Doel van het spel
Op het einde van het spel moet je meer rijkdom vergaard hebben dan je tegenstander.
Setup
Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De tien (lichtgrijze) starttegels worden geschud. Iedere speler krijgt er willekeurig twee. Van de overige worden er vier op de middelste vlakken gelegd. De andere twee keren terug in de doos. De 45 goederentegels én de tien personagetegels worden samen geschud.
De markt wordt dan verder aangevuld, startende bij het tweede 'vierkant', op het startvlak, die herken je aan de aangegeven pijl. Het middelste vierkant is door de vier starttegels reeds gevuld. Eens het tweede (of middelste) vierkant gevuld is, doe je verder met het buitenste. Goederentegels worden open gespeeld, personagetegels - die je herkent aan de rode achterkant - gedekt.
De prauwfiches worden geschud en daarvan worden er vijf aan het bord gelegd. De overige worden gedekt aan de kant gelegd. De geldfiches gaan in de katoenen zak. Iedere speler krijgt een corruptiebord en een eerste speler wordt bepaald en krijgt het ankh-token.
Spelverloop
De speler met het ankh-token kiest één van de vier starttegels - het binnenste vierkant - en plaatst het token op de plaats waar deze tegel stond. Hierbij moet je opletten hoe je het token plaatst. Je kan het zo plaatsen dat het horizontaal, verticaal of diagonaal staat. Dit wordt bepaald door de genomen tegel. Aan de randen van de tegel zie je ofwel links en rechts een bruine band (dan plaats je het token horizontaal), ofwel boven en beneden (dan plaats je het verticaal), ofwel twee overstaande randen (dan plaats je die diagonaal). Hierna is de volgende speler aan de beurt, en die kan kiezen uit drie acties.
Een tegel van de markt nemen
Deze mag enkel een tegel nemen op de manier hoe de ankh-token geplaatst is. Staat die horizontaal, dan mag je enkel een tegel nemen die zich in dezelfde rij bevindt; staat die verticaal, dan in dezelfde kolom en diagonaal in dezelfde diagonale lijn. Hij verplaatst de ankh-pion naar de plaats van de gekozen tegel en moet die in de correcte positie plaatsen. Beslist de speler om een tegel te nemen die niet aanliggend aan de ankh ligt, maar eentje die wat verder ligt, dan moet die alle tegels die overgeslagen zijn, nemen en op zijn corruptiebord plaatsen. Je mag steeds naar de tegels op je corruptiebord kijken. Het aantal tegels dat je in handen mag hebben, is onbeperkt en je moet deze tegels ook geheim houden.
Soms staan er goederen met rechtsboven een geldsymbool. De speler mag dan kiezen of hij het product houdt, of die de tegel inruilt voor een geldfiche. Hij mag de tegel dan uit het spel verwijderen en een geldfiche uit de katoenen zak trekken.
Wanneer de speler een personagetegel kiest, houdt hij die geheim en plaats hij de pion zoals hij zelf wil - horizontaal, verticaal of diagonaal. Op een bepaald ogenblik zullen er geen tegels meer zijn. Dan moet de markt aangevuld worden, net op dezelfde manier als beschreven in de setup. De speler die dan net de markt heeft aangevuld, kiest opnieuw één van de vier middelste tegels.
Een set tegels verkopen
Wanneer een speler minstens drie dezelfde producten (koeien, ivoor, vissen ...) in handen heeft, mag hij deze verkopen. Hij legt alle tegels dan voor zich. Op sommige personagetegels staan ook producten afgebeeld. Deze mag je als product gebruiken, net als de standbeelden van Sobek, die de rol van joker aannemen. Je kan ook een bestaande set uitbreiden, maar hiervoor moet je minstens drie van dezelfde producten hebben.
Wanneer een speler een set tegels verkoopt, kiest hij één van de beschikbare prauwfiches en voert hij het effect onmiddellijk uit. De speler mag de fiches eerst bekijken en legt de overgebleven terug op de daarvoor voorziene plaatsen. De prauwfiches worden niet aangevuld! Het gebruikte prauwfiche wordt uit het spel verwijderd.
Een personage spelen
Naast goederentegels kan je ook personagetegels nemen van het bord. Elk personage heeft een vaardigheid die je kan gebruiken.
Het spel eindigt wanneer een speler geen enkele actie meer kan uitvoeren. Hierna mag de tegenspeler nog sets van drie tegels uit zijn hand verwijderen - let op: niet toevoegen aan zijn speelvlak - en die leveren dan geen punten op. De tegels die je dan nog in handen hebt, komen terecht op het corruptiebord.
Telling
De spelers tellen eerst de corruptiepunten op. Elke tegel op het bord is één punt waard, net als de prauwfiches. De speler met de minste corruptiepunten krijgt één geldfiche, plus één geldfiche per drie punten die hij minder heeft dan de tegenstander. Heeft de ene bijvoorbeeld vier corruptiepunten, en de tegenstander elf, dan krijgt de eerste drie willekeurige geldfiches (één voor de minste, en tweemaal drie punten minder (4 + 2 maal 3 < 11)).
Voor de eindscore nemen we het daartoe bestemde bord (met scores 1-50) en tellen we het aantal geldfiches en eventueel prauwfiches op. Bij die score komen nog de verkochte waren. Per product tel je het aantal scarabeeën. Dit aantal vermenigvuldig je met het aantal tegels van dat product. Heb je bijvoorbeeld drie scarabeeën op vier tegels waar varkens op staan, dan leveren die varkens je 12 punten op. Degene met de meeste punten wint het spel.
Materialen
Het kartonnen speelbord is gemaakt van ongeveer 2mm dik karton. Er zijn welkome hulpborden aanwezig in zowel Frans als Nederlands. De kartonnen tegels en prauwfiches zijn van goede kwaliteit, alsook de opvallende ankh-pion.
Conclusie
In Sobek draait het erom om de andere zo goed mogelijk de loef af te steken, terwijl je zelf probeert je goederen zo performant mogelijk te verkopen. Goed nadenken, de tegenstander inschatten en een kleine dosis geluk zorgen voor de overwinning.
Overzicht
Speelduur | 20 minuten |
Aantal Spelers | Twee |
Moeilijkheidsgraad | Gemakkelijk qua mechanisme, afhankelijk van je tegenstander |
Voor wie? | Er wordt gebruik gemaakt van symbolen, dus in principe taalonafhankelijk, maar voor sommige personages of prauwfiches moet je de uitleg kunnen lezen. 10+ lijkt hiervoor een correcte inschatting. |