijgt vier overwinningspunten voor de meeste contracten van een type, bij een gelijkstand worden de punten zo evenredig mogelijk verdeeld. Je krijgt acht overwinningspunten voor elke set van vier verschillende types contracten. Je krijgt overwinningspunten voor sommige attracties waar deze op vermeld staan, en je krijgt overwinningspunten voor collectiekaarten.
Indien er een gelijkstand is, zijn er verschillende tie-breakers die vermeld staan in het regelboek.
Materialen
Het voorziene materiaal bestaat uit een hoop kaarten van het 'tarot'-formaat, een hele hoop kartonnen fiches met een goede dikte en van degelijk materiaal en enkele dunne kartonnen wagons. Die laatste moet je zelf in elkaar knutselen en deze komen soms wat 'flimsy' over. De artwork van de kaarten is mooi en past bij een spel met de naam Sinister Circus. Jammer genoeg is de tekst niet altijd even duidelijk. Er zijn namelijk kaarten waarop staat 'bij het omdraaien' of iets dergelijks en de vraag die we ons dan stelden is dat de verkoper - die als eerste de kaart omdraait - de specifieke keuze moet maken (bijvoorbeeld een kaart van een speler kopiëren), of dat de koper deze actie moet uitvoeren. Gelukkig bestaat er zoiets als house ruling waarbij we zelf de knoop doorhakken en iedere kaart op dezelfde manier spelen.
Conclusie
Bij Sinister Circus gaat het er om om langs de ene kant de muntjes en de contracten binnen te rijven, anderzijds voldoende te investeren zodat je circus leuke attracties heeft, en als je je medespeler daarbij nog even kan pesten is dat ook leuk meegenomen. Tijdens het bieden moet je de koper overhalen om jouw bod als eerste te bekijken, maar kan je hen gemakkelijk op een dwaalspoor brengen. Of ze jou nadien nog vertrouwen is maar de vraag. Ga je je kaarten ook verkopen aan de hoogste bieder, die al een mooi setje heeft liggen, want die kan je dan mooi naar de overwinning leiden, of ga je voor het mindere bod of ga je zelfs niet verkopen? Vele keuzes die je moet maken in dit leuk blufspelletje!
Overzicht
Speelduur | Afhankelijk van het aantal spelers maar ongeveer 45 minuten |
Aantal Spelers | Vier tot acht, best met zes of zeven |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk |
Voor wie? | Dit is een spelletje dat je kan bovenhalen in een gezelschap dat houdt van spelersinteractie en niet vies is van discussiëren of bluffen. Op de doos staat 14+, maar dat is vanwege het thema, en minder omwille van de gameplay. |
Wij danken Geronimo Games en Bannan Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.